Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er stor forskjell på hvor mye forskjellige folk trenger å være aktiv for å være slanke. Det er mange som kan trene flere timer i uka, og likevel være overvektig. Og samtidig langt sprekere og i bedre form enn andre som ikke trener i det hele tatt, spiser hva de vil og er tynne. Det kan ikke være så veldig mange som tillhører denne gruppen. Nå vet jeg ikke helt hva den konkrete definisjonen av overvektig er, men du sier at de kan være langt sprekere mener du da at de er sterkere i ren muskelkraft? Jeg tror iallefall ikke på noen store tiltak som en tine gym om dagen i grunnskolen osv. Den største forandringen tror jeg vil skje ved at folk spiser mindre usunn mat og beveger seg litt mer. Tviler på at det er så veldig mye mer som skal til.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 JBlack: Hvis man trener skikkelig 2 timer per dag, så kan jeg umulig se hvordan noen kan være overvektige uten å være det på forhånd. Å trene skikkelig to timer per dag er ganske mye, og de færreste utenom (tidligere) aktive idrettsmennesker gjør dette. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nå vet jeg ikke helt hva den konkrete definisjonen av overvektig er, men du sier at de kan være langt sprekere mener du da at de er sterkere i ren muskelkraft? Personer blir definert som overvektige når de har en BMI på over 25. Er tallet over 30 er det snakk om ulike former for fedme. I følge denne definisjonen er de fleste på alpinlandslaget (og sikkert skøyteløpere også) overvektige. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Å trene skikkelig to timer per dag er ganske mye, og de færreste utenom (tidligere) aktive idrettsmennesker gjør dette. Jaja, kanskje ikke trening, men aktivitet i hvert fall. Alle har gått av å gå en times tur hver dag f.eks. og dette er noe _alle_ har tid til, det handler bare om prioriteringer. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 I følge denne definisjonen er de fleste på alpinlandslaget (og sikkert skøyteløpere også) overvektige. Det står også i denne definisjonen at den ikke gjelder toppidrettsutøvere eller personer med mye muskelmasse. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 I følge denne definisjonen er de fleste på alpinlandslaget (og sikkert skøyteløpere også) overvektige. Det står også i denne definisjonen at den ikke gjelder toppidrettsutøvere eller personer med mye muskelmasse. Det er veldig mange hensyn å ta når det gjelder dette målet, men de tas ikke med i forskning rundt overvekt. Det finnes derfor ikke grunnlag for å si at overvekt gir deg kortere liv og vil ha økt fare for å få sykdommer. Det eneste man kan konstatere er at det ikke ser særlig pent ut og at det blir tyngre å bevege seg. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er stor forskjell på hvor mye forskjellige folk trenger å være aktiv for å være slanke. Det er mange som kan trene flere timer i uka, og likevel være overvektig. Og samtidig langt sprekere og i bedre form enn andre som ikke trener i det hele tatt, spiser hva de vil og er tynne. Det kan ikke være så veldig mange som tillhører denne gruppen. Nå vet jeg ikke helt hva den konkrete definisjonen av overvektig er, men du sier at de kan være langt sprekere mener du da at de er sterkere i ren muskelkraft? BMI over 25. Over 30 er feit Det tilsvarer (grense for normalvekt): 190 - 90 kg 180 - 81 kg 170 - 72 kg BMI = vekt i kilo/(høyde i meter x høyde i meter) Og man skal ikke ha mye lovehandles for å overskride disse grensene. Meg selv som eksempel. Jeg spiser nogen lunde sunt, trener jevnlig fire ganger i uka, og elsker å trene. Men iflg. BMI'en er jeg fortsatt overvektig. Nå er jeg 32, men da jeg var 18, og like høy som nå, trente ikke noe å snakke om, så var jeg tynn som en strek. Når jeg sier sprekere, så mener jeg både bedre kondisjon og mer utholdende. Styrke er ikke så godt mål for hvor god form man er i. En som løper mye og langt, mne ikke trener styrke, vil som regel ikke være spesielt sterk. Men alikevel veldig utholdende og seig. Poenget er at om man er overvektig eller ikke har mye med hva slags kropp man har. Folk med samme matinntak og aktivitetsnivå kan veie veldig forskjellig. Og hva man veier i forhold til matinntak og aktivitet vil øke med alderen for de aller fleste, slik at man kanskje ikke trenger å gjøre så mye for å være normalvektig når man er 25, men når man blir 35 så må man trene jevnlig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Å trene skikkelig to timer per dag er ganske mye, og de færreste utenom (tidligere) aktive idrettsmennesker gjør dette. Jaja, kanskje ikke trening, men aktivitet i hvert fall. Alle har gått av å gå en times tur hver dag f.eks. og dette er noe _alle_ har tid til, det handler bare om prioriteringer. Hvis du tror det holder etter at du er fyllt 35, så kan du få deg en overraskelse. Men det varierer veldig fra person til person. Jeg trener fire ganger i uka, kjører ikke bil, og spiser normalt sunt. Alikevel er jeg 'overvektig', har kosemage og er i bedre form enn mange andre jeg kjenner som er tynnere. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er lett å være tynn når man er tjue år. Men når man passerer tredve og begynner å bli førti så skjer det en god del med kroppen. Og mange vil merke at det skal ganske mye mer til enn å spise sunt og ta trappen i stedet for heisen for å holde seg slank. Det er ikke tull engang. Jeg må være mye mer aktiv i dag for å holde formene enn for 10 år siden. Jeg spiser mindre junk, drikker ikke brus og holder meg unna snop og snacks men eser likevel mye lettere ut enn da jeg drakk cola flere ganger i uken, spiste det jeg hadde lyst på osv. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Inntar dere mindre enn dere forbrenner da? Hvordan trener dere? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Inntar dere mindre enn dere forbrenner da? Hvordan trener dere? Dersom man begynner å spise lite, for å innta mindre enn man forbrenner, så vil kroppen reagere med å senke forbrenningen for å kompensere. Og man må spise enda mindre for å holde vekten. Det beste er å øke aktivitetsnivået. Problemet er at til tross for at man trener, så har mange veldig stillesittende arbeid der de bruker store deler av dagen på en kontorstol. Det er rett og slett ikke så mye rom for å øke aktivitetsnivået i særlig grad. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hvis du øker aktivitetsnivået så forbrenner du enda mer, så du ender opp med å forbrenne mer enn du inntar igjen Det er dette alt handler om, i bunn og grunn. En solid muskelmasse vil føvrig føre til høyere forbrenning. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hvis du øker aktivitetsnivået så forbrenner du enda mer, så du ender opp med å forbrenne mer enn du inntar igjen Det er dette alt handler om, i bunn og grunn. En solid muskelmasse vil føvrig føre til høyere forbrenning. Det er korrekt. Men poenget er at det faktisk krever en innsats og at Så lenge man ikke slafser burger, spiser masse godteri på hverdager, drikker brus hver dag og tar seg en gå/sykkeltur til venner i ny og ne så skal de aller fleste holde seg i grei form. og Så lenge man beveger seg en del hver dag, og holder seg unna de største matsynderene (McDonalds osv.) er veldig mye gjort. og Så lenge man spiser riktig skal man ikke trenge å bekymre seg. Gå en tur, ta trappen i steden for heisen osv. + riktig kosthold holder. funker for noen. Og det funker kanskje når man er i 20-årsalderen, men er ofte langt fra nok når man har passert 30. Spesielt ikke om man har stillesittende arbeid. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Enig. Det må trening til i tillegg. F.eks. tre dager i uken med kombinert styrke/utholdenhet. Det er ideelt, for da kan man trene ca. annenhver dag, og kroppen får en dag til å hente seg igjen mellom hver økt. Men også to dager i uken kan gå, og til nød en dag. Men hvis man vil holde seg i form er nok tre dager i uken det anbefalte. Og det kan ofte være vanskelig å få tiden til å strekke til, dessverre. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Men hvis man vil holde seg i form er nok tre dager i uken det anbefalte. Og det kan ofte være vanskelig å få tiden til å strekke til, dessverre. Uten å gå for mye inn på detaljer her; det passer bedre i den egnede sub-kategorien her på forumet, så kan jeg si at man f.eks. kan bruke et "Gerilja-treningsprogram", som visstnok skal holde forbrenningen høy i flere timer, etter kun et 10 minutters program (Dette er dog Hard trening med stor H, masse korte spurter i intervaller). En gåtur (1 time fort) om morgenen er også noe som kan holde deg unna å bli overvektig en stund lengre, siden man forbrenner best om morgenen (bare husk proteininntak først, så man ikke forbrenner muskelmasse). Det er synd vi ikke har noen kultur for gåturer om morgenen osv. her i Norge. Vi er langt fra de største synderne, for vi er jo glad i fjellturer og skiturer osv., men vi har mye å hente enda. Siden jeg nevnte en times gåtur om morgenen, kan jeg peke på flere positive effekter: Man blir mer opplagt, får en god start på dagen, det kan være sosialt (gå sammen med noen), man får litt tid til å filosofere, men uten å bruke stillesittende tid, man kan tenke over aktuelle temaer til arbeidsplassen/skolen, osv. Det ér godt å gå tur, selv om ikke alle er klar over det; man må erfare det først, så begynner de fleste å like det. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Ser ut som det bar går en vei: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1102205.ece Håper vi klarer å unngå å kopiere dette i Europa. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er egentlig veldig skremmende dette med overvekt. Selv trener jeg litt for mange timer i uken gjerne over en uke uten en eneste hviledag og med flere økter om dagen. Jeg gjør det for jeg liker det og fordi det får meg til å føle meg opplagt, i tillegg til mine sportslige mål. (Jeg driver med sykling) For meg som er i "superform" er det kanskje lett å si at alle som lider av fedme har seg selv å takke. Selv er jeg nesten overbevist om det, men jeg synes vi bør ofre en tanke til dems synsvinkel. Jeg har flere venner av meg som trener flere dager i uken, foreldre som bryr seg, spiser sundt og går gjerne en halv mil til og en halv tilbake fra skolen hver dag. Likevel ligger kanskje BMIen på rundt 30, og fett/muskler er håpløst å tenke på. Selvfølgelig, to timer trening hver dag ville ha gidd raske resultater (Innen ett halvt års tid). Jeg må bare understreke at jeg sympatiserer sterkt med de som er sterkt overvektige. Det ville ha vært meget interessant hvis noen, som har venner eller persolig erfarig med dette emnet, kunne postet ett riktig bilde av den virkelige verden. Jeg tviler sterkt på at alle har det så lett som meg. Selv har jeg en BMI som ligger å subber rundt det undervektige og styrketrening er sentralt i min trening. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nå vet jeg ikke helt hva den konkrete definisjonen av overvektig er, men du sier at de kan være langt sprekere mener du da at de er sterkere i ren muskelkraft? Personer blir definert som overvektige når de har en BMI på over 25. Er tallet over 30 er det snakk om ulike former for fedme. I følge denne definisjonen er de fleste på alpinlandslaget (og sikkert skøyteløpere også) overvektige. Nå er BMI etter min mening bare tull. Er mange som er kraftige, men langt fra overvektige. Jeg har selv 25BMI og vil på ingen måte kalle meg selv overvektig, vil regne med at jeg ligger på gjennomsnittet når det gjelder styrke/kondisjon og har aldri hatt noen problemer med overvekt. Om man skal ha under 25 BMI må man være ganske tynn. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Som nevnt før i tidligere tråder, så passer ikke BMI så godt for å se på enkeltindivider for å vurdere tykk/tynnhet. BMI er et høyde/vekt-forhold, som er best egnet til å beskrive geografiske/tidsmessige forskjeller hos store grupper mennesker. På enkeltindivider blir dette for variabelt til å kunne beskrive tykk-/tynnhet på et godt vis; man har forskjellig benbygning, forskjellig muskelmasse, osv. Om man på død og liv skal ha noen slike mål, så bør man gå etter sitt eget speilbilde; har du fått større kulemage? På tide å trene litt. Ser du ribbenene tydelig markert? På tide å spise litt krafitgere kost. Uansett, om man velger å se seg selv i speilen eller ikke, så burde absolutt flere starte med litt styrketrening/utholdenhetstrening, siden det ikke bare forbygger overvekt, men også andre plager, som vi ser samfunnet i dag har tendenser til å plages av (dårlige ledd, vondt i nakke/skuldre, stress-smerter, "pysete" kropp, dårlig holdning, osv. osv.) Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Ja, er derfor dumt å ødelegge stattestikk ved å bruke slike data. Men vi burde kanskje gå tilbake til tema. Ja folk er sikkert mer overvektige enn før og flere lider av flere belastingsskader som følge av for mye stillesitting. Mannen i gata burde sikkert trenge mer trim. Men jeg syntes helsestudio og reformer i dyre dommer er å overdrive. Hvis man setter fra seg bilen tror jeg mye burde være gjort. Endret 25. august 2005 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå