Gå til innhold

Start=>Kjør=>Cmd - Hva kan man gjøre der?

DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må bare flire av kommandolinja i windows laugh.gif

Skal du ha skikkelig kraft, go for bash, not batch - med andre ord *nix/cygwin

(forventer masse poster som sier meg imot her)

*Håper dog MS får til ei kommandolinje basert på perl/python i Vista* cool.gif

Grunnen til at bash er bedre er jo at unix-systemer har så dårlig brukervennlighet at du for det meste befinner deg i et console-vindu når du skal administrere maskina di.

Nei da. Linux har i hvert fall bedret seg i det siste, men Linux uten console er utenkelig, men i Windows kan en greie seg lenge uten cosole... Det var dagens hets mot Linux. :!:

Ok, greit at du mener det, men da må du nesten fortelle meg om du har brukt gnu/linux eller ikke. Grunnen til at mange (inkludert meg) ikke bruker kommandolinja på windows, er at den s*ger hardt. Å skrive en kommando i kommandolinja er for meg langt kjappere, enklere og bedre enn å gå igjennom tonnevis med grafiske menyer. Jeg vil påstå at (en god del) folk som sier det motsatte, ikke har prøvd bash, ev. kun "hørt av andre" at linux er dritt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[OT]

mmm... Dos, det var tider det. Dos 5.0

386sx 16MHZ 2mbram 40mb hdd 1mb ega skjermkort ingen lyd.

Street road 1 og 2, Offroad, Stunts, Lotus, Ship..

mange gammle minner...

[/OT]

wow, konge pc du hadde da! første jeg spilte på hadde 10 MHz, 1 MBram og 20 MB Harddisk med pc-sound så klart. Hadde faktisk samme størrelse på skjermkort. men det råeste var jo prisen :). Dette var jo noe pappa kjøpte for å bruke på jobben, og prisen fra IBM var på 40 000 kr.

Må legge til at windows ikke klarer å kjøre på så lave hardwares, og at det vi brukte i starten, var ett program som het TC, en slags meny som startet det programmet du egentlig ville kjøre.

Men, det jeg skulle frem til, var at med den pc-en lærte jeg de vanligste dos kommandene, selv om de fleste nå er overskrevet av linux kommandoer sitter noe igjen i toppen ennå. Men er vel egentlig ikke noe vits å prøve å lære seg de hvis du ikke har noe anelse om hva du kan gjøre der.

Lenke til kommentar

Offroad og stunts var konge! ihvertfall stunts da, offroad var helt umulig.

Thexder Firehawk 2 :love: dritstilig musikk hvis du hadde MT-32

cmd er faktisk ikke en dos versjon (i motsetning til i Windows 95/98/ME) i Windows NT er det en DOS emulator.

Siden Windows 9x er bare en videreutvikling av Windows 3.11 er Windows NT et eget operativsystem, og har derfor ingenting med DOS å gjøre, og som kjent var Win 3.11 bare en shell for DOS, akkurat som etterfølgerne.

De skal oppgradere cmd i windows vista for å gjøre den mer som en script parser (bedre script parser altså)

men jeg har ingen planer om å bytte til vista, fortsetter nok med windows xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...