Curtis Jackson Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 heisann lurte på om det var mulig å brenne ut masse musikkvidioer som jeg har på pcn .(de ligger i mpg format) og så se de på en dvd spiller...!? hva program må jeg bruke? er det en spesiell måte å gjøre dette på!? vist jeg får et svar på dette hadde jeg vert veldig taknemmelig. Lenke til kommentar
paalolse Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Du trenger et program for å lage/brenne dvd plater da. Og disse finnes det masse av f.eks Nero er jo et bra program. Ellers så følger det jo av og til med programvare om du nylig har kjøpt dvd brenner Pål Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Du kan jo prøve Tmpgenc DVD Author for å lage en meny. Da kan du lage en meny i starten av plata med en knapp til hver av videoene dine. Det er et meget enkelt program å bruke og som gir gode resultater. Når du er ferdig med tmpgenc så brenner du prosjektet ut på vanlig måte. Her er det et svar til en som lurte på noe av det samme. Dette er en noe mer komplisert affære som brukes hvis videoene ligger på forskjellige dvd-plater. Lenke til kommentar
Curtis Jackson Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 men jeg har jo alle filmene liggendes på pcn og trenger de ut på cd Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Da er det bare å hoppe over punktet om ripping. Og siden du har filene i mpeg-format skal det ikke vær enødvendig å kjøre womble heller. Womble brukes fordi det ligger noe i vob-filer som kan skape audio/video delay, d.v.s at lyd og bilde blir usynkront. Det aller enkleste du kan gjøre er å brene ut filene som de er med f.eks nero. Men det vil bli en tungvinn plate da den mangler meny for navigering. Det er her tmpgenc eller adobe encore kommer inn. Tmpgenc DVDauthor er enklest å bruke og du bør prøve det først. MEN det er et men her. Avhengig av hvor du har fått mpeg-filene dine fra så vil det være et spørsmål om de er såkalt "dvd-compliant". Saken er den at mpeg standarden er ganske romslig. Samt at det finnes både mpeg1 og mpeg2. DVD bruker mpeg2. lyden skal være 48khz, det vanlig i mpeg er 44,1khz. Har du normal format i bildet på filene, så skal det være PAL 4:3 720x576. Hvis ikke disse kravene oppfylles så vil ikke tmpgenc lage dvd'en. Derfor må du, hvis ikke filene er hentet direkte fra en dvd, gjøre dem "dvd-compliant". Til det trenger du f.eks MainConcept MpegEncoder. Her er det bare å hente en og en fil, og lagre i henhold til ovennevte krav. Når fila er lagret heter den fremdeles mpeg til etternavn men er kompatibel med dvd standarden. Her er siden du bør se på :SVCD til DVD Viser hvordan svcd gjøres om til dvd. Du skal gå rett til step 3. Omhandler både mainconcept og tmpgenc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå