Gå til innhold

14.1" skjerm: XGA vs SXGA+

bsolv

Anbefalte innlegg

Hei

Noen jeg kjenner tenker å gå til anskaffelse av en Dell Latitude D610. Denne laptopen har en 14.1" skjerm. Skjermen leveres i både XGA (1024 x 768) og SXGA+ (1400 x 1050), så hvilken av disse er det verdt å satse på? Har selv en Elitegroup G556E med 15" SXGA+ skjerm og synes vel egentlig at dette er optimalt, men jeg lurer vel på om ting kanskje blir litt vel smått med SXGA+ på en 14.1" (?)

Er det noen som har noen erfaringer eller synspunkter?

På forhånd takk!

Endret av bsolv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har brukt de fleste skjermstørrelser i diverse oppløsninger. I skrivende stund sitter jeg på en 14.1" wxga, denne er grei nok. Min beste skjerm på en bærbar har vært 15" uxga 1600x1200 oppløsning. Jeg synes egentlig at 14.1" enten widescreen eller 4:3 er det mest praktiske størrelsen, litt estetisk også ;) Jeg har normalt syn og synes at en 14.1" sxga er behagelig for øynene, forutsatt at skjermen er av god kvalitet! Jeg har har en greie for widescreen derfor har jeg måttet slå meg til ro med en 1280x800 skjerm....er ganske greit det også vil jeg si!

Endret av anders79
Lenke til kommentar

SXGA+ er minimum på en 14" etter min mening, og kan ikke tenke meg noe annet.

XGA ser stort og fælt ut egentlig, med mindre at du sitter med en relativt avstand fra skjermen.

Fordelen med SXGA+ er at du bl.a får mer overflate å arbeide på (og ja, kanskje det blir litt for smått for noen). Du kan jo se om du finner noen som har en slik konfigurasjon og se selv om dette er noe du ønsker.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

På 14" er etter min mening XGA greit minus faktisk. Men på 15" blir det for stort.

SXGA (ikke +) hadde etter min mening vært perfekt for 14" etter personlig smak.

SXGA+ er fint på 15"..

Problemet med XGA er at denne oppløsningen begynner å bli utdatert, og jeg ville rettogslett valgt SXGA+ av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har 14" XGA på min laptop (ACER Travelmate C300) og det er kanskje litt lav oppløsning.

Har ikke prøvd noen laptop skjermer med SXGA+ eller høyere så jeg vet hvor mye "bedre" det er, men hadde jeg hatt muligheten til å få høyere oppløsning for noen få kroner ekstra ville jeg gjort det.

Når det er sagt så er XGA på 14" helt ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...