AndersT2 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Har en kollega på jobben som skal ha PC. Han skal kun bruke den til nettbruk, og spilling vil strekke seg til slike FPS klassikere som Kabal og Minesveiper :!: Jeg har en gammel Pentium 4 som kjører på 2.0 GHz og FSB på 400 MHz. Dette er en Northwood og dermed socket 478. Men jeg vil ikke lure ham, så alternativet er en Pentium Celeron D 336 på 2.8 GHz og med 64 bit muligheter. Dette på ett 915 brikkesett med PCIe skjermkort. Hvilken burte jeg anbefale? Han får Pentiumen til ca 500,- tipper jeg, mens Celeronen koster rundt 750,-. Med pentiumen så blir det ett gammelt oppsett, og med Celeronen ett oppgraderbart nytt. Lenke til kommentar
Cougst Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Vel vil jo uten tvil være tilstrekkelig med en P4 2GHZ til det du beskriver... Men er det kun snakk om Cpuen du skal selge? Har han Hk/ram/psu/kabinett osv fra før av da? eller er det snakk om å få tak i resten.... Må det jo vurderes total kostnadene av systemene oppmot hverandre Nå blir jo som du sier et 478 socket system noe som blir vanskelig og oppgradere, men hvis du venter lenge nok så får du jo i mange eller di fleste tilfeller ett problem med å oppgradere et system som var moderne for 2-3 år siden uten å kjøpe hoved ingrediensene på nytt dvs. Hk/ram/cpu. Så dette blir jo en vurderingssak, og selvfølgelig hvor mye penger er han interessert i å putte inn i en maskin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Dersom bruksmønster er slik som beskrevet er det jo like greit å satse på det billigste S478-demokortet.. det billigste kabinettet.. med QTEc/"QTEc-klone".. og rimelige DDR-brikker.. og bli "kvitt" NW 2.0'n.. i915 er vel heller ikke noe særlig å satse på mht. "oppgradering", men dersom du kan få satt sammen noe slikt til en rimelig penge.. med en Celron D.. så er det ikke helt feil heller.. Din samvittighet får styre valget... Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 En strømforsyning merket Q-Tec er ikke å anbefale noen, samme hvor billig systemet er.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 En strømforsyning merket Q-Tec er ikke å anbefale noen, samme hvor billig systemet er.. Det finnes mange andre "merker" av PSU'er som er akkurat like dårlige som Q-TEC.. Det er ikke nødvendig med Mist,Tagan, OSZ "TeraWatt Nuclear Edition" utgaver for å surfe på nettet.. Skal passe på å styre unna "fy-ordet" for fremtiden for å slippe mer "spam" fra de av dere her som synes det er så viktig/festlig å skrive dr** om *****<sensurert>. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Edit: Endret 25. august 2005 av nikhuse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Virkelig festelig og usakelige innlegg du skriver. Q-Tec er dårlig, og har ødelagt forferdelig mange datakomponenter ifølge av den dårlige kvaliteten. En strømforsyning er den mest undervurderte komponenten i en Pc, og det vil du selvsagt anbefale?Du kan spare deg for de guttevalp kommentarene dine, og kanskje skrive noe konstruktivt i innlegget ditt?Er sånne som deg som ødelegger kvaliteten i slike forum som dette. Det er kommentarer som det jeg siterer over her som ikke har noe i ett forum å gjøre i det hele tatt.. Dette er rett og slett rabiate utsagn, noe jeg håper du er istand til å se selv.. (Jeg tar dog selvkritikk for å "sleive med kjeften", men det kan ikke sidestilles med regelrette personangrep som det ovenstående). Det er heller ikke heldig å slenge ut kommentarer om at ett gitt merke er bedre/dårligere enn andre på helt generell basis.. uten å ha en faglig tyngde som kan dokumenteres. Jeg kan overhodet ikke se noen grunn til å ta deg seriøst når du svarer på denne måten. Jeg (og andre) kan heller ikke vite om du sitter med inngående kompetanse om PSU'er og testing av disse... Hint: Det er ikke mye her som indikerer at "Nikhuse" har doktorgrad i elektronikk.. med spesialfelt testing av PSU.. Eller? At Q-TEc er spesielt dårlig er akkurat på linje med andre inngrodde "sannheter"/rykter som mange bare sprer videre/tror på.. uten å sjekke gehalten i dette selv. Fakta: Q-Tec er på ingen måte en kvalitetes-PSU.. Dersom du har en Q-Tec i ett kraftig system .. i tillegg godt klokket.. er du selv skyldig dersom det går galt. Ved overbelastning kortslutter det (ingen sikring på railer) og kan derfor "ta livet av" andre komponenter.. Dette er faktisk ikke spesielt for Q-Tec. Q-Tec er en billig PSU på lik linje med mange andre "noname" som følger med billige kabinettet.. eller å få kjøpt "løst". Q-TEc får mye "pepper" da det er det klart mest kjente/utbredte "billig-merket". Det er derfor ikke så merkelig at det er overrepresentert mth. feil/skader pga. overbelastning.. eller til og med ukyndig montering av hw. Ad topic: Jeg skriver Q-TEc/Q-tec klone da dette er tilstrekkelig for det systemet trådstarter spør om. Nå er det jo også rimelige utgaver av Fortron Source eller Sunnytec å få som er mer å anbefale.. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) OT. Celeron D oppsettet er mer fremtidsrettet og med andre ord lettere å oppgradere. Hadde inne en Celeron D 2.8 1 ukes tid for ett halvt år siden. Passer flott til det han skal bruke det til. Du lurer han ikke så lenge han er inneforstått med forskjellene. Endret 25. august 2005 av nikhuse Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Det er kun CPU som skal selges til ham hvis ham vil. Samt ett kabinett uten PSU hvis han vil ha det. Han er en såpass god kollega at jeg ikke vil lure ham på noen måte. Så forskjellene og for og mot argumenter vil forklarer på best mulig måte. Hvordan passer Sempron inn her. Fikk ett lite inntrykk ved å lete på disse sidene av at i billigsegmentet så var Celeron D å foretrekke. Har jeg missforstått? PSU valg så har jeg forlenge siden fått med meg at Q-tec ikke skal røres engang. Fant en fra Fonton.... som ikke var så dyr. Hele systemet ligger på rundt 7000,- inkudert 17" LCD skjerm. Får høre med ham om hvor mye han vil bruke når han får råd. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hvordan passer Sempron inn her. Fikk ett lite inntrykk ved å lete på disse sidene av at i billigsegmentet så var Celeron D å foretrekke. Har jeg missforstått? Spørs hvilke prosessorer man sammenligner. Sempron 2800+ er nok hakket raskere enn Celeron D 2,8 ghz i overall ytelse. Arkitekturene yter forskjellig utifra hvilke programmer som kjøres. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Kr.7000.. selv med en LCD-skjerm (under 2k antar jeg?) er jo ett høyere/bedre budsjett enn jeg først forestilte meg utifra trådstarters første innlegg.. Sempron(64) yter nok en del bedre enn Celeron D, men er kanskje ikke "fremtidstrettet" all den tid den (dessverre) kun finnes for S754. Jeg ville anbefalt ett HK basert på i945p og Celeron D.. med rimelige DDR2-brikker.. Dette burde også være "fremtidsrettet"/oppgraderingsvennlig.. sålangt det er mulig i denne "bransjen".. Og ja.. det glemte jeg nesten.. ingen Q-Tec/"Winner"/"No-name" i en slik maskin nei.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Håper på å kunne presse prisen ned til 5500,- eller 6000,- Regner med at det blir billigste 17" skjerm jeg finner på Netshop. Tenke å ta det igjennom den nye Netshoposlo.no får å slippe portoen, da han bor rett i nærheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå