emptyasme Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 jeg har en harddisk på 40 gb og 5400 omdreininger ,den har blitt for liten og treg . jeg lurer derfor på om det går an å kopiere alt fra den gamle hardisken over på en ny en , og i tilfelle hvordan det gjøres . hilsen 40 år gammel gubbe uten peiling på data. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Det beste ville vel være å koble den nye som Slave, kopiert over dokumenter, bilder, musikk og video (Alt du vil ta vare på), over til den nye, store disken din. Formattert den gamle, og lagt inn windows på nytt. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 14:47, Bisarre skrev:Formattert den gamle, og lagt inn windows på nytt. Legge inn Windows på den gamle? Vil vel anbefale å ha operativsystemet på den nye, raske harddisken. Finnes sikkert mange måter å gjøre dette på. En mulighet er å kopiere ALT over fra den gamle til den nye, også Windows. (Med samme framgangsmåte som nevnt før.) Deretter settes den nye disken som master, og alt vil fungere akkurat som før, men med raskere og større harddisk. (Den gamle kan du deretter koble som slave og bruke til div. arkivering.) LeD Lenke til kommentar
tokki Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Og et veldig greit program til å kopiere ALT fra en disk til en annen er Symantec Ghost ! Et kjekt lite program som "kloner" hele den gamle disken til den nye ! Om dette programmet finnes i trial versjon vet jeg ikke... Lenke til kommentar
kvest Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Er ikke helt sikker på om den nye disken vil boote hvis du bare kopierer alle filene på den gamle over til den nye, hva med bootsectors og slikt? Min anbefaling er som følgende: 1. Installer PowerQuest PartitionMagic eller lignende (mens du har den gamle disken fortsatt som master, og den nye som slave) 2. Ta "Copy disk" fra den gamle til den nye 3. Velg "Set as active" på den nye disken. 4. Slå av maskin og bytt jumpere slik at den nye disken er master og den gamle slave 5. Start på ny med et smil om munnen. 6. (Du nevnte at den gamle disken var "treg". Dette kan skyldes mengder av filer i c:windowstemp og c:windowstemporary internet files, så husk å slette alle disse med jevne mellomrom. 7. Hvis Windows fortsatt føles "tregt", anbefales å formatere hele disken og installere alt på nytt (dette anbefales igrun uansett, men det er jo litt jobb og "knot" hvis du ikke er så stødig på data :smile: Håper du får det til (og forresten anbefaler jeg å kjøpe Western Digital harddisk). Lenke til kommentar
JonV Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Har du windows XP får du ikke kopiert os over på den nye disken. du vil få BSOD da hardwarekoden på disken er annerledes en det den oprinelig var. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 15:34, win_xp skrev:Har du windows XP får du ikke kopiert os over på den nye disken. du vil få BSOD da hardwarekoden på disken er annerledes en det den oprinelig var. Jeg klarte å få det til å virke en gang etter intens googling og noen rimelig spenstige operasjoner i registeret. Jeg anbefaler fresh install. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå