|FSK| Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Heisann. Jeg er litt på utkikk etter et alternativt objektiv til mitt EOS 350D, og da spesielt et som er godt egnet til fotografering ute i naturen. Landskapsbilder i skumringen er min favoritt, så slik jeg forstår bør jeg kanskje ha et objektiv som er vidvinkel og som slipper inn lys lett? Alle tips mottas gjerne, og jeg vil helst holde prisnivået litt langt nede pga trang økonomi for tiden. Lenke til kommentar
kamragal1 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Heisann. Jeg er litt på utkikk etter et alternativt objektiv til mitt EOS 350D, og da spesielt et som er godt egnet til fotografering ute i naturen. Landskapsbilder i skumringen er min favoritt, så slik jeg forstår bør jeg kanskje ha et objektiv som er vidvinkel og som slipper inn lys lett? Alle tips mottas gjerne, og jeg vil helst holde prisnivået litt langt nede pga trang økonomi for tiden. hvis du liker å ta bilder i skumringen er et stativ godt å ha, og da trenger du et objektiv som ikke er så veldig lyssterk. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Har sett litt på dette i dag, men blir forvirret av navnet. Savner på en måte "EF" i betegnelsen, men vil det likevel passe for EOS350D? Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro for Canon Lenke til kommentar
olemm Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Ja. Angivelig skal det være en APO-utgave av dette objektivet som skal være hakket vassere, som også vel er noe dyrere; (http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10941. Disse obj. er verken i optisk, mekanisk eller autofokusmessig toppklasse, noe prisen røper. Samtidig gir slike obj. en hel del rekkevidde for pengene, og kan absolutt være verd et forsøk. Det må påpekes at dette obj. passer dårlig overens med din beskrivelse av det du ønsker deg, da dette obj. verken er lyssterkt eller har vidvinkel. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Her kan du se hvad de forskellige brændvidder giver i forhold til hinanden. hvis fokus er på pris og lysstyrke, så kig på Canon 50mm f.1,8 til ca 800 dkr. Det er ikke vidvinkel, men det er lysstærkt skarpt og billigt (sammenlign mm med dit standard optik) for at få et landskabsbillede skarpt i dybden er du nød til at vælge et højt blændetal (mindste hul) der ikke lukker ret meget lys ind, og hvis det samtidigt er i skumringen = stativ 300 mm er meget, men alligevel det mindste hvis du vil tage vilde dyr/fugle. Da du samtidigt skal op over 1/300 mm (1/brændvidden) i lukketid for at skyde håndholdt kræver det meget lys. Endret 27. august 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Har sett litt på dette i dag, men blir forvirret av navnet. Savner på en måte "EF" i betegnelsen, men vil det likevel passe for EOS350D? Objektivfatning: Canon EF EF for CANON betyr bare at det kan brukes alle sensorstørrelser. Står det der i mot EF-S, kan det bare brukes av 300D, 350D og 20D. Er det vesentlig natur/landskap du ønsker å feste til CF-kortet, så se nærmere på CANONS 17-40. SIgma har et objektiv 15-30 mm. Ellers har du vel "KIT"-objektivet, 18-55 mm (som så mange er negative til, men få egentlig har testet). Det er faktisk bedre enn sitt dårlige rykte. Se tråden http://forum.akam.no/index.php?showtopic=458240&hl= Og les testen her: http://www.bobatkins.com/photography/reviews/18-55.html Endret 28. august 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Nå er det jo kit-objektivet jeg har. Takk for alle innspill. Ang. pris vs. kvalitet velger jeg å ikke tenke så veldig mye på det akkurat nå, jeg får heller vente til jeg får jobb i tillegg til studielånet før jeg kan investere mer i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå