opresterud Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Har skaffet med Eclipse, Sensor Swab samt en RocketAir blåsebelg (for å blåse rent huest så godt som mulig før swabing). Årsaken var etterhvert synlige partikler på CCD'en på normale blender åpninger. Har forsøkt meg forsiktig med swab'ing 2 ganger, det ble absolutt bedre og typiske støvkorn har forsvunnet men det er fortsatt enkelte sorte runde prikker igjen, som fortsatt setter tydelig spor på alle blendere ved. feks. mye blå himmel. Tipper disse prikkene er støvpartikler som har festet seg til CCDen pga. fuktighet, har lest om dette på nettet. Har fulgt Sensor Swab bruksanvisningen meget nøye punkt for punkt, men har også lest et sted at man bør swab'e med en relativt godt dynket swab for å løse opp slike partikler, for så å ta en normal swab+2 dråper for å tørke opp etterpå. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
smiley_jack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei. Har brukt swab'en og det holder ofte med to dråper. Jeg bruker imidlertid Heptan i steden for Eclipse som renseveske, men det skal gå for det samme. Ville vært forsiktig med å "dynke" for mye, da det kan renne veske ut på siden av brikken. Har du også sjekket baksiden av objektivet, at det ikke er støv der? Husk at du får støvet best frem ved å bruke en så liten blenderåpning som mulig, på en hvit bakgrunn (jeg knipser mot dataskjermen som viser et blankt worddokument). Bry deg ikke om lang lukkertid da støvkornene ligger på samme plass på brikken, så de vil komme tydelig frem uansett.. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 På liten åpning så blir prikkene veldig tydelige svarte punkter, på 4.5->8 er de mer som litt svake missfarget "blemmer". Ikke noe problem å korrigere med PS el., men irriterende... Ikke støv på baksiden av objektivet, er temmelig sikker på at dette er på CCD'en. Skal dobbeltsjekke dette. Takk for tipset med Word Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå