Boralis Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hvor skal dette ende?? - De har vært fanget sammen med noen svært farlige mennesker, og vært under svært dårlig innflytelse. Vi kan ikke la de gå løs på den sivile delen av Guantanamo, sier Guantanamo-basens talsmann Jeff Weir til Boston Globe. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=287993 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Sånt gjør meg bare forbannet. Kun for at myndighetene ikke skal tape ansikt. Det handler ikke om noe annet. Forbannede ****** Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det var en merkelig praksis. Når ble det å bli utsatt for dårlig innflytelse til en kriminell handling? De har jo ikke valgt det selv en gang Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Er så utrolig synd at Bush og hans administrasjon stadig skal ødelegge for det fantastiske landet USA. Slike ting som dette er jo tragisk og ødelegger mer for "saken" deres, i tillegg til rykte utad, enn det gjør godt. Kristne fanatikere mot muslimske fanatikere. Uff. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Bush-administrasjonen bryr seg tydeligvis ikke om menneskerettigheter, noe de også har vist før. Jeg skjønner ikke helt at slike ting skjer i et såkalt fritt demokrati, eller at Bush ble gjenvalgt. Er vel for mange sneversynte fjols i velgerskaren... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Jeg tror egentlig ikke det har så mye med Bush eller kristendom å gjøre, skjønt jeg skulle ønske at han ville skjære igjennom her. Snarere er det byråkratiets sykdomstegn: Man lager grunner til å forsvare sine avgjørelser, koste hva det koste vil. De som har sett den utmerkede serien "Yes, Pirme Minister" vet hva jeg snakker om. Der var bortforklaringene riktig nok litt mer talentfulle... Geir Endret 25. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Du har rett i at det er et sykdomstegn for byråkratiet, men Bush bærer uansett mye av ansvaret. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Bush har absolutt ansvaret. Har man bedt om å få bli sjef så får man også ta ansvaret som følger med. Det betyr ikke at Bush automatisk har skylden for at det skjer, men at han har ansvaret for å sørge for at det ikke skjer, og ansvaret for å rydde opp når det allikvele skjer... Geir Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Bush har vel bare en del av ansvaret. Sånne saker går sikkert gjennom ganske mange instanser og reglene som brukes er godtatt av mange folk som ikke er en del av Busha-administrasjonen. Endret 25. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Guantanamo Bay er en militærbase, og fangeleiren er under militær kommando. Bush er i egenskap av presiden øverstkommanderende for USAs forsvar. Bortsett fra eventuell godkjenning fra Kongressen vet jeg ikke hvem som skulle være involvert som ikke Bush har det endelige ansvaret for...? Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det rare er at USA hevder det ikke er krigsfanger, men setter de allikevel i militærfengsel. Jeg kan ikke fatte å begripe at soldater kan ty seg til å gjøre slikt, spesielt amerikanske soldater. De, mer enn de fleste, vet hvor ille det er å bli behandlet uten verdighet i fiendens fangenskap. Hele affæren med Guantanamo strider mot alt det amerikanerene liker å sette så høyt. Prinsippene har man hevet ut vinduet og fornuften likeså. Jeg gleder meg til den dagen jeg treffer på noen allierte amerikanske soldater, da vil jeg gi dem klar beskjed. Dette er flaut og uverdig for mennesker som skal beskytte mennesker mot nettop slik urett. Det er utrolig viktig med et godt USA samarbeid, det må vi fortsette med. Men her må ansvarlige norske politikere si klart ifra. Dette er galt, det er hat og ondskap som styrer det som her har skjedd. Amerkanske verdier er hevet på søpla og de gjør seg til skam for resten av verden. Jeg er tilhenger av at USA kan ta fatt i verdensproblemer og føre ann i rydde opp, men man kan ikke kreve fra andre noe man selv ikke klarer å holde. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Guantanamo Bay er en militærbase, og fangeleiren er under militær kommando. Bush er i egenskap av presiden øverstkommanderende for USAs forsvar. Bortsett fra eventuell godkjenning fra Kongressen vet jeg ikke hvem som skulle være involvert som ikke Bush har det endelige ansvaret for...? Geir Kongen i Norge har også tittelen øverstkomanderende for det norske forsvaret. Å gi noen det endelige ansvaret for hendelsen er vanskelig. Kongressen sine med\lemmer få ta sin del av skylden De har vel rundt 535 medlemmer. Disse har godkjent lover og regler som tillater USA å sende fangene sine til Guantanamo. De som sendte de tre mennene til Guantanamo får ta sin del og de som står bak etteretningen som sendte mennene til Guantanamo får ta sin del av skylden. Myndighetene i Pakistan hadde ikke trengt å hjelpe USA. De valgte det selv og fikk slettet gjeld i motytelse.Norge får sa sin del av skylden som ikke tar i mot dem som flyktninger og Det samme gjelder for USA og alle andre land. Alle land som ikke protesterer mot hendelsen burde også ta sin del av skylden. Det er i vertfall min mening Endret 25. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Enig i deg her Dotten! Bra sagt... Men vet ikke hvor mye det vil hjelpe å si det til en "vanlig" amerikansk soldat da De har vel like lite de skulle ha sagt som resten av oss. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Guantanamo Bay er en militærbase, og fangeleiren er under militær kommando. Bush er i egenskap av presiden øverstkommanderende for USAs forsvar. Bortsett fra eventuell godkjenning fra Kongressen vet jeg ikke hvem som skulle være involvert som ikke Bush har det endelige ansvaret for...? Geir Kongen i Norge har også tittelen øverstkomanderende for det norske forsvaret. Å gi noen det endelige ansvaret for hendelsen er vanskelig. Kongressen sine med\lemmer få ta sin del av skylden De har vel rundt 535 medlemmer. Disse har godkjent lover og regler som tillater USA å sende fangene sine til Guantanamo. De som sendte de tre mennene til Guantanamo får ta sin del og de som står bak etteretningen som sendte mennene til Guantanamo får ta sin del av skylden. Myndighetene i Pakistan hadde ikke trengt å hjelpe USA. De valgte det selv og fikk slettet gjeld i motytelse.Norge får sa sin del av skylden som ikke tar i mot dem som flyktninger og Det samme gjelder for USA og alle andre land. Alle land som ikke protesterer mot hendelsen burde også ta sin del av skylden. Det er i vertfall min mening Å sammenligne Kongens innflytelse på det norske forsvaret med Bush sin på det amerikanske forsvaret er maplassert. Da må du ta det rette sammenligningsgrunnlaget, og det er Statsministeren og/eller forsvarsministeren vår. Kongen vår har ingen reell beslutningsmyndighet, den eksisterer kun i teorien. Bush er øverstkommanderende og det er han som tar de store og viktige avgjørelsene, såfremt han har støtte fra resten av det demokratiske styret i landet. Med nærmere ettertanke så har Bush en veldig lik rolle som forsvarssjefen vår, men Bush har mulighet til å ta endel beslutninger som vår forsvarssjef ikke har. Enig i deg her Dotten! Bra sagt... Men vet ikke hvor mye det vil hjelpe å si det til en "vanlig" amerikansk soldat da De har vel like lite de skulle ha sagt som resten av oss. Alle monner drar Lenke til kommentar
Samene Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er utrolig viktig med et godt USA samarbeid, det må vi fortsette med. Men her må ansvarlige norske politikere si klart ifra. Dette er galt, det er hat og ondskap som styrer det som her har skjedd. Amerkanske verdier er hevet på søpla og de gjør seg til skam for resten av verden. Jeg er tilhenger av at USA kan ta fatt i verdensproblemer og føre ann i rydde opp, men man kan ikke kreve fra andre noe man selv ikke klarer å holde. Så Norge skal si til usa at dette er galt og samtidig nekte å ta i mot de to flyktningene? Som artikkelen sa: "Også Norge har fått forespørsel, men ga avslag fordi uigurene faller utenfor den norske definisjonen av flyktninger." Tror ikke vi skal snakke så høyt. Om usa sitt mål er å rydde opp i verden kan diskuteres. Selv betviler jeg at de har en slik agenda i tankene. Olje er vel mer det de ser etter. Dette er tydelig ett internasjonalt problem siden to menn sitter fengslet men ingen vil ha dem. Hvor de sitter fengselet har ingenting med saken å gjøre i mine øyne. Jeg samtykker ikke for usa sine handlinger eller deres behandling av mennesker i guantanamo eller andre steder. Slik at ingen skal misforstå Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Om usa sitt mål er å rydde opp i verden kan diskuteres. Selv betviler jeg at de har en slik agenda i tankene. Olje er vel mer det de ser etter. Jepp. Det eller å beskytte sin egen sikkerhet. USA har forsåvidt gjort en del gode (og dårlige) ting i verden, men jeg tror aldri motivene har vært de edleste. Unntatt muligens hvis folkeflertallet krever at noe må gjøres. Og da er det i så fall gjort i de styrende sin egeninteresse. Endret 25. august 2005 av EasyRaider Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 USA sier rett ut at de lager terrorister. Den var ny. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Guantanamo Bay er en militærbase, og fangeleiren er under militær kommando. Bush er i egenskap av presiden øverstkommanderende for USAs forsvar. Bortsett fra eventuell godkjenning fra Kongressen vet jeg ikke hvem som skulle være involvert som ikke Bush har det endelige ansvaret for...? Geir Kongen i Norge har også tittelen øverstkomanderende for det norske forsvaret. Å gi noen det endelige ansvaret for hendelsen er vanskelig. Kongressen sine med\lemmer få ta sin del av skylden De har vel rundt 535 medlemmer. Disse har godkjent lover og regler som tillater USA å sende fangene sine til Guantanamo. De som sendte de tre mennene til Guantanamo får ta sin del og de som står bak etteretningen som sendte mennene til Guantanamo får ta sin del av skylden. Myndighetene i Pakistan hadde ikke trengt å hjelpe USA. De valgte det selv og fikk slettet gjeld i motytelse.Norge får sa sin del av skylden som ikke tar i mot dem som flyktninger og Det samme gjelder for USA og alle andre land. Alle land som ikke protesterer mot hendelsen burde også ta sin del av skylden. Det er i vertfall min mening Å sammenligne Kongens innflytelse på det norske forsvaret med Bush sin på det amerikanske forsvaret er maplassert. Da må du ta det rette sammenligningsgrunnlaget, og det er Statsministeren og/eller forsvarsministeren vår. Kongen vår har ingen reell beslutningsmyndighet, den eksisterer kun i teorien. Bush er øverstkommanderende og det er han som tar de store og viktige avgjørelsene, såfremt han har støtte fra resten av det demokratiske styret i landet. Med nærmere ettertanke så har Bush en veldig lik rolle som forsvarssjefen vår, men Bush har mulighet til å ta endel beslutninger som vår forsvarssjef ikke har. Enig i deg her Dotten! Bra sagt... Men vet ikke hvor mye det vil hjelpe å si det til en "vanlig" amerikansk soldat da De har vel like lite de skulle ha sagt som resten av oss. Alle monner drar Unnskyld det var ikke meningen å fremmstille det slik at jeg sammenligner Kongen og Presidentens innflytelse på det norske forsvaret. Det er tittelen jeg viser til som er nesten lik. Presidenten har nok en del mer makt enn kongen siden han har mulighet til å fremme forslag og jeg tror han også har muligheten til å erklære krig uten støtte fra kongressen mne jeg kan ikke huske hvor jeg leste det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå