El Matador Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Hei! Hvorfor kjører mitt minne på pc2700, når jeg har to 512mb brikker på pc3200? Bilde: Endret 25. august 2005 av Zevs_ Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Det er flere muligheter: Hvis prosessoren din har bare 533FSB, vil den høyest tilgjengelige minneklokken (bortsett fra ved overklokking) være DDR333, eller PC2700. En annen mulighet er at CPU er 800FSB, men at en divider er valgt i BIOS, slik at minnet kjører langsommere enn FSB. Denne innstillingen heter trolig "FSB:DRAM-ratio", og bør i så fall stå på 1:1. Å sette inn minnebrikker med høy rating, gir ikke automatisk raskere minneklokke - det avhenger av hva BIOS er innstilt på. Gode brikker klarer høyere klokke enn dårligere, men man må fremdeles spesifisere hvilken hastighet de skal kjøre på. Endret 25. august 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Altså min CPU kjører på 533FSB? Surt, vis jeg da ikke kan kjøre bedre en pc2700. Dette er noe jeg ikke ante om en gang. Lenke til kommentar
all right Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Er det ikke mulighet til å kjøre opp rammens hastighet til 400mhz? Uten å gjøre noe med fbsen til cpu. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Ja, du har en CPU med 533 FSB, og minnet kjører da på den høyst tilgjengelige hastigheten (ser bort ifra overklokking). Forholdet imellom FSB og minne er altså på sitt høyeste slik du kjører nå. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Ja, du har en CPU med 533 FSB, og minnet kjører da på den høyst tilgjengelige hastigheten (ser bort ifra overklokking). Forholdet imellom FSB og minne er altså på sitt høyeste slik du kjører nå. Hva kan jeg gjøre for å få fixet dette? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Som sagt kan du ikke øke minneklokken uten å overklokke hele systemet (FSB, CPU og minne). Siden prosessoren er låst, har man ikke noe annen mulighet enn å øke FSB når man overklokker, og minneklokken beregnes jo også utifra denne. Skal du ha høyere minneklokke med din nåværende CPU, er du altså nødt til å overklokke FSB. En annen mulighet er å skaffe en CPU med 800FSB, men det spørs om du ikke heller bør leve med dette inntil din neste total-oppgradering. Båndbredden er riktignok viktig for Pentium4, men jeg ville ikke ha kjøpt ny prosessor bare for å få bedre minneytelse, ihvertfall. Lenke til kommentar
Downy Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Har 1 stk. 1 GB PC2700, 1 stk. 256 MB PC3200 og 1 stk. 256 MB PC2700. Men jeg kan ikke se i Everest hvilket minne jeg kjører i. Bilde fra ytelse testen: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå