Codename_Paragon Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 OK, her kommer en tilbakemelding fra meg. Først selve artikkelen: - CC-lisens: positivt - doc-format: hva heller med HTML? - begrepet "systemutvikler" er her litt rotete, det er organisasjonskonsulenter som omstiller bedriften og definerer endringene, systemutviklere (når vi snakker om IKT) er de som implementerer nye eller endrede prosesser. Systemutvikler kan slik jeg kjenner ordet, også bety en som implementerer forretningssystemer, så det ligger en tvetydighet her. - forskjell mellom systemutvikler og IT-utvikler er uklar, fra overskriften kan det virke som om dette er to ord på samme sak - fra overstående: utgangspunktet for artikkelen bør defineres klarere. - eksempelet med Telenor er mer et eksempel på nedleggelse som følge av sviktende markedsanderler (denne gangen var det mye folk relatert til fasttelefonidelen) og manglende nyskapning (de har lagt ned det meste av FoU-aktiviteter og høster av utvikling fra tiden før børslansering). Kort sagt driver de ren innhøstning. - merk at Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge er en som driver næringsutvikling, og det er bl.a. næringsutviklere som er med på outsourcingsbølgen, jeg er ikke helt overbevist om at det han mener er helt hva du tror. - setningen På spørsmålet om IT-utviklere bør være opptatt av følgene ved rasjonalisering, så kan rasjonaliseringen i seg selv føre til SU finner jeg ikke hode eller hale på. - ref Personlig så mener jeg at ansvaret for en IT-utvikler ender da systemet er ferdig levert, ikke før: i en bedrift ledet etter definerte prosesser (slik en finner der en tar ISO9000 seriøst) skal den enkeltes roller og tilhørende ansvar være definert. Jeg hører utsagn som at alle har et ansvar, men det er lite verd i seg selv uten et dokumentert underlag. - Nettadressen for Brandbru VGS (online) er flyttet etter sammenslåing, kan derfor ikke kommentere linken. Det er mulig jeg er vant til en litt annen terminologi enn det som er brukt i artikkelen. Generelt: - i mange større bedrifter er det egne folk som arbeider med organisasjonsutvikling. Likevel hender det at endel velge å hente inn eksterne konsulenter fra firma som f.eks. Accenture, Tietoenator, McKinsey med fler, spesielt ved større ommlegginger. - konsulentselskaper må skape gevinstsikring, og det er 2 vanlige måter: innsparing ved nedbemanning, eller øke volumet (salg/omsetning) ved samme eller kanskje større bemanning. - alle ønsker å redusere risiko, da er det enklere å nedbemanne enn å vise til en forbedring i resultater. Tilslutt vil jeg si at nedbemanning ikke er et problem så lenge som tempoet ikke overstiger nyskapningsevnen, hvilket dessverre ikke akkurat er det høyeste i verden. Alt kan heller ikke raasjonaliseres bort eller outsources, folk har vidt forskjellige ønsker, evner og interesser, så for å sette det på spissen: ikke alle kan bli konsulenter og børsmeglere. Norge må forbli et komplett land. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 ehm, takk for slakt. artikkelen skal jo som sagt forbedres/utdypes/føres videre. den er lagt ut som doc format her, da nettstedet hvor den skal legges ut per dags dato er ikke ferdig. mer kommer.. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg synes det er hyggelig å komme med konstruktive tilbakemeldinger til mottakelige forfattere som ber om dette, og prøver da etter beste evne å være fyldig i kommentaren.. Mitt innlegg var overhodet ikke ment som slakt. Det er mulig min finkammede analyse kan virke litt overveldende, men det er helt og holdent positivt ment. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 slakt = kritikk, all kritikk mottas med stor takk. ikke misforstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå