Gå til innhold

Garanti på bærbar pc

fureowre

Anbefalte innlegg

Kjøpte en hp ze 4417 for snart to år siden på Expert. Garantien på maskinen er to år. I sommer fant jeg ut at strømadapteren ikke lader batteriet. Jeg trodde egentlig at batteriet var utslitt, men da jeg lånte en lik strømadapter av en kamerat trakk batteriet strøm.

Jeg dro til Expert med adapteret for å få det reparert. Da jeg hadde fortalt om problemet til selgeren fikk jeg beskjed om at strømadapteret til maskinen ikke var dekket av garantien. "Garantitid på nettadapter er 6 måneder"; sa han.. "...,men vi selger nye nettadapter til 700,-"

Jeg har ikke opplevd at et adapter har gått i stykker tidligere og det er jo nødvendig å ha for at maskinen skal fungere som en bærbar enhet. Produktet selges jo som bærbar?

Dekkes dette av reklamasjon? Siden produktet har en vesentlig feil som gjør at det ikke kan benyttes slik det er tiltenkt kan jeg kansje reklamere på hele maskinen?

Har noen erfaringer med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både batteri og strømadapter dekkes av garanti på maskinen. Du sier du har to års garanti på maskinen, da vil i så fall både batteri og nettadapter dekkes av samme garanti. Det der burde de som jobber i Expert vite. Men standard garanti på Pavilion er ett år, så hva slags ekstra garanti du har vet jeg jo ikke sikkert.

Når det gjelder reklamasjon, så har du vanlig reklamasjonsrett. Men batterier og strømadaptere er veldig vanskelig å få gjennomslag på, siden begge deler regnes som "slitedeler". Og nei, jeg gidder ikke noen paragrafkrangel, jeg sier det bare som det er.

Lenke til kommentar
Ville nok sjekke kjøpsloven før jeg kjeftet dem opp. Er ikke så altfor sikker på at strømadapteret dekkes med så lang garanti. Der er tross alt en sak som behandles rimelig røfft.

Forbrukerkjøpsloven gir deg ikke rett på noen garanti i det hele tatt. Reklamasjon derimot, kan du finne en del om der.

Lenke til kommentar

Alt du kjøper i norge har du minimum 2 års reklamasjonsrett på. Om HP gir garanti eller ei spiller ingen rolle. Er produktet ment å vare i mer enn 2 år har du 5års reklamasjon.

En garanti kan bare gå utover de rettigheter du har i kjøpsloven. I bunn og grunn er det lite ekstra en garanti gir deg når du kjøper et produkt i norge, da kjøpsloven nå er blitt ganske så god på forbrukerns side..

Lenke til kommentar
Alt du kjøper i norge har du minimum 2 års reklamasjonsrett på. Om HP gir garanti eller ei spiller ingen rolle. Er produktet ment å vare i mer enn 2 år har du 5års reklamasjon.

Ikke dersom det regnes som en forbruksvare eller en slitedel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...