Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En liten oversikt, takk :)


Laka

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lappen nærmer seg med stormskritt (eller, egentlig ikke, men har ikke noe bedre å gjøre akkurat nå), så jeg sitter å planlegger litt bilstereo. Bilen har jeg jo, men ikke penger. Så da er det jo greit å planlegge ;)

 

Akkurat hva slags utstyr (merke/modell/pris osv.) jeg kommer til å kjøpe vet jeg ikke, men å begynne med en cd-spiller, et komponettsett og en forsterker høres ikke dumt ut. Kanskje også en subwoffer med en monoforsterker, eller at jeg bare bruker en forsterker.

Men så kommer jo monteringen. Det blir litt værre. Har aldri vært borti bilstereo, eller bil for den saks skyld. Har dog lest litt rundt på nettet, og fanget opp litt kunnskap.

 

Så, for et oppsett bestående av en spiller, et komponentsett, en forsterker og en sub, så trenger jeg følgende.

- Høytallerkabler til hvert element i komponetsettet, dvs. 4 høytallerkabler

- Høytallerkabel til subwoffer

- Strømkabel til forsterker

- Dobbel signalkabel fra spiller til forsterker

- Styrestrøm til forsterker

- Sikring til forsterker

- Jordledning til forsterker

 

Noe jeg mangler?

 

Så, hvor får jeg kjøpt gode kabler hen? Gjerne med litt tykkelse. Hvordan kobler jeg komponentsettet til forsterkeren? Er dette noe hokuspokus? Hvis jeg velger en 4-kanal forsterker, hvordan kan jeg bruke en subwoffer i sammenheng med den? Hvordan kobles det?

 

Noen andre råd dere har å gi en førstegangsbygger, som ikke har særlig peiling på bil? Klarer jeg dette på egenhånd? :roll:

 

Tusen takk!

Endret av LasseAndreK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbel signalkabel = Slik..?

 

Uansett, en slik må du ha, den styrer også når forsterkeren skal skru seg av/på (remote)..

 

Sikringen på strømkabelen må vel ligge et visst max antall cm etter batteriet også.

 

På en 4-kanals forsterker er det 4 hull hvor man plugger inn hver høyttaler og fester med en skrue. Om man vil ha sub, så er det vel anbefalt å bruke 2 komponenter + sub, dvs koble ut 2 av komponentene. Mulig det funker å koble suben på forsterkeren sammen med 4 komponenter også. Er vel anbefalt med 5/6-kanals forsterker om du skal ha 4 + sub. Det kan sikkert noen andre her avklare.

 

Et tips (av egen erfaring) er å ikke koble strømmen til batteriet før etter du har festet alle kablene i forsterkeren. Om ikke, kan det komme en del gnister om man mister kontrollen på kablene.. :p

 

Annet tips er å feste utstyret godt. En forsterker løst baki + en krasj ellerno = ganske store krefter i sving. Et godt eksempel er den Golfen som kjørte i vannet i nærheten av Grimstad (han som overlevde og ble helt bra igjen etter å ha vært 25mins under vann), han hadde en forsterker på 35kg baki som ikke var festet godt nok. Den hadde visstnok flydd veggimellom i coupeen under krasjet.

 

Skjul også kablene best mulig, det er irriterende om det ligger kabler slengende rundt om i bilen.

 

Ellers tipper jeg at du bør klare det.. :)

Lykke til vertfall.. :)

Lenke til kommentar

Hehe, ok - jeg skal være så forsiktig som jeg kan!

 

Da kommer jeg nok til å velge en separat forsterker til suben, og da er vel en monoforsterker å anbefale?

 

Den sikringen skal visst være max. 30 centimeter fra batteripolen. Men forresten, er det enkelt å koble? Bare å snurre kobbertråden rundt +-polen? Noe jeg må være obs for?

 

Btw, hvor får jeg kjøpt gode kabler, og hva slags tykkelse skal det være på de?

Lenke til kommentar
gå på bilradiospessialisten eller noe sånt og spør etter ei grei pakke med sub spiller og forsterker.

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...2&iItemId=98989

der har du ei kabel pakke til 200.

 

koblingen er lett. ikke bry deg om den. du skjønner teininga etter hvert.

f.eks:

batteri-kabel-sikring-kabel-forsterker--jord

gnd = jord

b+ = strøm

Oki, takk! Er den kabelpakken helt kurrant for meg?

Regner med at jeg skjønner litt mer når jeg har utstyret foran meg, ja.. ;)

Lenke til kommentar
gå på bilradiospessialisten eller noe sånt og spør etter ei grei pakke med sub spiller og forsterker.

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...2&iItemId=98989

der har du ei kabel pakke til 200.

 

koblingen er lett. ikke bry deg om den. du skjønner teininga etter hvert.

f.eks:

batteri-kabel-sikring-kabel-forsterker--jord

gnd = jord

b+ = strøm

Oki, takk! Er den kabelpakken helt kurrant for meg?

Regner med at jeg skjønner litt mer når jeg har utstyret foran meg, ja.. ;)

 

ja den kabel pakken kan du bruke. der følger alt med.

det best e er at du setter på den røde kabel skoen 24-540_l.jpg på ledningen. så skrur du av den mutteren som sitter på klemma til bateriet (+polen). så kan du ta ledningen og tre hålet på bolten på bolten, og skru på mutteren igjenn.

 

det vanskligste ved å koble annlegg er egentlig og strekke kablene.

Endret av tikka
Lenke til kommentar

Tja, det finnes jo bedre løsninger med batteriterminaler av skikkelig kvalitet hvor en kan koble på både 50mm2 21mm2 og 10mm2 ledninger i hvert sin dedikerte sokkel. Finnes mange slike, Stinger og EVUS er vel de mest kjente og av disse er muligens EVUS på den mer prisgunstige siden.

 

Kablene må også dimensjoneres etter strømforbruket til forsterkerne.

Signalkablene bør være godt skjermet. Trippel skjerm er å foretrekke om en skal være helgardert.

 

Fordelingsblokker er også kjekt å ha om en skal ha separate forstekere.

Men en kan jo ha èn skikkelig tokanals forsterker, som Sinfoni AmpliTude 90.2x kobla i trimode, en trekanaler àla SRx3 eller en ram femkanaler.

Spørs hva en er ute etter, men "less is more" og "kvalitet over kvantitet" er gode kjørerregler her :)

 

Nåre en legger kabelsalaten kan det med fordel gjøres slik:

Strøm på en side, signal på andre, høyttalerkabler i midten.

Evt. kan signal og høyttalerkabler ligge sammen, men dette krever at det er god skjerming på signalkablene.

 

Om monoblokk lønner seg spørs på spole og ohmkonfig på suben(e)

Er virkelig godlyd det en søker så vil nok en strømsterk klasse A/B forsterker være å foretrekke.

 

Sikringen bør ideèlt sett være PÅ batteriet, eller så nær som mulig. Dette fordi sikringen skal være en forsikring mot bilbrann. -Noe som de fleste syns er ubehagelig...

 

Og ingen har nevnt "big 3" ser jeg ;)

 

Oppgradering av ledningsnettet fra og til batteri og dynamo og jord

Ny dynamo

Innkjøp av tørrbatteri, f.eks Odyssey.

 

Og festing av sakene er helst viktig ja, ikke gøy å ha kilosvis med forsterker flaksende rundt. Uha! Mannen i golfen ser ut til å ha hatt et helt kompani av englevakter...

 

Og sist men ikke minst;

Bøttevis med pågangsmot, plaster, håndrens, støvmaske +++ tålmodige venner foreldre og evt. bedre halvdel.

Gøy er det uansett :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder plassering av sikring er ikke avstanden til batteriet så viktig. Det som er viktig er at den sitter i motorrommet FØR den går i gjennom torpedoveggen eller annen gjennomføring i chassi. Bruk ei gjennomføringshylse i plastikk!

 

Et greit punkt å feste pluss kabelen er på starteren til motoren hvis batteripolen ikke er egnet eller full av andre ledninger.(Alarm, ekstralys etc). En f.eks 100A automatsikring kan være greit å bruke i motorrommet. Den skal jo kun ryke hvis strømkabelen kortsluttes til jord og ikke ved for høyt forbruk av forsterkerne. Forst. har jo egne sikringer.

 

Kortslutningsstrømmen til et vanlig bilbatteri er godt over 100A så da er du sikret mot brann samtidig som du slipper å bekymre deg for at den ryker hvis du spiller høyt. :thumbup:

 

Har du planer om å utvide anlegget etterhvert så legg en grov strømkabel med en gang. En startkabel til lastebil er fine ting og er på 50mm2. Det holder til det meste. Koster ikke skjorta heller. En strømkabel blir ALDRI for grov.

 

All elektronikk bak jorder du på samme punkt. Sete eller beltefeste fungerer bra. Skrap selvfølgelig bort lakken først. Kan forresten være lurt å legge opp ny jording til batteriet også.

Lenke til kommentar

Enig i det meste, men sjøl er jeg kanskje av typen bedre føre var.. Om du skulle få en liten kræsj med kjerra og kabelen nappes ut av holderen og smeller i karosseriet har du problemer. Spesielt siden gutten planlegger det grøvste Odysseybattriet og skal ha en 200A dynamo samt tilsvarende sikring.

Kabeltykkelsen skulle det heller ikke mangle på.

Dette blir gjennomførte saker!

 

Gleder meg på bilder :thumbup:

Har tro på at dette kan bli en meget interessant byggetråd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...