Thombr86 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Vi har fundert på å skaffe oss et sertifisert program for å formatere harddisker på jobben... Det har ingenting å si om dette er software eller ikke.. (det finnes mekaniske metoder såvidt jeg vet) Det MÅ være mulig å bruke disken etterpå. Prisen er det vi kommer til å se mest på, så kommer tid (nødvendig tid for å få formatert/slettet en hel disk...). Linux eller Windows basert er ok. Endret 25. august 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Du sier "formatering", men det høres ut som det er sletting du er interessert i. Det er vesentlig forskjell. Kan jo begynne med å se på Killdisk og Darik's Boot & Nuke, begge finnes på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Trodde formatering/sletting kom på ett ut jeg, pointet er iallefall att alle data skal være borte, slik at vi evt. kan bruke diskene om igjen... Killdisk og Darik's Boot & Nuke, de er vel ikke sertifiserte? Endret 26. august 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Formatering sletter ikke data i det hele tatt. Så det kommer nok ikke ut på ett. IBAS har noen produkter, kanskje de er sertifisert? http://www.ibas.no/datasletting Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Men kanskje litt dyrt? Får høre med de andre.... Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Vi har en Degausser på jobb, må si at det er en MEGET kraftig magnet i den Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Trodde formatering/sletting kom på ett ut jeg, pointet er iallefall att alle data skal være borte, slik at vi evt. kan bruke diskene om igjen... Killdisk og Darik's Boot & Nuke, de er vel ikke sertifiserte? Formatering er å legge opp en struktur på disken slik at den kan brukes av noe, typisk er formatering det å legge opp et filsystem. En effekt av formatering er også ofte den at eksisterende informasjon ikke kan aksesseres lengre, men selve dataene blir ikke nødvendigvis slettet (nye tomme struktureer blir lagt oppå det som var der, dvs. pekere til faktiske data blir fjernet, ikke selve datene). Du sier du skal ha et sletteprogram som er sertifisert. Hvis det er et krav, så tror jeg nok du også må være villig til å betale for det... Endret 26. august 2005 av opresterud Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 OK, da fant vi ut at vi tyr til boremaskin og div verktøy, så bruker vi nye disker istedet for gjenbruk. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Antall PC'er i bedriften Pris per år i tre år (eks. mva) 50 1 900,- 100 5 700,- 150 7 600,- 200 11 400,- 250 13 330,- 300 14 500,- Synes ikke det var så sinnsykt dyrt jeg. Billigere med 50 nye disker enn en lisens? -Ko_deZ- Lenke til kommentar
morten_ Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 skal du bruke opp igjen harddiskn etterpå så er vel programvare det sikreste å bruke for å slette data fra hardisken. Active@ KillDisk (Professional utgaven, koster penger ) er et bra program til å slette data fra harddisker eller disketter. Dette programmet støtter Us dod 5220m. dette sies å være en sikker måte å slette data på. hvorfor skal du bli kvitt all data fra harddisken hvis du skal bruke opp igjen harddisken etterpå?. Du vil jo gradvis overskrive data på disken ettersom du bruker den... Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Etter hva jeg har hørt fra en tidligere medstudent som nå jobber hos IBAS så kan man med dagens utstyr hente ut de siste 15 tilstandene til et "bit" på en harddisk. DVS at man må overskrive med ny data 15 ganger før man har "fjernet sporene". Det høres virkelig helt utrolig ut, men det forklarer jo også hvorfor det er mulig å selge slik programvare. Det greieste er kanskje å kjøre med kryptert disk, for da har man også forsikret seg mot tyveri. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Trodde formatering/sletting kom på ett ut jeg, pointet er iallefall att alle data skal være borte, slik at vi evt. kan bruke diskene om igjen... Killdisk og Darik's Boot & Nuke, de er vel ikke sertifiserte? Hva slags sertifisering mener du? http://www.killdisk.com/ De skriver nå der at de er MS sertifisert partner f.eks. Ellers er det vel andre store leverandører av sikkerhets programvare som McAfee, Norton osv. som har slike programmer (mcafee hadde ihvertfall noe som het quickcleaner eller noe sånt). Google litt på hard drive cleaner/eraser/sweaper osv osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå