DE1 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Start=>Kjør=>Cmd - Hva kan man gjøre der? Hva kan man liksom skrive inn der, koder? - Hva gjør de? Lenke til kommentar
bananorama Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Hmmm... Er ikke det en sånn semi DOS versjon for de nyere windows. Skriv "ipconfig" for eksempel. Da sjekker du ipadresse osv. Så kan du bla i mappene på pcen ved å skrive: "cd.." -opp en mappe "cd [mappenavn]" -gå inn i mappe "dir" -lister opp alle mapper og filer i den mappen du er i Kan ikke så mye mer egentlig MR Endret 25. august 2005 av bananorama Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er snarvei til msdos ledetekst. Det du skriver der...skjer bare... Kan du ikke noe om det... så skal du bare la vær og tukkle med det... Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Kommandolinjeverktøyet kan brukes til å gjøre det aller meste som man kan gjøre med noen museklikk. Det vil si at man kan sjekke hvilke IP-innstillinger man har (ipconfig), defragmentere harddisken (defrag, Windows XP eller nyere) osv. Man kan også sende meldinger til andre PC-er i et nettverk ved hjelp av net send kommandoen. Det finnes med andre ord et HAV av kommandoer man kan kjøre fra kommandolinjen, sjekk Hjelp i Windows for en bred oversikt. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Kan vel si at det er komandoer for å gå rundt det grafiske grensesnittet. En slags komandolinje. net use tracert ping ipconfig etc er komandoer man kan kjøre der som gir deg div info of endrer ting. net use er f.eks. veldig mye brukt i påloggingsscript Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Selv om det ikke blir helt rktig, er det en del her. Daggern2005 har nok ikke opplevd det å rote rundt i MS-DOS før vi fikk Win3.11. Selv var jeg kun 5-6 år den gangen jeg drev med det. Lenke til kommentar
Mathan Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Dette vekker minner, når vi satt og skrev koder for å vise æøå og ÆØÅ. Windows 3.0 var en stor nyhet, for en tid tilbake. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 juks til prince of persia gjorde at det måtte startes fra dos ^^ (var sikkert noen triggers på en annen måte og men det viste vi ikke dengang) Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Selv om det ikke blir helt rktig, er det en del her. Daggern2005 har nok ikke opplevd det å rote rundt i MS-DOS før vi fikk Win3.11. Selv var jeg kun 5-6 år den gangen jeg drev med det. Hvis du var 5-6 så var jeg 3-4.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Når me hadde 3.1 måtte dei fleste spel kjørast frå DOS Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 når en har IP'en til "den andre maskina", finnes det da noen måte å få vite navnet op den maskina? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 [OT] mmm... Dos, det var tider det. Dos 5.0 386sx 16MHZ 2mbram 40mb hdd 1mb ega skjermkort ingen lyd. Street road 1 og 2, Offroad, Stunts, Lotus, Ship.. mange gammle minner... [/OT] Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Hadde ikke harddisk en gang jeg... var jo utrolig stor plass på de 5 1/4" diskettene da. og 384kB minne holdt da i massevis!!! Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 dette er ikke en tråd om gode gamle DOS ! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 når en har IP'en til "den andre maskina",finnes det da noen måte å få vite navnet op den maskina? kan prøve dette og se om det kommer opp noen navn: ping xxx.xxx.x.x (x står for IP-tallene) Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 DOS er egentlig ikke stort mer enn en sentimental tilleggsfunksjon i winxp, det blir nok kuttet ut 100% i Vista. Som nevnt, er det mye som kan gjøres i DOS, av enkle windows-oppslag og lignende. I tillegg kommer det fremdeles programmer som kun kan kjøres via dos-prompten, da helst mindre, open source-programmer der man ikke har sett nødvendigheten med et GUI. Den tid da DOS var kjernen i en hver PC er over - de fleste vitale innstillinger er lenger ikke mulige å forandre i DOS, da de krever endringer i sikkerhetsinnstillingene i windows, i tillegg til admin-innlogging. Jeg har selv kludret med DOS i mange år i mine yngre dager, men for de som starter med PC nå, er det strengt tatt ikke verdt det å lære seg annet enn de enkle netstat, ipconfig, ping og tracert-kommandoene (m.m.), og disse er tilgjengelige uavhengig av directory-browsing. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Helt unyttig er det jo ikke, da... Du kan få gjort enkelte ting der som vanskelig kan gjøres direkte i Windows, iallfall til min viten Som å lage en tekstfil som inneholder innholdet i et directory uten å pølse inn alt sammen dir > c:\innhold.txt Edit: typisk meg å pølse feil i kommandoen Får skylde på at det var sent Endret 27. august 2005 av fossie Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) cmd er "Windows command interpreter", altså et program som tolker skrevne kommandoer. cmd er IKKE det samme som MSDOS, selv om de ser like ut og bruker ganske identiske kommandoer, det siste Microsoft OS'et som ble levert med MSDOS var W98. Til spørsmålet om "hva du kan gjøre der" så vil jeg være så dristig å si ALT som har med selve Windows å gjøre og masse i andre programmer dersom programmet er laget for det. Filbehandling, prosess/service administrering, registerendring (dette betyr at du kan endre nesten alt som har med GUI å gjøre og tilnærmet lik alt som har med innstillinger i windows), mange nettverks*ting* hvor noen kan gjøres grafisk og andre ikke (som ping, tracert, mapping av nettverskpartisjoner, lage/administrere brukerkontoer/brukergrupper, deling av enheter), du kan printe dokumenter på en nettverksprinter, slå av maskinen, stille klokka, legge til tidsbestemte oppgaver, kjøre filer (programfiler og andre) og mye mye mer. ALT CMD blir vel også kalt opp når "satsfiler" (batch filer) blir kjørt, altså filer vanligvis av typen .BAT og .CMD som blir brukt til å kjøre en rekke kommandoer etter hverandre. EDIT: De tingene jeg lister opp her er bare praktiske ting du kan gjøre mot selve Windows i cmd jeg kommer på på toppen av hodet. Du kan selvfølgelig gjøre mye mer mot andre programmer dersom de er lagt opp til det. Fossie: Det er slik jeg lager playlister til winamp. dir /b *.mp3 >> pl.m3u Endret 27. august 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
mar Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) cmd.exe er enkelt og greit en komandolinje og kan brukes til mye rart. Er mange nye programmer som ikke har GUI. Feks java og C# kompilatorene. Dos emulering er noe annet igjen (WOW og NTVDM). Info om det her. Windows XP 64 bruker et lignende triks for å kjøre 32 bits kode, men inneholder ingen støtte for 16 bits kode. Endret 27. august 2005 av mar Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 kan man bruke net send med ipadressen til den andre parten? noen komando eksempler hadde vært fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå