Gå til innhold

Hvordan funker PSU viftene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål. Veldig mange moderne hovedkort har muligheten til å variere spenningen på vifta, men jeg tror ikke spesielt mange kort bruker denne finessen til noe fornuftig via BIOS'en.

http://www.almico.com/speedfan.php kan du finne et freeware-program som kan justere spenningen til viftene etter temperatur, der man også kan justere hvor fort en vifte skal ettersom hvor varm en komponent er, etc. Jeg har ikke selv testet dette programmet, men det ser lovende ut - virker som en meget enkel måte å kvitte seg med støy (man trenger ikke åpne kabinettet engang)...

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2001-11-27 22:27 ]

Lenke til kommentar

PSU med noisekiller øker ikke volten i forhold til belastningen, men i forhold til temperaturen inni PSUen. Hvis vifta har større belastning, fx fordi det sitter et støvfilter foran, vil den gå saktere ved same spenning og kjøle mindre. Noisekilleren vil dermed gi vifta mere strøm, slik at turtallet kommer opp til det gamle nivået.

Så resultatet av å belaste vifta bilr at den får mere strøm, og strømforsyninga går litt varmere.

Håper det var svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-28 12:06, PanzerFaust skrev:

Takker,

Går det ann på noen måte å disable denne noisekilleren? Jeg har 2 stk PSU med det og frykter at begg kommer til å bråke som bare det med en gang de blir utsatt for litt varme :sad:

noisekilleren øker ikke hastigheten på vifta når PSUen blir varm, den kun senker hastigheten når PSUen ikke trenger full kjøling. Det vil si at hvis du fjerner noisekilleren, vil vifta gå for full pinne uansett om den behøver det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...