Gå til innhold

XP Dualboot - snarvei for restart?

Anbefalte innlegg

Heisann...

Håper noen kan hjelpe meg med følgende. Jeg har installert XP Pro to ganger på min maskin. Operativsystemene ligger på to forskjellige harddisker. Det ene bruker jeg 90% av tiden som en vanlig PC. DVD avspilling, bilderedigering, surfing, e-post og slikt. Det andre er optimalisert for spilling, med minimalt av ressurskrevende prosesser etc.

Dette funker fint, men så til spørsmålet. Er det mulig å lage en snarvei på skrivebordet som restarter PC'en til det andre operativsystemet? Sånn som det er nå må jeg restarte, vente til jeg får opp valg av system i boot, og velge det systemet jeg vil bruke. Greit nok, men tungvindt :whistle:

Og med det samme: Vet noen hvordan jeg kan forandre navnet på det ene operativsystemet? Nå heter begge to akkurat det samme.

På forhånd takk om noen har peiling :thumbup:

M3ssel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å endre navnet er vel ganske lett:

start -> kjør -> skriv inn: c:\boot.ini

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

De market med rød skrift er navnet som kommer opp

Har ingen løsning på det andre "problemet", men du kan da bare endre hvilket OS som skal starte opp som standard hver gang du skal starte maskinen på nytt. Litt tungvindt men.

kontrollpanelet -> system -> avansert -> oppstart/gjennoppretting ->

Der bare skifter du hvilket du vil starte opp i listen der øverst.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...