AneE Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei! Skal kjøpe meg et lite digitalkamera nå i høst, og lurer veldig på Ixus 40. Det kom godt ut i forbruker.nos test, og passer greit i prisklasse og størelse - er opptatt av at det ikke skal være så stort (lommestørrelse/ ta-med-ut-på-byen-størrelse) pluss at prisen bør ligge sånn rundt/under 3000 Noen erfaringer med dette kameraet? Er 4 megapiksler ok? Noen tips på hvor det er lurt å kjøpe kamera? Ane Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det var vist ikke så mange som kunne hjelpe deg med dette her idag, så mens du venter på noen kommentarer kan du lese litt hva andre mener i prisguiden på denne siden : https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21398 Det ser ut som de fleste der er veldig fornøyde ihvertfall. Jeg kjenner ikke konkret til dette kameraet, men til bruk som et "point and shoot kamera" som skal være lett å ta med seg, er 4mp helt greit. Kan lett gi utskrifter i A4 med god kvalitet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Som et lite og lett point-and-shoot kamera er nok Ixus 40 et av de sikreste valgene du kan gjøre. Pentax har også noen kamera med samme størrelse og i samme prisklasse. Pentax Optio S5z er den nyeste, koster omtrent det samme, har fem megapixler og noe større optikk som kan bety skarpere bilder. Det er også raskere når man trykker på utløseren. Bruker også SD minnekort. Kan være verdt en sammenligning med Ixus'en. Hvor du skal kjøpe? Ikke kjøp fra et sted der de er beryktet for EU modeller (det skal opplyses om dette, men ikke alle gjør det), ikke kjøp fra utenlandske nettbutikker (noen utgir seg for norske... Nomatica er et av de og da kan regningen bli større enn du tror) og ikke kjøp på nettet uten å sjekke butikkprisene først. Forskjellen er ikke så stor som den pleide å være, og noen ganger kan man faktisk tjene på å kjøpe i en vanlig butikk. Prisguiden her på Akam er ikke fullstendig, og dekker kun nettbutikker (og ikke alle av de heller for den saks skyld). Lenke til kommentar
eSik Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg har hatt mitt Ixus40 i snart ni måneder. Kameraet er lite, og meget solid. Ikke noe problem å med det i lomma sammen med lommebok, mobil, snusboks eller annen sjit. Har mistet kameraet i bakken uttallige ganger på fylla, sølt øl over det, falt ned skråninger med det osv. Det syntes godt på utsiden, kameraet er fullt av riper og et par småbulker, men det fungerer fremdeles. Beskyttelsen av objektivet er godt, det fokuserer fremdeles like raskt, og det er ikke kommet riper i det. LCD-skjermen har utrolig nok også overlevd. Ingen vits i å se seg blind på megapixler. Dersom du skal bruke kameraet til festbilder eller turbilder for å dokumentere hva du har vært med på er det brilliant forutsatt at du ikke har planer om å bruke tid på etterbehandling av bildene dine. Jeg har prøvd mange kameraer i samme klasse, og er meget fornøyd med Ixusen min. MEN! Sammenlignet med dyre ultrazoomkameraer og DSLR henger kameraet lysår etter. Optikken er lyssvak, autofokusen er altfor treg, blitzen er en vits og bildene har altfor mye støy. Jeg har et Canon EOS 350D med relativt kostbar L-optikk, som gjør det morsomt å etterbehandle bilder i Photoshop. Med bildene fra Ixusen derimot river jeg meg selv i håret. Bottom line. Ixusen er brillant for en som ønsker et lite og nett kamera, men ikke spesielt egnet for hobbyfotografer. Skulle jeg kjøpt kompaktkamera på nytt idag ville jeg nok fremdeles valgt Ixus, enkelt og greit fordi det er det mest solide kompaktkameraet jeg har vært borti (spesielt sammenlignet med Casios Exilim modeller som ikke tåler stort). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå