Doleo Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Liste over XP kommandoer finner du her Det du kan gjøre i kommandolinjen er nesten utelukkende feilsøk og administrative oppgaver. De andre oppgavene er det programert GUI for. Endret 27. august 2005 av Doleo Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 DOS er egentlig ikke stort mer enn en sentimental tilleggsfunksjon i winxp, det blir nok kuttet ut 100% i Vista. Feil. Microsoft satser mye hardere på å utvikle kommandotolkere i nyere Windows. Grunnen er muligheten for avansert scripting og effektiv administrasjon. Å sette opp servere utelukkende med hjelp av klikk er et *mareritt* og hovedårsaken til at jeg skyr Windows på server-siden. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Man kan forandre pc'ens tid ved å skrive TIME Og forandre tittel på cmd boksen ved å skrive title din overskrift Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 DOS er egentlig ikke stort mer enn en sentimental tilleggsfunksjon i winxp, det blir nok kuttet ut 100% i Vista. Feil. Microsoft satser mye hardere på å utvikle kommandotolkere i nyere Windows. Grunnen er muligheten for avansert scripting og effektiv administrasjon. Å sette opp servere utelukkende med hjelp av klikk er et *mareritt* og hovedårsaken til at jeg skyr Windows på server-siden. Om det er som du sier, vil nok kommandolinjen inkluderes i professional-utgavene av Vista, men kuttes totalt i Home-versjonene. Det er, som jeg sa i forrige post, ingen grunn til å bruke kommandolinjen for den gjennomsnittlige bruker. Jeg ser på meg selv som et hakk eller to over det gjennomsnittlige, men selv jeg bruker kun dos til slike ting som ping, tracert og til nød en dir > abc.txt, og slike ting blir vel vanlige elementer i programvare fremover, f.eks. en grafisk tracert integrert i eventuell nettverksadministrasjon i Vista. Det finnes grafiske programmer tilgjengelig for å gjøre slike ting allerede - problemet er bare å finne de. Microsoft er kjent for å kutte ned på user error-delen av pc-markedet ved å rett og slett nekte brukeren å gjøre ting som kan skade windows, og det vil vi nok se mer til i Vista. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hvordan fungerer "NET SEND" komandoen? hva skriver man og hvor? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 http://www.microsoft.com/resources/documen...s/net_send.mspx Lenke til kommentar
thomaslo Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 DOS er egentlig ikke stort mer enn en sentimental tilleggsfunksjon i winxp, det blir nok kuttet ut 100% i Vista. Der tar du nok grundig feil, dos i seg selv blir nok borte, men blir erstattet med MSH, en "dos" som er mye mere avansert. http://channel9.msdn.com/wiki/default.aspx/Channel9.MSHWiki Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 cmd brukes mye når det gjelder servere osv. Du kan f.eks legge til brukere, flytte brukere, opprette OC, +++++ Men dette er mest i bruk på bedrifter med server (e) og ansatte med ulike tillganger! Ciao Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Siste OS-et som kom ut med DOS var faktisk ikke 98. Det var Me. Godt skjult, men den var der og det var mulig å få den fram med en liten patch eller registry-sak. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hmmm...Er ikke det en sånn semi DOS versjon for de nyere windows. Skriv "ipconfig" for eksempel. Da sjekker du ipadresse osv. Så kan du bla i mappene på pcen ved å skrive: "cd.." -opp en mappe "cd [mappenavn]" -gå inn i mappe "dir" -lister opp alle mapper og filer i den mappen du er i Kan ikke så mye mer egentlig MR brukern til ftp jeg. =) Lenke til kommentar
Albino Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 cmd.exe bør aldri fjernes fra Windows. Mye nyttig i "DOS". Kommandoer hentet fra kommandoen "help": For more information on a specific command, type HELP command-name ASSOC Displays or modifies file extension associations. AT Schedules commands and programs to run on a computer. ATTRIB Displays or changes file attributes. BREAK Sets or clears extended CTRL+C checking. CACLS Displays or modifies access control lists (ACLs) of files. CALL Calls one batch program from another. CD Displays the name of or changes the current directory. CHCP Displays or sets the active code page number. CHDIR Displays the name of or changes the current directory. CHKDSK Checks a disk and displays a status report. CHKNTFS Displays or modifies the checking of disk at boot time. CLS Clears the screen. CMD Starts a new instance of the Windows command interpreter. COLOR Sets the default console foreground and background colors. COMP Compares the contents of two files or sets of files. COMPACT Displays or alters the compression of files on NTFS partitions. CONVERT Converts FAT volumes to NTFS. You cannot convert the current drive. COPY Copies one or more files to another location. DATE Displays or sets the date. DEL Deletes one or more files. DIR Displays a list of files and subdirectories in a directory. DISKCOMP Compares the contents of two floppy disks. DISKCOPY Copies the contents of one floppy disk to another. DOSKEY Edits command lines, recalls Windows commands, and creates macros. ECHO Displays messages, or turns command echoing on or off. ENDLOCAL Ends localization of environment changes in a batch file. ERASE Deletes one or more files. EXIT Quits the CMD.EXE program (command interpreter). FC Compares two files or sets of files, and displays the differences between them. FIND Searches for a text string in a file or files. FINDSTR Searches for strings in files. FOR Runs a specified command for each file in a set of files. FORMAT Formats a disk for use with Windows. FTYPE Displays or modifies file types used in file extension associations. GOTO Directs the Windows command interpreter to a labeled line in a batch program. GRAFTABL Enables Windows to display an extended character set in graphics mode. HELP Provides Help information for Windows commands. IF Performs conditional processing in batch programs. LABEL Creates, changes, or deletes the volume label of a disk. MD Creates a directory. MKDIR Creates a directory. MODE Configures a system device. MORE Displays output one screen at a time. MOVE Moves one or more files from one directory to another directory. PATH Displays or sets a search path for executable files. PAUSE Suspends processing of a batch file and displays a message. POPD Restores the previous value of the current directory saved by PUSHD. PRINT Prints a text file. PROMPT Changes the Windows command prompt. PUSHD Saves the current directory then changes it. RD Removes a directory. RECOVER Recovers readable information from a bad or defective disk. REM Records comments (remarks) in batch files or CONFIG.SYS. REN Renames a file or files. RENAME Renames a file or files. REPLACE Replaces files. RMDIR Removes a directory. SET Displays, sets, or removes Windows environment variables. SETLOCAL Begins localization of environment changes in a batch file. SHIFT Shifts the position of replaceable parameters in batch files. SORT Sorts input. START Starts a separate window to run a specified program or command. SUBST Associates a path with a drive letter. TIME Displays or sets the system time. TITLE Sets the window title for a CMD.EXE session. TREE Graphically displays the directory structure of a drive or path. TYPE Displays the contents of a text file. VER Displays the Windows version. VERIFY Tells Windows whether to verify that your files are written correctly to a disk. VOL Displays a disk volume label and serial number. XCOPY Copies files and directory trees. Jeg liker kommandoen "subst". Dersom du går til cmd og skriver: "subst x: c:\Windows" vil du få en ny stasjon i Windows som heter X:, men er egentlig bare en snarvei til Windows-mappa. Kjekt hvis du vil ha en egen "stasjon" for skolearbeid f.eks... Prøv også og skrive "edit" i cmd. Da får du opp en fantastisk tekstbehandler. Den brukte jeg mye på 90-tallet. Laget noen fantastiske skript i den... Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Prøv også og skrive "edit" i cmd. Da får du opp en fantastisk tekstbehandler. Den brukte jeg mye på 90-tallet. Laget noen fantastiske skript i den... den fantastiske tekstbehandlere er vel strengt tatt QBaisc Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Er det noe forskjell på å skrive kommandoen rett inn i Run/Kjør boksen? sfc /scannow er en hendig kommando for sjekking av systemet, ha klar instalasjons cd'en. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 den fantastiske tekstbehandlere er vel strengt tatt QBaisc hmm.gif Edit og Qbasic ser ganske like ut, men Qbasic har noen enda mer fantastiske kommandoer på menylinjen, som f.eks. Run, debug, osv... Er det noe forskjell på å skrive kommandoen rett inn i Run/Kjør boksen? Jeg prøvde å kjøre kommandoen dir, men det gikk den veien høna sparker. Men EDIT gikk fint. Og grunnen: dir er en kommando som krever at cmd er kjørt først, men edit er et program. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Du kan kjøre kommandoen 'dir' rett i start -> kjør, men vinduet som dir'n kommer frem i blir automatisk lukket med en gang kommandoen er ferdig. Derfor ser det ut som ingenting skjer. Bare prøv å skriv dette rett inn i start -> kjør: dir >c:\dir.txt dir.txt vil bli opretta på c:\ så kommandoen har blitt kjørt. Edit: Snålt. Funka plutselig ikke her heller. Endret 31. august 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Jeg må bare flire av kommandolinja i windows :!: Skal du ha skikkelig kraft, go for bash, not batch - med andre ord *nix/cygwin (forventer masse poster som sier meg imot her) *Håper dog MS får til ei kommandolinje basert på perl/python i Vista* Endret 31. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Start=>Kjør=>Cmd - Hva kan man gjøre der? Hva kan man liksom skrive inn der, koder? - Hva gjør de? Skriv "help" bare, så får du opp en liste over alle kommandoene Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 et par tips: skal du inn på kjør så er det raskere å trykke windowstast+r enn å gå på startmenyen... cmd er veldig greit til å lage fillister (dir /b > minfil.txt) som nevnt, men også når man skal lage flere mapper samtidig (md mappe1 mappe2 mappe3) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Siste OS-et som kom ut med DOS var faktisk ikke 98. Det var Me. Godt skjult, men den var der og det var mulig å få den fram med en liten patch eller registry-sak. Ok, husker bare MS sitt promotalk jeg. Jeg kjøpte et SMP system sent 99, så jeg har kun brukt w2k og kom aldri borti ME. Har hørt rykter om at det var likegreit. brukern til ftp jeg. =) Det tviler jeg på, du bruker nok ftp.exe og bruker cmd.exe for å kalle den opp. Er det noe forskjell på å skrive kommandoen rett inn i Run/Kjør boksen? sfc /scannow er en hendig kommando for sjekking av systemet, ha klar instalasjons cd'en. Det spørs vel om du skal kalle opp andre programfiler (som ftp.exe og sfc.exe) eller om du bruker kommandoer fra ... command.com (er det der de enda ligger?) som dir, cd, md, attrib etc. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Jeg må bare flire av kommandolinja i windows laugh.gifSkal du ha skikkelig kraft, go for bash, not batch - med andre ord *nix/cygwin (forventer masse poster som sier meg imot her) *Håper dog MS får til ei kommandolinje basert på perl/python i Vista* cool.gif Grunnen til at bash er bedre er jo at unix-systemer har så dårlig brukervennlighet at du for det meste befinner deg i et console-vindu når du skal administrere maskina di. Nei da. Linux har i hvert fall bedret seg i det siste, men Linux uten console er utenkelig, men i Windows kan en greie seg lenge uten cosole... Det var dagens hets mot Linux. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå