Gå til innhold

AMD,7800gt, 19" samsung- maks 16k!


Anbefalte innlegg

Å blåse masse penger på en spillepc og ende opp med 6600gt er meningsløst.

 

Du vil ikke merke forskjellen på kjapp/dyr og billig/treg ram, utenom på lommeboka. Du vil merke stor forskjell på f.eks 7800gt og 6600gt. 7800gt er 2-3 ganger så kjappt...

 

Det lønner seg å bruke pengene der man merker forskjellen i ytelse...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2466&p=3

7869.png

7800gt er riktignok litt tregere enn 7800gtx, men ikke så mye, ihvertfall ikke i den oppløsningen.

 

Legg merke til 6600gt i 30fps vs 7800gtx i 73fps*.

 

Det ene er elendig og hakkete som faen, mens alternativet er helt uten tegn til hakking.

 

PS: minimums fps'n er gjerne noe sånt som 1/2 av gj.snitt fps'n og det er den du kommer til å legge merke til, ettersom den kommer hver gang det blir mye action... ;)

 

*http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=3 her ser du hvordan 7800gtx yter i forhold til 7800gt, 93 vs 77 fps, 73fps som jeg hev med er ekstrapolert fra dette.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda vi vet alle at 7800 serien er myyyye bedre enn 6600gt, men les hva han skriver da! han har ikke så mye penger å bruke på en gang, derfor kjøper han et 6600gt kort nå, og sparer så opp til et 7800 kort som sikkert har falt et par hundre kr i løpet av noen få mnd'er

 

jeg er enig i at 6600gt er for svakt i en seriøs spille maskin, mene som et kort fram til han får råd til det beste, så funker det greit. og skjermkort er den beste delen å oppgradere senere. btw, har du noen god ide om hvor han kan spare inn 2-3000kr på resten av maskina, sånn at han får råd til et 7800 nå?

 

@ trådstarter: gjør som du selv prøver å forklare her, kjøp deg den maskina du vil ha nå, med en god flatskjerm, og så selger du 6600gt kortet og kjøper et 7800 kort om noen få mnd'er

 

btw, mektig imponert og alle de positive testene på det kabinettet du vil ha. hadde det hatt et annet utseende så kunne jeg vært frista selv ;)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Legg merke til 6600gt i 30fps vs 7800gtx i 73fps*.

 

Det ene er elendig og hakkete som faen, mens alternativet er helt uten tegn til hakking.

 

Nå mååå han ikke spille med 4x AA da. Han kan spille med 2x AA eller helt uten. Vips så har han ca 70fps. En annen ting er at hvis han spiller BF2 med 4x AA vil dataen kreve mere enn 1gig ram og det vil hakke uansett hvilket grafikkort han har. Så 7800gt er altså overkill i mine øyne. Når han skal oppgradere kjøper han 1gig ram til og et bedre skjermkort.

 

 

Edit: Har tatt meg friheten å sette opp et oppsett fra komplett basert på mye av det vi har kommet frem til i denne tråden.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...D2-B45F11D21A3B

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Han sier i første post at han skal kjøpe psu et annet sted ;)

 

Edit: Men velger han alikevel å kjøpe psu fra komplett kan jeg annbefale DENNE. Kjøpte den i en pc jeg byggde for en liten stund siden og han jeg kjøpte den for var kjempefornøyd. Den er stillegående og har et blått lys som lyser ut bak og nedover inni kabinettet.

 

Test: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11510&side=1

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Legg merke til 6600gt i 30fps vs 7800gtx i 73fps*.

 

Det ene er elendig og hakkete som faen, mens alternativet er helt uten tegn til hakking.

 

Nå mååå han ikke spille med 4x AA da. Han kan spille med 2x AA eller helt uten. Vips så har han ca 70fps. En annen ting er at hvis han spiller BF2 med 4x AA vil dataen kreve mere enn 1gig ram og det vil hakke uansett hvilket grafikkort han har. Så 7800gt er altså overkill i mine øyne. Når han skal oppgradere kjøper han 1gig ram til og et bedre skjermkort.

 

 

Edit: Har tatt meg friheten å sette opp et oppsett fra komplett basert på mye av det vi har kommet frem til i denne tråden.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...D2-B45F11D21A3B

Å spille med AA krever ikke noe mer ram, muligens mer ram på skjermkortet dog... Testene er gjort på en pc med 1gb ram.

 

Hvis du hadde sjekket linken så hadde du sett at uten AA og lavere AF så kommer 6600gt opp i 49fps i 19" lcd skjermens native oppløsning. Fortsatt ganske snaut i skikkelig kamp hvor han da sikkert er nede i 25fps... ikke akkurat glatt...

 

Det er nevnt flere ganger tidligere hvor han kan spare inn 2000kr, men han er ikke interessert i det...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Å spille med AA krever ikke noe mer ram, muligens mer ram på skjermkortet dog... Testene er gjort på en pc med 1gb ram.

 

Hvis du hadde sjekket linken så hadde du sett at uten AA og lavere AF så kommer 6600gt opp i 49fps i 19" lcd skjermens native oppløsning. Fortsatt ganske snaut i skikkelig kamp hvor han da sikkert er nede i 25fps... ikke akkurat glatt...

 

Det er nevnt flere ganger tidligere hvor han kan spare inn 2000kr, men han er ikke interessert i det...

Nå snakker ikke jeg generell fps da. Jeg snakker om fps-drop på et par sekunder. Spesielt når du er i luften. Mener bestemt at AA krever ram. Mulig jeg husker feil på dette punktet men det hadde vært fint om du kunne kommet med noen dokumentasjon slik at jeg ble overbevist.

 

Nå har jeg oxo annbefalt et 6600gt "gamer edition" som allerede er klokket opp ut av esken. Da kommer han en del over 49fps.

Lenke til kommentar

hmm.. tenker på å drite i 6600GT og kjøpe 7800GT, men da må jeg bytte 19" til akkuratt samme modell 17".. eller, jeg må nesten sjekke med foreldrene mine, trenger kraftig sponsing :p men har lyst på den 19"... :p

 

blackbrrd, skjermkortet er 2-3ganger raskere, men og 2-3 ganger dyrere..

 

skal se over psu'en..

 

Edit: jeg har ikke "skuffet" til side noen tips, bortsett fra "tips" om kabinettet.. alle tips jeg har mottatt, har jeg vurdert, og sett på budsjett osv.. og så fortsatt mottas all hjelp med TAKK :)

Endret av A11i
Lenke til kommentar

selvfølgelig er jeg enig med deg, den egentlige grunnen til at jeg satte opp det skjermkortet, er at den har bare vært der hele tiden.. helt siden jeg skulle kjøpe data i en pakke, men så bestemte jeg meg for å kjøpe data i deler.. men jeg har ikke lyst til å erstatte superskjermen min...

 

og forresten, simalarion, svar på signaturen din: De ga oss Rome: Total War.. :p

 

Edit: her er samme dataen bare med mindre skjerm og BEDRE skjermkort :p

Endret av A11i
Lenke til kommentar

Hehe... :!: Det "beste" er selvølgelig å kjøpe et 7800GT og en 930BF. :thumbup: Men som jeg nevnte tidligere krever BF2 2gig ram for å ha grafikken på topp. (uansett om man tar aa/af i betraktning) Med et 7800GT kan man nesten ikke sitte der og fikle med innstillingene for å slippe fps-dropp.

 

Så slik ville det sett ut hvis du hadde valgt komponentene jeg foreslo tidligere inkludert et 7800GT, 2 gig ram og psu.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...63-5D499F9F6C89

 

Må si du har overskredet budsjettet ditt en smule da :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg gjorde jo det i posten ovenfor ;) Vil du ha det billigere kan du kjøpe .DISSE. Har 2 gig av de selv og er forsåvidt veldig fornøyd med de. Men jeg vet at man får høyere ytelse med AMD 64bit når ram har strammere timings. Men om det er verdt de 560,- ekstra for 2 gig er jeg ikke helt sikker på.

 

Men hva syntes du om de andre forandringene jeg gjorde? Noe du kommer til å vurdere?

 

Jeg ville som sagt ikke kjøpt et 5.1 anlegg til litt over 500kr. Det sier seg selv at lyden ikke kommer til å være noe særlig. Jeg har selv hatt et billig creative 5.1 system men det har jeg nå gitt bort. Bruker headsett isteden. Vurderer å prøve det 2.1 settet selv snart. (er blakk for tiden)

 

Og har du planlagt å kjøpe 2 grafikkort en gang er jo sli-hovedkort fint. Men du har ikke nevt det i denne posten så det virker ikke sånn. Da ville jeg heller kjøpt det kortet jeg linket til

Lenke til kommentar

Har ikke sett på hva slags hovedkort som er anbefalt, men nforce4 med vifte på chipsettet hadde vært uaktuellt for meg. Et alternativ er da Abit an8 fra f.eks komplett.

 

Erfaring fra hovedkortet du har valgt: "Som noen allerede har nevnt, så bråker chipsett-vifta noe grusomt. I mitt tilfelle var den ikke bare bråkete. Den var også kortlivet."

 

Det er en kjent sak at chipset vifter ikke holder spesiellt lenge og er særdeles bråkete. Bryr du deg i det heletatt om støy, kjøp et hk uten.

 

Det at 7800gt er 2-3x ganger så dyrt som 6600gt og gir 2-3x så bra ytelse er forsåvidt riktig, men du får 2-3x ganger så høy ytelse i spill for HELE pc'n...

 

Det blir da riktigere å se på prisøkningen fra 10000 til 12000 for 2-3x så bra ytelse... mao 20% økning i pris 100-200% økning i ytelse i spill.

 

Sånn som det er idag vil jeg kjøpt ett middelmådig hovedkort, cpu og ram for å få et betraktelig mye bedre skjermkort...

 

En kompis av meg spiller forresten endel Wow og jeg ser at rambruken der går opp i 1100-1200mb i løpet av ca 1 time. Med 1gb ram måtte han da begynnt med swapping...

 

Kikka på det siste oppsettet ditt, for å få best ytelse i spill for penga (mao, hvis du har budsjettproblemer) hadde jeg kuttet ned på:

CPU - 3200+ overklokket holder lenge

RAM - 500kr for max 5% bedre ytelse - ikke verdt pengene

 

Hmm.... jeg har altså to kjepphester:

a) skjermkort = viktigste komponenten i en spillepc

b) chipsettvifter = uaktuellt pga bråk og dårlig levetid

 

Dette hovedkortet er lydløst og en kompis av meg har det i sin pc og er veldig fornøyd.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309453&cks=SER

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Kortet jeg har linket til aner jeg ikke hvordan overklokker, men det er akkurat like stille som asus a8n sli premium ettersom ingen av dem har chipsettvifte.

 

Abit kortet lar også varmen slippe ut av kabinettet, imotsetning til Asus kortet som har heatpipen inne i kabinettet.

 

Abit kortet koster 400kr mindre enn Asus kortet.

Lenke til kommentar

ok... takk folka! :D

 

sett på, tenkt på, endret på :p

 

hva synes folka? endringer??

 

utrolig glad for all hjelp!! :thumbup:

 

Edit: hva er SLI og hva gjør den? ser at 7800-kortet har SLI, vil jeg ikke trenge noe SLI på hovedkortet da...??

 

Edit2: De høytalerne jeg har valgt, har en venn av meg.. utrolig herlige og fin bass :love:

 

tenkte å ha surround på dem.. det står at det er 5 satelitter, vil det si at høytalerne ikke har ledning, og kan stå hvor som helst i rommet??

 

edit3: hvilket av hk'en skal jeg velge...?? har fått 2 forslag til nå..

Endret av A11i
Lenke til kommentar

nå ser det veldig bra ut

 

asus hovedkortet er nok bedre en abit kortet, mene så koster det jo 400 kr extra da.

 

SLI er når du kjører to like skjermkort sammen på et hovedkort. og jo, du må ha SLI støtte på hk for å kunne kjøre to kort i SLI

 

bare lurte på en ting, har du bruk for diskettstasjon? nf4 hovedkort trenger ikke s-ata driveren sin fra diskett lenger, og flashing av bios går som oftest over internett. og skulle du ha bruk for en floppy, så har du vel en gammel en liggene som du kan koble til i 5 min.

 

så hvorfor bruke penger på det? kjøp en usb pendrive i stede, mye bedre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...