vea Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg har nå mistet to IDE-harddisker på relativt kort tid (siden i vår) og jeg lurer på hvilke muligheter jeg har. Den første disken er ikke testet noe nevneverdig, når jeg setter den inn i en testmaskin som slave vises den i Windows XP, men om jeg prøver å vise filer på den får jeg beskjed om at den ikke er formatert, og at jeg må gjøre dette nå. Forsøk på å formatere disken feiler, både i Windows XP og med Windows XP install CD. Hvilke muligheter har jeg med denne? Er det mulig å f.eks isolere eventuelle ødelagte sektorer og fortsette å bruke disken? Den andre disken var en systemdisk som plutselig ble forferdelig treg, og maskinen begynte etter hvert å henge, selv i sikkermodus. Forsøk på å formatere disken går TREGT og feiler etter lang tid. Jeg kjørte chkdsk /r på den i recovery console og fikk, drøyt 30% ut i første run, beskjed om at disken hadde en "unrecoverable error". Da jeg forsøkte å redde filene på disken ved å sette den inn som slave i testmaskinen min (AKA MedLab) fikk jeg tilgang til disken og klarte å redde de filene som ikke kunne erstattes. Hvilke alternativer har jeg med denne disken? Jeg er klar over at det KAN være et problem med hovedkortet i maskinen den opprinnelig sto i, men synes likevel det er rart at den da feiler med chkdsk.. Forslag? På forhånd takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 De fleste diskprodusenter har diagnoseprogrammer. Du finner de på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Hvilke muligheter har jeg med denne? Er det mulig å f.eks isolere eventuelle ødelagte sektorer og fortsette å bruke disken? Begge diskene har helt klart feil. Du bør absolutt ikke bruke noen av dem. Da ber du om å miste data! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå