Gå til innhold

Undervolting av pentium-m

DementiC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tabeller over hvilke voltverdier som anbefales finnes vel i hjelpefilene som følger med CHC. Jeg bruker følgende spenning på min M735 (1,7 GHz):

Multiplier 6 - 0,796 V

11 - 1,036 V

14 - 1,132 V

17 - 1,228 V

Disse verdiene tar da høyde for sikkerhetsmarginene som anbefales i CHC, dvs. at prosessoren er garantert å kjøre stabilt med denne spenningen. Med denne undervoltingen, lav lysstyrke på skjerm og nedklokket skjermkort får jeg totalt 3t 45 min batteritid ved kun surfing.

Lenke til kommentar
Med denne undervoltingen, lav lysstyrke på skjerm og nedklokket skjermkort får jeg totalt 3t 45 min batteritid ved kun surfing.

Hvor lang batteritid hadde du før dette? Hvor mye av besparelsen utgjøres av den lave lysstyrken på skjermen, hvor mye utgjøres av det nedklokkede skjermkortet, og til slutt men ikke minst: Hvor mye lengre batteritid fikk du på grunn av lavere spenninger og hastighet på CPU'en?

Lenke til kommentar
Med denne undervoltingen, lav lysstyrke på skjerm og nedklokket skjermkort får jeg totalt 3t 45 min batteritid ved kun surfing.

Hvor lang batteritid hadde du før dette? Hvor mye av besparelsen utgjøres av den lave lysstyrken på skjermen, hvor mye utgjøres av det nedklokkede skjermkortet, og til slutt men ikke minst: Hvor mye lengre batteritid fikk du på grunn av lavere spenninger og hastighet på CPU'en?

batteritiden lå på ca 3t blank før undervolting...

Lenke til kommentar

Så du vant altså 45 minutter (eller 25%) levetid på undervolting og underklokkinga? Det er jo ganske mye og bra det.

Hvor mye tid vant du på senking av lysstyrken?

Og på å klokke ned skjermkortet?

Rettere sagt: Hvor dårlig var batteritiden i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Nedklokking av skjermkortet tror jeg utgjør minimalt, men jeg gjør det når jeg trenger batteri, bare for å tyne ut det lille ekstra. Senking av lysstyrken vet jeg ikke i tall, men jeg vet at det utgjør betydelig.

Da maskina var ny, og jeg ikke brukte noen triks for bedre batteritid (ikke engang Speedstep) Holdt batteriet ca 2:15 - 2:30.

Lenke til kommentar

ventle: Hvilken maskin er det du har?

Selv har jeg en Zepto 6515wd som jeg kunne ønske jeg kunne klare å presse litt mere batterielevetid ut.

Klarer nå 3 timer og 30 min, med skjerm avslått og maskin bare idler.

Med bruk ligger den på absolutt maks 2 timer. Og det med speedstepp aktivert.

Edit: Etter centrino hw monitor så klarer maskinen 1 time og 14 min på batter..:(

Hvilke andre triks er det du har gjort?

Og er Centrino Hardware Controll det samme som Centrino Hardware Monitor, for jeg får bare programfeil når jeg skal starte chc.exe.

Edit: fikk til centrino hardware controll nå.. manglet visst net framework :blush:

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk oppe i 5t og 35min på min ved undervolting (batteri er på 97% i dette øyeblikket). Da er wlan/bt aktivert i tillegg. Skjermen blir automatisk styrt av lyssensor.

Så jeg er godt fornøyd...har en maks spenning på 1,164v på en pentium m 750. Kjører på 0,7v på 6x da den klarer dette uten problemer i flere timer uten feil i prime.

Lenke til kommentar

Har en CL56 (også kjent som Zepto 4200). Med skjerm avslått og maskina bare idle klarer den mellom 5:30 og 6 timer før den konker - men når har du bruk for god batteritid i en slik situasjon :p

Lav lysstyrke og Speedstep satt på 'Battery Optimized Performance' tror jeg er det viktigste for å få mest mulig batteritid - undervolting og nedklokking av skjermkort gir deg det lille ekstra. Skjermkortet mitt, ATI M-R 9700 128MB, kjører 392:202 som fabrikkinnstillinger, jeg klokker ned til 364:189 (dette er laveste jeg har klart uten at 3DMark henger seg) når jeg ikke trenger maks 3D-ytelse (nedklokking gir også mindre varmeproduksjon => viftene kjører sjeldnere), og opp til 405:220 når jeg spiller.

(Verdt å merke seg at nedklokking av skjermkort påvirker ytelsen betydelig - På 364:189 blir resultatet i 3DMark01 6642 poeng, mot 10382 med 405:220).

Lenke til kommentar

megt meget snodig.

Som dere sikker skjønner så har jeg en helt latterlig batteri tid på min maskin.

Men hvor var det man sjekket om speed step sto på?

CPU`en her klokker seg ned til vel 700 mhz.. så det skulle vel tillsi at speedstep er aktivert da.

CPU`en har jeg nå satt på MP 6x og V. 0,700

Skjermkortet er klokket til 100/220, normal hastighet er 300/600

Noe må jo seriøst være galt.

Det jeg bruker maskinen på batteri til er Filmvisning og tekst skriving..

Spesielt ved film så er det jo greitt at den klarer å holde ut lengre enn 2 timer.

Ventle: hvor stort er batteriet ditt da?

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

jeg syns det også er serdeles merkelig.

Og i tillegg har jeg ett batteri på 66000 mWh ca.

Svaret jeg fikk fra zepto var bare at denne maskinen er speket med så mye rart tv kort, webcam, gf 6600 go skjemkort, så jeg måtte regne med dårlig batteri levetid.

Men bare litt over 1 timer stinker en lang vei.

Klarer jo ikke å se en hel film en gang

Lenke til kommentar

Er det noen fare med undervolting? Jeg har lagt merke til hvis jeg sette Harware C på 796V så går vifta på maskinen min 1 gang 3 min i stedet for vært min..

Kan jeg evt sette den enda lavere?? prøvde på 700V og den gikk stabilt da også (hva en det må si) gikk bra i hvertfall..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...