Solaris Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Noen som kan forklare litt om forskjellen mellom krysset og ikke krysset Nettverkskabel? Er det slik at jeg skal bruke forskjellig kabel om jeg skal koble nettverk mellom 2 maskiner i forhold til nettverk gjennom Hub/Switch? Takk ! ! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 mener du bruker krysset nettverkskabel hvis du har to maskiner og ingen hub, eller hvis lengden på kabelen overskrider 100m eller så. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Solaris skrev (2002-08-09 09:54): Noen som kan forklare litt om forskjellen mellom krysset og ikke krysset Nettverkskabel? Er det slik at jeg skal bruke forskjellig kabel om jeg skal koble nettverk mellom 2 maskiner i forhold til nettverk gjennom Hub/Switch? Takk ! ! En krysset kabel kan du bruke til følgende: Koble sammen 2 maskiner direkte Koble sammen 2 huber/switcher En vanlig kabel kan du bruke til å koble mellom PC og hub/switch eller mellom 2 huber/switvher vha "uplink"-porten... [ endret av ZoRaC den 2002-08-09 09:57 ] Lenke til kommentar
josh Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Slik jeg har forstått det er det slik at send/recieve har byttet plass i den ene pluggen på en krysset TP kabel. Du kan da koble 2 pcer direkte uten bruk av hub/switch. Lenke til kommentar
vqb Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 enkel forklaring: tenk deg en gate mellom to steder(byer). si at en bil kjører fra en by og en fra den andre. Disse to kan ikke kjøre i samme fil for da krasjer de. ergo kan ikke samme leder/ledning gå inn samme sted i nic. tror jeg fikk frem det jeg prøvde på å si. Lenke til kommentar
kleppanbear Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Men er det noen som vet rekkefølgen til de ledningene hvis man skal sette på "TP pluggen" selv? Og den skal IKKE være krysset. men det hadde vært fint om du dere fortalte hvordan man lager begge to. på forhånd takk bjørn are Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Bytt par 2 og 5 i begge ender så er den krysset. Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 10:28, Tantor_ skrev:Bytt par 2 og 5 i begge ender så er den krysset. I BEGGE ender??? Da er du jo like langt...! :smile: Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 hehe,,jaja du skjønner hva jeg mener.Ble litt misformulert den der. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Du har to par, 1 og 2, 3 og 6. Resten av lederene er ikke ibruk. For å lage en vanlig kabel lar du 1 og 2 være ett par og 3 og 6 er ett par som er tvistet sammen. La 1 og 2 gå til 1 og 2 på andre siden. La 3 og 6 gå til 3 0g 6 på andre siden. For å lage en krysset kabel lar du 1 og 2 gå til 3 og 6 og 3 og 6 lar du gå til 1 og 2. Dvs: 1236 -> 3612 Om du ikke skjønte hva jeg mente med dette; se på illustrasjonene på denne siden: http://www.steines.de/network/tpcable.html Lenke til kommentar
klo Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 du kan bruke krysset fra PC -> Hub der har ingenting å si, bruker det selv. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Du bør ha en hub som takler det da. -Dante Lenke til kommentar
klo Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 brukt den på mange lan aldri hatt noe problem, kansje det har noe med nettverkskortet og? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Krysset kabel brukes mellom LIKE porter (uplink/uplink eller downlink/downlink) Rett kabel brukes mellom ulike porter (up/down eller down/up) NIC: uplink hub/sw: standard masse downlinks + en uplink gjerne. dvs... har du to like porter (to uplinker på hub/sw, to nettverkskort, to downlinker på hub/sw osv) bruker du en krysset kabel har du to ulike porter (NIC og hub/sw, uplink på en hub/sw og downlink på den andre osv) bruker du en rett kabel. b Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 11:25, klo skrev:du kan bruke krysset fra PC -> Hub der har ingenting å si, bruker det selv. Fra PC til uplink-porten på en hub funker ja. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Takk alle sammen!!! Jeg har nå forstått forskjellen, og vet hvilken type kabel jeg skkal kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå