Gå til innhold

Den store "-isme"-debatten

Anbefalte innlegg

Leser du ikke det jeg skriver i det hele tatt, SBS?

Jeg påpeker det faktum at når man er 18 så er man myndig. Man er et selvstendig voksent menneske. Man kan stemme. Man kan være med på å styre landet. Man kan kjøre bil. Man kan bli pilot. Og så videre.

Hvis 18-åringer er gamle nok til å gjøre alt annet, så er de gamle nok til å drikke sprit.

5023097[/snapback]

Et spørsmål jeg stadig stiller meg er om 18-åringer er gamle nok til å stemme. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser du ikke det jeg skriver i det hele tatt, SBS?

Jeg påpeker det faktum at når man er 18 så er man myndig. Man er et selvstendig voksent menneske. Man kan stemme. Man kan være med på å styre landet. Man kan kjøre bil. Man kan bli pilot. Og så videre.

Hvis 18-åringer er gamle nok til å gjøre alt annet, så er de gamle nok til å drikke sprit.

5023097[/snapback]

Et spørsmål jeg stadig stiller meg er om 18-åringer er gamle nok til å stemme. ;)

5284018[/snapback]

Vel noen 18 åringer er vel "gamle" eller skal jeg si voksne nok til det meste også det å ta seg en dram, men desverre langtfra alle.

Dette har lite med om man er 17. 18 eller 25 for den saks skyld og spesielt med tanke på alkohol, det er en kjent sak at mange som er helt ok når dem er edrue er noen store dritsekker såsnart dem får en dram, dette har lite med alder å gjøre :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvem er andre til å sette rammer for hva individet bør jobbe med, fremfor individet selv?

Individet setter i et moderne samfunn i praksis aldri rammene for arbeidet selv. Dette skjer fordi byttehandel med andre er en nødvendig forutsetning for å gjøre meningsfult arbeid i et moderne samfunn med arbeidsdeling.

Det jeg mente var at individet bør kunne velge lavtlønnsjobber dersom det er noe det ønsker, ikke at det selv skal legge alle rammer for arbeidet det utfører. Med "kunstig høye arbeiderlønninger" regner jeg med at du ikke mener lovpålagte minimunslønninger? Det var slik jeg tolket sitatet, men det kan hende jeg tolket deg feil.

Jeg vil tro at en velferdsstat, dvs. trygder, gjør det bedre enn lovgitte minimumslønninger.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en velferdsstat, dvs. trygder, gjør det bedre enn lovgitte minimumslønninger.

5372949[/snapback]

Absolutt, det er bare å sammenligne Norge og Sverige som ikke har lovpålagste minstelønninger, men Frankrike og Storbritannia som har det.

Folk må faktisk ha lov til å jobbe for luselønn i f.eks. et halvt år hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar

Ser Kristin Halvorsen tar annsvar for sine uttalelser.

Kristin Halvorsen beklager boikott-uttalelser

- Jeg burde ikke som finansminister ha tatt til orde for en politikk som ikke det er flertall for i regjeringen, sier Halvorsen til NRK i ettermiddag. Det har hun nå beklaget for utenriksministeren, statsministeren og resten av regjeringskollegiet.    - Det beklager jeg nå offentlig også, for å bidra til at det blir klarhet i dette, sier hun.    Hun sier at hun ikke ble instruert av regjeringen til å komme med beklagelsen, men at hun fant ut av seg selv.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3701224

Meget bra og rakrygget gjordt, endelig en politiker som tør ta konsekvensen av sine handlinger :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser Kristin Halvorsen tar annsvar for sine uttalelser.

Kristin Halvorsen beklager boikott-uttalelser

- Jeg burde ikke som finansminister ha tatt til orde for en politikk som ikke det er flertall for i regjeringen, sier Halvorsen til NRK i ettermiddag. Det har hun nå beklaget for utenriksministeren, statsministeren og resten av regjeringskollegiet.     - Det beklager jeg nå offentlig også, for å bidra til at det blir klarhet i dette, sier hun.     Hun sier at hun ikke ble instruert av regjeringen til å komme med beklagelsen, men at hun fant ut av seg selv.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3701224

Meget bra og rakrygget gjordt, endelig en politiker som tør ta konsekvensen av sine handlinger :thumbup:

5394378[/snapback]

Synes egentlig kriston halvorsen har gjort en god jobb i den nye regjeringa. Mange var jo redde for at det skulle gå dårlig med henne som finansminister, og SV har jo hatt noen eksotiske uttalelser om økonomi, men synes kristin har ført en meget edruelig politikk.

AtW

Lenke til kommentar
Har tross alt bare gått et par måneder, syns det er for tidlig å si om hun har gjort en bra jobb eller ikke. Det er jo først nå jobben starter, nå som deres statsbudsjett slår inn.

5395110[/snapback]

Joda,men husk de har rettet opp en god del av det som den forrige regeringen kjørte i grøfta, som feks kommuneøkonomien og at de arbeidsledige får tilbake de 28000 pr år som høyre tok fra dem for å finansiere skatteletten til de høytlønte :hmm:

Lenke til kommentar

Alle fikk skattelette, Snekker'n. Og nå får de som tjener mest enda mer i skattelette viser det seg visst. Samtidig som de fattige må betale mer hvis de bruker melkekartonger.

Du lyver helt bevisst og med den hensikt å spre løgnpropaganda når du påstår at Høyre "tok" noe fra de arbeidsledige for å "gi" til "de høytlønte".

Typisk sosialister.

Lenke til kommentar
Alle fikk skattelette, Snekker'n. Og nå får de som tjener mest enda mer i skattelette viser det seg visst. Samtidig som de fattige må betale mer hvis de bruker melkekartonger.

Du lyver helt bevisst og med den hensikt å spre løgnpropaganda når du påstår at Høyre "tok" noe fra de arbeidsledige for å "gi" til "de høytlønte".

Typisk sosialister.

5397930[/snapback]

Går det ikke an å diskutere politikk uten å komme med ladete begrep som "løgnpropaganda". Greit nok at budsjettet er en stor ting der man ikke tar direkte fra et sted og gir til et annet, men at det er et samlet regnskap. Men det folk gjerne mener med "ta fra noe, og gi til noe annet" er at de mener det er feil å økonomisk begunstige den ene gruppen, og gjøre ting økonomisk mindre gunstig for den andre.

Det med skatt er heller ikke så enkelt som bare inntektsskatt, mange av de rikeste tjener mye/mesteparten av pengene på aksjer. Dermed gir ikke skatt på lønnsinntekt hele bildet.

Jeg synes du heller burde begynne å høre på hva sosialister mener, isted for å projisere alt du mener er negativt på sosialismen, og konkludere med at det negative er typisk sosialister.

AtW

Lenke til kommentar

Typisk sosialister.

5397930[/snapback]

Selv om du atter en gang faller så dypt at du må kalle andre for løgnere og typiske sosialister så får jeg svare deg :!:

Ja alle fikk skattelette og det har jeg heller ikke benektet,men de rikeste fikk minst.

Det som skjedde var at de som tjente mellom 500 000 og 1 milllion fikk mest og dette var et uheldig utslag av den skattemodellen som ble brukt, dette skal vistnok justeres til høsten. Men du unngår glatt det faktum at i tillegg fikk feks de arbeidsledige tilbakeført de 28000 som Høyre tok fra dem for et år siden og er du klar over hvor mye det utgjør på en a- trygd ??

Samtidig blir barnehagene billigere og hvem har det størst betydning for?? De rike??Neppe. Vi har sett en enorm økning ja faktisk dobbelt så stor som forventet i søknad om barnehageplass, og hvem er disse?? Jo det er de som før ikke hadde økonomi til å ha sine barn i barnehage men som nå får muligheten.

Så jeg ber deg tenke deg om før du utbasunerer "typisk sosialister" for nettop det jeg nevner her er utført av sosialister selv om du øyensynelig ikke liker at de får ta del i godene :cry:

Jeg vil også be om at du sparer deg for å kalle meg løgner flere ganger :thumbdown:

Du lyver helt bevisst og med den hensikt å spre løgnpropaganda

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Går det ikke an å diskutere politikk uten å komme med ladete begrep som "løgnpropaganda".

Da burde andre la være å komme med ladede uttalelser som de vet gir et totalt feil bilde av det som har skjedd.

Greit nok at budsjettet er en stor ting der man ikke tar direkte fra et sted og gir til et annet, men at det er et samlet regnskap. Men det folk gjerne mener med "ta fra noe, og gi til noe annet" er at de mener det er feil å økonomisk begunstige den ene gruppen, og gjøre ting økonomisk mindre gunstig for den andre.

Du mener, man gjør det mer økonomisk gunstig å jobbe og skape verdier, og mindre økonomisk gunstig å snylte på samfunnet?

Det med skatt er heller ikke så enkelt som bare inntektsskatt, mange av de rikeste tjener mye/mesteparten av pengene på aksjer. Dermed gir ikke skatt på lønnsinntekt hele bildet.

Og hva så? Du er klar over at aksjehandel er noe av det som bidrar til nye arbeidsplasser?

Jeg synes du heller burde begynne å høre på hva sosialister mener, isted for å projisere alt du mener er negativt på sosialismen, og konkludere med at det negative er typisk sosialister.

Så når sosialister kommer med løgnpropaganda så er det greit, men når jeg svarer så er det fryktelig fælt?

Selv om du atter en gang faller så dypt at du må kalle andre for løgnere og typiske sosialister så får jeg svare deg  :!:

Så du mener at det ikke er å synke dypt å bevisst spre feilinformasjon?

Ja alle fikk skattelette og det har jeg heller ikke benektet,men de rikeste fikk minst.

Du mener vel å si at de som allerede betalte mest i skatt og bidro med mest til samfunnet fikk beholde mer av verdiene de skapte?

Men du unngår glatt det faktum at i tillegg fikk feks de arbeidsledige tilbakeført de 28000 som Høyre tok fra dem for et år siden og er du klar over hvor mye det utgjør på en a- trygd ??

Hvordan kan du frata noen noe når de ikke skaper noe? Å ta fra de som jobber og gi til de som snylter og/eller ikke jobber?

Jeg vil også be om at du sparer deg for å kalle meg løgner flere ganger

Da må du slutte å spre løgner også. Jeg har flere ganger påpekt hvor uærlig det er å uttale seg som du gjør. Du vet at det gir et feil bilde av det som faktisk har skjedd, men likevel skriver du det gang på gang på gang.

Lenke til kommentar
Går det ikke an å diskutere politikk uten å komme med ladete begrep som "løgnpropaganda".

Da burde andre la være å komme med ladede uttalelser som de vet gir et totalt feil bilde av det som har skjedd.

Greit nok at budsjettet er en stor ting der man ikke tar direkte fra et sted og gir til et annet, men at det er et samlet regnskap. Men det folk gjerne mener med "ta fra noe, og gi til noe annet" er at de mener det er feil å økonomisk begunstige den ene gruppen, og gjøre ting økonomisk mindre gunstig for den andre.

Du mener, man gjør det mer økonomisk gunstig å jobbe og skape verdier, og mindre økonomisk gunstig å snylte på samfunnet?

Og hva så? Du er klar over at aksjehandel er noe av det som bidrar til nye arbeidsplasser?

Så når sosialister kommer med løgnpropaganda så er det greit, men når jeg svarer så er det fryktelig fælt?

- Holdningen at alle som er arbeidsløse er snyltere er vel mildt sagt en noe unyansert holdning. Og bare fordi man jobber, så betyr ikke det at man skaper verdier.

- Skattlegging av aksjeutbytte affiserer rike folk sin skatt, det var poenget mitt, så å se bare på skatting av lønnsinntekt er utilstrekkelig. Jeg ønsker foreløpig ikke å spore utover dette.

- Hva er løgnpropaganda, at det i høyres budsjettforslag foreslås å gi mindre til arbeidsledige, eller at den nåværende regjeringen "rettet op dette", eller er du uenig i at dette kuttet blant annet var med på å finansiere en skattelette i høyre sitt forslag?

Det som er fælt er at du projiserer alt du oppfatter som negativt på sosialister uten å ta tak i ting å se på det på en objektiv måte, husker godt en annen diskusjon hvor du beskylte meg for det ene og det andre, og mente grunnen var at jeg var sosialist, jeg stemmer ikke sosialistisk engang. Det er bare en gigantisk sirkulær argumentasjon fra din side, alt du synes er negativt projiserers på sosialister, derfor er det negativt med sosialister.

Å slenge ut påstander i luften av typen "typisk sosialister" gavner ingen, minst av alle deg selv.

AtW

Lenke til kommentar
- Holdningen at alle som er arbeidsløse er snyltere er vel mildt sagt en noe unyansert holdning.

Er det en nyansert holdning å snakke om å "ta fra de fattige og gi til de rike"?

Og bare fordi man jobber, så betyr ikke det at man skaper verdier.

Gjør det ikke? Hvordan da, mener du?

- Hva er løgnpropaganda, at det i høyres budsjettforslag foreslås å gi mindre til arbeidsledige, eller at den nåværende regjeringen "rettet op dette", eller er du uenig i at  dette kuttet blant annet var med på å finansiere en skattelette i høyre sitt forslag?

Jeg er uenig i formuleringene, som er løgnaktige og som uttales i et bevisst forsøk på å forvri fakta.

Det som er fælt er at du projiserer alt du oppfatter som negativt på sosialister uten å ta tak i ting å se på det på en objektiv måte,

Så det er bare sosialister som får lov til å komme med spissformuleringer? Det er bare sosialister som får vri på fakta, men når noen andre gjør det så er det fæle greier og da må de plutselig skjerpe seg?

Å slenge ut påstander i luften av typen "typisk sosialister" gavner ingen, minst av alle deg selv.

Men det er greit at sosialister slenger rundt seg med beviselig feilaktige påstander?

Lenke til kommentar
Og bare fordi man jobber, så betyr ikke det at man skaper verdier.

Gjør det ikke? Hvordan da, mener du?

Det som er fælt er at du projiserer alt du oppfatter som negativt på sosialister uten å ta tak i ting å se på det på en objektiv måte,

Så det er bare sosialister som får lov til å komme med spissformuleringer? Det er bare sosialister som får vri på fakta, men når noen andre gjør det så er det fæle greier og da må de plutselig skjerpe seg?

Men det er greit at sosialister slenger rundt seg med beviselig feilaktige påstander?

5400558[/snapback]

Om du gjør en unødvendig jobb feks, eller en jobb som ikke skaper verdier, feks valutaspekulant.

At folk slenger rundt seg med feilaktige påstander eller alt for lite nyanserte påstander er sjeldent bra, uavhengig hvem det er som gjør det. Og "andre gjør det, så hvorfor skal ikke jeg" er ærlig talt en argumentasjon som hører hjemme på barneskolen. Hvis du misliker "sosialistisk argumentasjonsteknikk" (setter det i gåsetegn, da min erfaring er at alle politiske retninger lider under folk som ikke har god argumentasjon), hvorfor bruker du da de samme metodene? Man blir ikke tatt seriøst med en slik måte å formulere seg på.

AtW

Lenke til kommentar
Er det en nyansert holdning å snakke om å "ta fra de fattige og gi til de rike"?

Ja i dette tilfellet så var det det, for det er et faktum at de 28000 som ble tatt fra hver enkelt arbeidsledig var med på å finansiere skattelettelsen til de rike.

Jeg er uenig i formuleringene, som er løgnaktige og som uttales i et bevisst forsøk på å forvri fakta.

Hvorfor ikke da ta for deg nøyaktig det du mente var feil og spørre meg på en saklig måte istedenfor å kalle meg løgner og typisk sosialist . :hmm:

Neida,men du er jo totalt fanatisk,du tåler jo ikke sosialister og uansett hva de skriver ser du jo rødt, eller blått kansje :)

Lenke til kommentar
Om du gjør en unødvendig jobb feks, eller en jobb som ikke skaper verdier, feks valutaspekulant.

Hvilke andre "unødvendige jobber" mener du det finnes?

Hva gjør en valutaspekulant, og hvor mange har dette yrket i Norge?

At folk slenger rundt seg med feilaktige påstander eller alt for lite nyanserte påstander er sjeldent bra, uavhengig hvem det er som gjør det. Og "andre gjør det, så hvorfor skal ikke jeg" er ærlig talt en argumentasjon som hører hjemme på barneskolen. Hvis du misliker "sosialistisk argumentasjonsteknikk" (setter det i gåsetegn, da min erfaring er at alle politiske retninger lider under folk som ikke har god argumentasjon), hvorfor bruker du da de samme metodene? Man blir ikke tatt seriøst med en slik måte å formulere seg på.

Jeg bruker de samme metodene for å oppveie tåpelighetene som kommer fra de venstrevridde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...