Xvani Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei! Har en sektorfeil på min Linux PC. Skulle gjerne hatt noe lignende error-checking og defrag osv som finnes i windows (eller en annen måte å rette feil på disken) Finner ikke noe i diskdrake, er det jeg som er dårlig til å lete? er forresten Mandrake 10.1 det gjelder Takk for hjelp! Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 sjekk ut "man fsck". fsck.ext3 fsck.minix fsck.umsdos fsck.cramfs fsck.hpfs fsck.msdos fsck.ext2 fsck.jfs fsck.reiserfs Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 du trenger ikke defragmenter linux filsystem Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nei i sånne tilfeller (harddiskfeil), så er det beste alltid å få dataene av plata *nå*. "fsck /dev/hardisknavn" dersom den ikke lar seg mounte. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 (endret) er overhodet ingen viktig data der skal bare innstallere mandriva 2006 og fikk beskjed om sektorfeil. Skulle helst hatt noe GUI basert (KDE) men skal prøve det der olear, takk! (noen som har GUI basert?) Edit: prøvde kommandoene. Fikk det ikke til (command not found) (fsck.jfs) og skrev jeg man fsck fikk jeg 109 sider med ting og tang... GUI plz Endret 25. august 2005 av Xvani Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 fsck + det filsystemet du bruker Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 det er jfs jeg bruker Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kjør urpmi fsck.jfs for å installere den. (Mulig pakken heter noe annet, det får du i så fall finne ut selv.) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 det må jeg da ha internett til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå