Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk passord

Anbefalte innlegg

Har 3 maskiner i nettverk via en smc router

Maskin nr.3 er barnas pc og jeg er redd for at de skal slette det jeg har på de andre 2 maskinene.

Er det mulig å sikre seg slik at de må ha passord for å komme seg inn på de 2 andre maskinene mine.

Kan ikke passorbeskytte hele nettveket pga. jeg kjører en ftp server på de 2 andre maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Trade skrev (2002-08-09 12:27):

Har 3 maskiner i nettverk via en smc router

Maskin nr.3 er barnas pc og jeg er redd for at de skal slette det jeg har på de andre 2 maskinene.

Er det mulig å sikre seg slik at de må ha passord for å komme seg inn på de 2 andre maskinene mine.

Kan ikke passorbeskytte hele nettveket pga. jeg kjører en ftp server på de 2 andre maskinene.

Du trenger jo ikke å dele noe på de 2 andre maskinene hvis du bruker FTP? Sett passord på FTP-login, fjern alle delte mapper, så er vel saken i orden? :smile:

Lenke til kommentar

Kjører Serv-u(ftp) på den ene maskinen men jeg har flere kataloger som ligger på den andre maskinen som jeg deler på ftp'en.

Maskin 1:

P4 1,8

2x120Gb Western

768Mb ram

Maskin 2:Ftp server

Amd 1,13

4x120Gb

Maskin 3:(barnas)

P4 1,6

80 Gb

[ Denne Melding var redigert av: Trade på 2002-08-09 12:48 ]

Lenke til kommentar

er ikke noe problem det der viss du kjører 2K/XP.

det du må gjøre er å høyreklikke på de delte mappene, velge properties -> security og legge til 'everyone' eller alternativt gjeste konto'n viss det er den du bruker som share konto. du må også ha 'administrator' bruker på alle katalogene med total kontrol, viss ikke så kan du ikke gjøre noe som helst i de katalogene selv om du sitter fysisk ved maskinen.. :wink:

i everyone/guest så skal du kun ha 'read & execute', 'list folder contens' og 'read'. da vil alle som som er innom ftp maskinen via nettverks share's kun lov til å lese innholdet, kopiere og spille av filene som er der men ikke legge til, slette eller bytte navn på det som er der.

NB. dette gjelder for ftp serveren og, så det kan vere litt lurt å lage egne rettigheter for 'upload' mappen din med 'modify' og 'write' i tilleg til de tre andre rettighetene for at ftp'n skal greie å skrive noe til upload.

du kan også lage en superbruker konto for din hoved maskin som dine barn ikke vet om, med alle rettigheter, så du kan via din egen maskin logge deg inn på boxen og forandre, flytte eller legge til i de samme share mappene som barna kun kan lese innholdet av.

Lenke til kommentar

Slik som jeg har det nå deler jeg alle hardiskene mine på nettverket.

Det er ikke noe problem på ftp'en for der har jeg en upload folder hvor brukerene kan "lage" nye kataloger og uploade.

Men har også noen "super brukere" som har rettighet til slette/flytte(ikke bare i upload folderen)

Takker for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Quote:

Prelude skrev (2002-08-09 13:06):

er ikke noe problem det der viss du kjører 2K/XP.

det du må gjøre er å høyreklikke på de delte mappene, velge properties -> security og legge til 'everyone' eller alternativt gjeste konto'n viss det er den du bruker som share konto. du må også ha 'administrator' bruker på alle katalogene med total kontrol, viss ikke så kan du ikke gjøre noe som helst i de katalogene selv om du sitter fysisk ved maskinen..

i everyone/guest så skal du kun ha 'read & execute', 'list folder contens' og 'read'. da vil alle som som er innom ftp maskinen via nettverks share's kun lov til å lese innholdet, kopiere og spille av filene som er der men ikke legge til, slette eller bytte navn på det som er der.

NB. dette gjelder for ftp serveren og, så det kan vere litt lurt å lage egne rettigheter for 'upload' mappen din med 'modify' og 'write' i tilleg til de tre andre rettighetene for at ftp'n skal greie å skrive noe til upload.

du kan også lage en superbruker konto for din hoved maskin som dine barn ikke vet om, med alle rettigheter, så du kan via din egen maskin logge deg inn på boxen og forandre, flytte eller legge til i de samme share mappene som barna kun kan lese innholdet av.

Vær SVÆRT forsiktig med å sette Deny, dvs. å nekte adgang på slike ting. Bare fjern krysset for lese/skrive-adgang. Litt avansert system dette her nemlig, med arving av nokre ting (slik som Deny privileges), mens andre ting vert ikkje arva.

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Et alternativ er å nedgradere til win98 på barne-pcen. Jeg hadde tre pcer i nettverk med to med WinME og en med Win98. Den med Win98 visste(pinging) at de andre pcene var der men fikk ikke kontakt (internett fungerte) enda jeg delte mange mapper og slikt på ME maskinene.

Vet ikke om det fungerer, men det var et forslag.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-09 21:04, S-i-r skrev:

du kan jo også "skjule" dine delte mapper.

Ha en $ etter navnet på den delte mappen, dermed kan man ikke "se" at den er delt.

det med sjuling av mappen likte jeg.

Hvor skal jeg sette $ for at mappen ike skal vises?

Lenke til kommentar

Quote:

Trade skrev (2002-08-10 03:18):

det med sjuling av mappen likte jeg.

Hvor skal jeg sette $ for at mappen ike skal vises?

På slutten av delingsnamnet. T.d., del roten på C:, og kall delinga "skjult$". Du kan då nå den delte mappa ved hjelp av "maskinnavnskjult$"... :smile:

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...