Jada-jada Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Det er ikke farlig å undervolte cpu. Bare pass på å teste den skikkelig på de nye spenninge du velger, ellers kan maskina henge seg og du må restarte den Teste den hvordan da mener du?? Tips.. Endret 27. august 2005 av Jada-jada Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Om du bruker centrino hw control så kan du velge å sperre cpu på f.eks en ratio (6,7,8,9,10, osv). Så setter du den på prime95 i noen timer ved valgte volt for å sjekke om den gir noen feilmeldinger. Dette tester du da på laveste og noen i midten. Selvsagt høyeste også. Dette tar noen timer. Men er i hvertfall en sikker fremgangsmåte Vær klar over at de anbefaler mellom 10-20% slingring på volt, så om du setter 1,12v på høyeste ratio så regn ut ca 15% ekstra som sikkerhet (om du forsto hva jeg mente) Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Dette er sakset fra testen av din maskin Stig Arne (dinside.no) Sistnevnte hold for øvrig bare i 80 minutter - litt under halvannen time - i batteritesten BatteryMark 4. Det er svært svakt, men denne testen er også kjent for å være noe krevende; så det kan godt tenkes at du får mer ut av maskinen ved lett bruk. Spesielt hvis du bruker alle "triksene" - som å slå ned lysstyrken i skjermen, og skru av forskjellige funksjoner. Så det er nok helt normalt dessverre.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) jo. Men, nå tenker jeg på normal bruk som 1. ikke bruker cpu 2. liten harddisk aktivitet 3. ikke har noen stor belastning på skjermkort. Men alikavel klarer jeg ikke mere enn 1 time og 30 min.. Men ettersom jeg har hørt etter testen på hw.no så skulle visst zepto komme med noen ny firmware til maskinen og evt ny batteripakke.. Går med tanken på å bytte maskin, for en så elendig batterilevetid har jeg aldri vært borti. Hadde den iallefall vært over 2 timer ved filmvisning så kunne jeg ha slått meg til ro med det.. Endret 27. august 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 jo.Men, nå tenker jeg på normal bruk som 1. ikke bruker cpu 2. liten harddisk aktivitet 3. ikke har noen stor belastning på skjermkort. Men alikavel klarer jeg ikke mere enn 1 time og 30 min.. Men ettersom jeg har hørt etter testen på hw.no så skulle visst zepto komme med noen ny firmware til maskinen og evt ny batteripakke.. Går med tanken på å bytte maskin, for en så elendig batterilevetid har jeg aldri vært borti. Hadde den iallefall vært over 2 timer ved filmvisning så kunne jeg ha slått meg til ro med det.. Desktopprosessor? Dessuten, Centrino Harware Control er vel beste programmet å bruke til undervolting.. Fredrik Larsen her på forumet er en jævel til å undervolte. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) er jo en P-M 740 1,73 ghz Dothan som sitter under panseret på den. Men jeg kan jo ikke undervolte noe mere enn til 0,7 volt da.. er liksom det minste på skalaen. Så da vet jeg rett og slett ikke hva jeg kan gjøre for å få bedre batterilevetid Endret 27. august 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Den har som du skriver tidligere masse innebygd utstyr (skrammel? ) som trekker strøm. Om du ikke har muligheten til å skru det av helt så vil det jo trekke strøm noe som igjen senker batteritiden betraktelig. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 men som jeg igjen skriver. Det som ikke brukes skal jo heller ikke trekke strøm, skal det? Høres jo ikke logisk ut ialelfall. For, tvkortet skal jo ikke trekke strøm når det ikke brukes? skal det vell? Kan heller ikke finne ut hvor jeg kan deaktivere det. Webkameraet skal jo heller ikke bruke strøm når det ikke er i bruk. Er jo egen knapp for å slå det av og på. Men har nå deaktivert det som kan deaktiveres. Så skal jeg sette på en film og se hvor lenge den holder ut. Har uansett allerede fått kjøper på maskinen... Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Da hadde jeg solgt den asap og kjøpt noe fra en av de store produsentene istede Eventuelt sjekke tester av maskinen før du handler Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Er det som er planen. Kjøpte denne maskinen for at den skulle erstatte den stasjonære som jeg skulle selge. Men nå skal jeg ikke selge den stasjonære.. så da blir jeg å gå for en lettere maskin med bedre batterilevetid. Kjøpte den maskinen før det var kommet en eneste test på markedet så Men utenom batteriet er jeg storfornøyd med den. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Men utenom batteriet er jeg storfornøyd med den. Du kan da ikke selge den flotte maskinen Har den samme jeg, men bruker nesten aldri batteri uansett så da er den perfekt Skal jo komme et nytt 9 cellers batteri til den.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 jo, men det koster og.. Og maskinen blir å bikke 3 kg da i tillegg Men.. får jeg ikke solgt den før det batteriet kommer så beholder jeg den.. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg har en Pentium M 725 1.6 ghz (x16) som er på 1,340 volt på load. Den klokker seg automatisk ned til 600 mhz (x6) og 0.988 volt. Jeg lurer på hvor langt ned jeg kan stille volten? Ryker garantien viss jeg gjør dette? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg har en Pentium M 725 1.6 ghz (x16) som er på 1,340 volt på load. Den klokker seg automatisk ned til 600 mhz (x6) og 0.988 volt. Jeg lurer på hvor langt ned jeg kan stille volten? Ryker garantien viss jeg gjør dette? Eneste muligheten du har er å prøve. De fleste p-m klarer nok 0,7v på laveste frekvens uten problemer. Siden man stiller volt vha software ryker ikke garanti. De kan ikke oppdage slikt. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hva skjer viss du tar volt for lavt? Hvordan kan jeg teste om den er stabil på f.eks 0.7v? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hva skjer viss du tar volt for lavt? Hvordan kan jeg teste om den er stabil på f.eks 0.7v? Du mener vel "Hva skjer viss du tar spenninga for lavt?" I så fall så skjer det akkurat det samme som hvis spenninga er for lav ved overklokking: CPUen blir ustabil. Måten du kan sjekke dette på er ved å bruke hardkjøre CPUen en stund. F.eks med en lang runde SuperPi, 3DMark01, Prime95 og Seti@Home. Eller, hmm.. Det kan jo ikke stemme helt, for da tester man jo bare stabiliteten ved kombinasjonen høyeste spenningstrinn og høyeste klokkehastighet. Hmm.. Da er vel den eneste måten å teste det skikkelig på å teste variert bruk over tid. Hvis det er stabilt så er det stabilt. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) For å skru det av, må du "disable" i system management. DA trekker det ikke strøm. Kan sammenligne med oppladbare batteridriller. De er alltid klare til bruk (dvs standby) og da er ikke kretsen helt brutt, men delvis brutt. (Samme som lysbrytere untatt på våtrom). Da kommer det alltid til å flytte seg en del strøm til den andre polen. Derfor er alltid min batteridrill utladet når jeg skal bruke den. (Men faen...Jeg kommer til å ta ut batteriet fra nå av ) EDIT: To minutter etter å ha skrevet dette innser jeg at dette ikke er riktig...eller jeg tror det ikke er riktig... Endret 27. august 2005 av Fragment Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Vel, det er ikke helt riktig. Ett batteri har altid en utlandnings syklus som går sin gang, uavhengig om det er koblet til noe som helst eller ikke. Dvs at batteriet lader seg selv ut. Men denne prosessen går ganske tregt. I drillen din, så ligger problemet enten ved at det er sinnsvakt lang tid i mellom du bruker den, eller så har du lekkasje av strøm en plass, eller så er batteriet ødelagt på en måte. Men normalt sett skal det ikke ha noe som helst å si så lenge kretsen ikke er sluttet på noen som helst måte. Men tilbake til maskinen. Ser at, batterilevetiden på maskinen min ikke forandrer seg noe særlig om jeg bruker maskinen til å se film, eller la den stå å idle med skjermen på. Er det slik det skal være? Ved filmvisning har man jo en viss disk bruk eller cd rom bruk, mens i idle slår jo harddisken seg av og dermed skal jo maskinen bruke mindre strøm. Ganske snodi egentlig. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Mer englandsk: http://www.overclockers.com/tips1206/ Må takke for linken, den var særdeles hjelpsom! Nå kjører min Pentium M "Banias" på 0.75V på 600MHz, og 1.2V på 1.5GHz vs tidligere 0.95V @ 600MHz og 1.5V @ 1.5GHz. Kom over denne tråden helt tilfeldig, må si jeg er meget takknemlig for at jeg kikket innom . Endret 27. august 2005 av andrvas Lenke til kommentar
gixer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Spennende. Her skal jeg prøve meg litt fram! Er det noe forksjell på hvor lite volt de nye cpu'ene (533FSB) tåler i forhold til de gamle(400FSB)? Endret 28. august 2005 av gixer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå