Gå til innhold

Tid for ettertanke - fakta om jorda

Anbefalte innlegg

Vanligvis tenker man på resten av verden når det er høytider og det bugner av overflod i vårt hus og hjem. Tenkte å servere noen fakta slik at dere kan også ha ettertanke til de som ikke har det så bra. I dag skal jeg donere 100 kroner til Røde Kors.

Kanskje du burde gjøre det samme? Eller i det minste sette pris på det du har?

The miniature earth

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket er i bunn egoistisk. Det er et faktum man ikke kan forandre på.

Kunne det falt deg inn å gi 99% av alt du tjener til en du ikke kjenner? Nesten ingen ville svart ja på det spørsmålet. Og det er det som er realiteten i verden. Vi i vesten må gi avkall på all vår rikdom om alle i verden skal bli bare litt rikere.

Du kan gjerne gi 100,- til Røde kors for å lette litt på samvittigheten din. Pengene går utvilsomt til et godt formål. Men du vil ikke egentlig at alle folk i verden skal ha det bedre, for det betyr at du og de du bryr deg om vil få det mye mye verre.

Vi har penger, vi har makt. Vi bruker pengene og makten til å fortsatt ha pengene og makten.

Det er veldig komplisert å gå i detaljer på hvorfor det er sånn. Men la meg ta et enkelt eksempel. Tollbarrierer. Vi beskytter f.eks. våre bønder her i Norge, ved å kreve sinnsyk toll på varer importert fra andre land. Hvis vi ikke gjorde det ville det norske markedet blitt oversvømt av billige varer som norske lønninger ikke kan konkurrere med, resultat; jordbruket i Norge går under.

Hadde ikke den menneskelige natur vært slik den er ville verden sett helt annerledes ut idag. Du har noen individer som er uselviske og har stor omtanke for andre, og gjerne ofrer selv for at andre skal ha det bedre. Dessverre er de i et kraftig mindretall, og vil være det til evig tid.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke at alle skal ha like mye. Jeg vil bare at ressursene skal være litt mer fornuftig fordelt. Det behøver ikke være sånn at tusener av uskyldige barn hver dag skal dø av feil-/underernæring, sykdom og krig.

feil-/underernæring, i f.eks Afrika har ikke nødvendigvis så mye med mangel på resurser å gjøre..

Det har med politikk å gjøre.

Grunnen til at det går dårlig med Zimbabwe er fordi Mugabe styrer landet rett til helvete.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
feil-/underernæring, i f.eks Afrika har ikke nødvendigvis så mye med mangel på resurser å gjøre..

Det har med politikk å gjøre.

Grunnen til at det går dårlig med Zimbabwe er fordi Mugabe styrer landet rett til helvete.

Jeg er klar over at det ofte er slik, korrupsjon, undertrykkende diktarorer, osv. Men det har fortsatt med fordeling av ressurser å gjøre.

Jeg mener ikke at Norge skal gi penger til slike land, den politiske situasjonen må ryddes opp i først, evt. må noen gå inn og styre hjelpearbeidet direkte. Det er en formidabel utfordring, med delproblemer på veldig mange nivåer.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...