int20h Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Intel og Matsushita (Panasonic) samarbeider for å utvikle en ny type batterier for bærbare datamaskiner. Batterilevetiden oppgis å være mellom 8 og 12 timer. Les mer Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 8 -12 timers batterilevetid sier jo lite når man ikke vet hvilken effekt det er snakk om, om det er de samme batteriene som ble henvist til på IDF, så er ikke battereiene sååå mye bedre enn dagens (30-40%?), men iogmed at de satser på at bærbare bruker mye mindre strøm om noen år, så blir batterilevetiden lang. AtW Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 ...men iogmed at de satser på at bærbare bruker mye mindre strøm om noen år, så blir batterilevetiden lang. AtW Hehe ! Da får vi både pose og sekk Maskiner bruker mindre strøm og batterier varer lenge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 ...men iogmed at de satser på at bærbare bruker mye mindre strøm om noen år, så blir batterilevetiden lang. AtW Hehe ! Da får vi både pose og sekk Maskiner bruker mindre strøm og batterier varer lenge. Joda, jeg bare informerer om at posen (batteriet), ikke er på langt nær så stor som sekken (PCen), dermed er det ikke slik at dagens bærbare pluselig får mnage ganger så lang batterilevetid. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 En talsmann for Intel bekreftet at teknologien ikke vil være eksklusiv bare for Matsushita og Intel. Det vil si at også andre produsenter får nyte godt av Intels satsing her Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 En talsmann for Intel bekreftet at teknologien ikke vil være eksklusiv bare for Matsushita og Intel. Det vil si at også andre produsenter får nyte godt av Intels satsing her spørsmålet er hva de må betale for det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 8 eller 12 timer er jo null problem. Evt 100 døgn for den saks skyld. Bare batteriet er stort nok og effektbruken lav nok. Denne artikkelen sier meg ingenting om hvor stor økningen er i kapasitet per kg batteri. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Dette sier jo absolutt ingenting. Hvor lang tid et batteri varer er avhengig av hva batteriet driver. Vi har jo batterier som kan drive en laptop så lenge fra før, allment kjent som bilbatterier. Nei, her trenger vi å få oppgitt mAh, ikke antall timer. Endret 25. august 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Hm, hvis den nye prossesoren til intel bruker la oss si 6-8Watt normalt sett. Du har en ram disk og ikke en vanlig hd, skjermkort innebygget, samt et generelt strøm effektivt laptop. Da vil nok vi kunne med litt bedre batterier komme opp i en 14 - 18 timer. Også trenger vi mindre vifter siden maskinen produserer mindre varme. Enig med det andre at det er en svada artikkel alla itavisen, men jeg har blitt vant til slett og tidevis elendig artikler på hw, men noen få untak. Endret 25. august 2005 av Macfan Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hvor mye bedre er dette batteriet enn dagens batteri per vekt/volum (eller hva det måles i). Bedre batterier er noe vi trenger. Jeg synest utviklingen går sakte på dette feltet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Bedre batterier er noe vi trenger. Jeg synest utviklingen går sakte på dette feltet. Sammenlignet med utviklingshastigheten innen mange andre IT-teknologier (f.eks brikker, lagringskapasitet, regnekapasitet etc) så går utviklingen på batterier veldig tregt. Men det er ikke så mye å gjøre med. Batterier har økt sin kapasitet mye ved tidligere anledninger. Nå er det ikke så mye å hente lengre. Derfor går det tregt. Det skjer neppe noe revulosjonerende innen batteriteknologi før den kommersielle overgangen til brenselceller kommer. Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko. Et alternativ til dagens Li-Ion-batterier er Li-Poly, et batteri som er endel kraftigere og har lengre levetid. Mulig man kan få det over til PC-ene snart. Eneste bruken av LiPoly jeg kommer på i dag er i elektriske modellfly. Da kan man enkelt tidoble batterilevetiden iforhold til vanlige NiCd/NiMh-batterier. Problemet med det slik de er i dag er at hvis batteriet får skader, lades feil eller bare rett og slett dør, så takker det for seg med en aldri så liten ildkule og brenner opp det meste i nærheten... Jeg regner med de må finne andre alternativer til dette. Hvor ble det av disse brenncelle-greiene som NTNU-folkene holdt på med? De maste jo om mobiltelefoner man måtte lade annenhver måned, etc. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Tror man utvikler små brenselceller fremdeles, dvs for bruk i bærbare og mobiltelefoner.. Problemet er antageligvis å få prisen langt nok ned til at folk vil bruke penger på det. Ett siste spørsmålstegn ved denne teknologien er fylling/lading. Skal man risikere å selge dette i beholdere av samme type som lightergass? Da tenker jeg på alle tenåringer etc som springer rundt meg mobiltelefoner. Jeg vet liksom ikke helt hvor smart det er å øke tilgjengeligheten på dette, sikkert mange som finner på å sniffe denne gassen eller på annen måte skade seg selv. Og det er jo endel som så langt har klart å ta livet av seg selv ved å sniffe lightergass, uten at jeg helt forstår hvorfor noen tror det er verd risikoen... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ... Beholderene vil selvsagt ikke være av samme typen man finner på lightere. Høyst sannynligvis vil man gå for en nedskalert dykkertank eller en annen stabil og velegnet konstruksjon. Skal svært mye til før slike tanker utgjør en fare. Endret 25. august 2005 av Ernie Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ... Uansett vil jeg si det er et ikke-problem, er ikke noe problem å finne potensielt farlige ting i en dagligvarebutikk, litt må man la folk klare seg selv. AtW Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Finnes det noen som helst tall på dette her eller? Ang brenselceller altså. aldri funnet noe som helst, og vekt f.eks. Heh, fylle på hydrogen blir en lett sak når bensinstasjoner med hydrogen kommer...ehh...men det løser seg nok. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ... Uansett vil jeg si det er et ikke-problem, er ikke noe problem å finne potensielt farlige ting i en dagligvarebutikk, litt må man la folk klare seg selv. AtW Sant nok. Ikke noe problem å lage mye futt og spenning av lett tilgjengelige ting. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ... Uansett vil jeg si det er et ikke-problem, er ikke noe problem å finne potensielt farlige ting i en dagligvarebutikk, litt må man la folk klare seg selv. AtW forsåvidt riktig det, men her snakker man om en artikkel som nødvendigvis mange mindreårige vil måtte ha tilgang til... Dvs med mindre man innfører 18(evnt 16) års aldersgrense på mobiltelefoner, noe som kanskje ikke hadde vært så dumt. Det er nok en stund til fyllestasjoner for biler med Hydrogen blir ett vanlig syn og tror neppe man vil kombinere fylling av biler/mobiltelefoner.. Tror uansett videreutvikling av dagens batteriteknologi er det mest realistiske inntil videre. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko. Et alternativ til dagens Li-Ion-batterier er Li-Poly, et batteri som er endel kraftigere og har lengre levetid. Mulig man kan få det over til PC-ene snart. Eneste bruken av LiPoly jeg kommer på i dag er i elektriske modellfly. Da kan man enkelt tidoble batterilevetiden iforhold til vanlige NiCd/NiMh-batterier. Problemet med det slik de er i dag er at hvis batteriet får skader, lades feil eller bare rett og slett dør, så takker det for seg med en aldri så liten ildkule og brenner opp det meste i nærheten... Jeg regner med de må finne andre alternativer til dette. Hvor ble det av disse brenncelle-greiene som NTNU-folkene holdt på med? De maste jo om mobiltelefoner man måtte lade annenhver måned, etc. LIPO Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 *nevner at en sony vaio har 14,5t batterilevetid* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå