Gå til innhold

Høyere temp med bedre kjøler?

Anbefalte innlegg

Før hadde jeg en EKL Papst vifte på min AMD XP1800+ prosessor. Tempen lå på nærmere 60 grader idle, så jeg ville ha litt sterkere kjøling samt litt mer stillegående vifte. Jeg bestemte meg derfor for å gå for Silent Viking fra Microplex. Fikk den for to dager siden, og gjorde følgende :

-Tok ut den gamle kjøleren/vifta

-Renset prosessoren for gammel (smeltet) Thermal Pad

-Fjernet Thermal Pad på den nye kjøleren

-Smurte Artic Silver på prosessoren

-Monterte Shims'en

-Monterte ny kjøler/vifte

Men nå opplever jeg idle temperatur på 61-62 grader. Jeg passet på å være forsiktig ved fjerning av gammel thermal pad på prosessoren (brukte q-tips) og passet på å ikke skrape opp den nye kjøleren når jeg fjernet Thermal Pad på denne (brukte q-tips også her). Det som kan ha skjedd er at jeg tok litt for mye Artic Silver på prosessoren for det kom ut mer enn en "ertestørrelse" når jeg trykket ut. Ikke så mye, men litt mer. Kan det ha veldig mye å si?

Har gått til anskaffelse av ett program som heter CPUIdle. Genialt program som klarer å senke idle temperatur til 52 grader, men load-temperaturen blir jo ikke mindre av den grunn, og denne kommer opp i rundt 66 ved rendring av filmer i After Effects og Premiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...