Gå til innhold

Ny PC, virker ikke,

tru

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en ny PC, men det virka ikke.

Problemet er at ca.4 sekunder etter at spenningen

er slått på, så slår maskinen seg av.

Det er liksom ikke noe tid til feil søking på

4 sekunder.

Det jeg har registrert er at alle vifter starter,

og at det er liv i LED'ene (CD spiller, power, HDD)

Er det noen som har gode forslag til hvor problemet

sitter?

Har lest igjennom det som er av dokumentasjon, men

klarer ikke å se hvor jeg ar gjort noe feil.

Gode forslag mottas med takk.

Utstyret er:

Chieftech midi m/360W power

MSI KT3 Ultra Aru

AMD 2100

512 MB minne

MSI skjermkort

Det er dette som er koblet til nå. PC'en er

altså ganske så ribba.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at du har 2 cpu fan tilkoblinger på HK, på ABIT vil ikke maskina starte uten at vifta står i rett uttak (FAN1). Vet ikke åssen dette er på MSI, men er vel verdt en sjekk.

Sjekk dessuten at cpu vifta går, om den ikke gjør, slår temp styringa i bios av maskina så du ikke svir cpu'en din.

Roar

Lenke til kommentar

Har demontert og montert ram.

Har demontert og montert CPU m/vifte.

Samme resultat.

Slå av vifte deteksjon i BIOS??

Hvordan får jeg gjort det? Maskina slår seg

av etter 4 sekunder, så jeg kommer meg

ikke inn i noen BIOS meny.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med "Power" knappen da? En kamerat av meg hadde samme problem. Maskinen slo seg av etter 4-5 sekunder. Den boota kanskje 1 av 10 ganger. Problemet var da "Power" knappen. Den gikk ikke tilbake i valig posisjon etter man trykket på den. Dvs den ble sittende fast på "power on" liksom..

Latterlig forklart og latterlig forslag igrunnen.. Men det er kanskje verdt en kikk? :smile:

Lenke til kommentar

Undersøk festene til hovedkortet. Min debut som pc-bygger startet med dette problemet; skruer fra hovedkortet ble for lange og berørte metallet på undersiden, som resulterte i kortslutning (ingenting ble ødelagt dog).

Første jeg merka var at strømmen holdt seg lenger når jeg satte kabinettet på høykant, før jeg fikk tipset fra en bekjent.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ALT.

Annet power, infestinga på HK, power knappen.

Ribba PC'en helt ned. Kun HK, minne og CPU m/vifte.

Det samme hver gang. 4 sekunder så er det stopp.

Nå går hovedkortet tilbake til PS Data.

Takk for mange forslag.

(Så det var en til som slet med noe av det samme

problemet. Også det var et MSI HK :sad: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-08-09 14:02, SinIC skrev:

Slå av "cpu fan detection" i menyen "Pc health status" i bios? Mulig du har ei vifte som ikke registreres av bios.

Unnskyld meg... hvordan mener du at han skal komme seg inn i bios? Boxen kutter lenge før han i det hele tatt får mulighet til det... :razz:

Lenke til kommentar

En kamerat av meg har også hatt dette problemet.. Han har nå byttet hovedkort 3 ganger hos forhandler, men problemet var der fortsatt..

løsningen? Skjøteledningen med forgrener var kjøpt på Rema 1000 for 49,50 og hadde så tynne ledninger inni at pcen døde når den ville ha litt strøm.. Prøv å bytt en eventuell skjøteledning / strømpadde eller koble pcen til en annen plass i huset.. og for all del: kjøp en strømpadde med "lynavleder" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 21:42, [email protected] skrev:

En kamerat av meg har også hatt dette problemet.. Han har nå byttet hovedkort 3 ganger hos forhandler, men problemet var der fortsatt..

løsningen? Skjøteledningen med forgrener var kjøpt på Rema 1000 for 49,50 og hadde så tynne ledninger inni at pcen døde når den ville ha litt strøm.. Prøv å bytt en eventuell skjøteledning / strømpadde eller koble pcen til en annen plass i huset.. og for all del: kjøp en strømpadde med "lynavleder"
:)

ROFL

Kan tenke meg han var TEMMELIG forbanna da ja :) :) :) :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...