Gå til innhold

En diskusjon om overvekt

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke en enkelthendelse, men overvekt, ekstrem fedme og generelt dårlig kosthold kombinert med lite(les: ingen) trening kommer til å ta livet av flere mennesker enn noe annet. Vi begynner allerede nå å se resultatet av det i USA. Om man ikke får snudd på den trenden vil ting virkelig være ute av kontroll om f.eks 20 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje ikke en enkelthendelse, men overvekt, ekstrem fedme og generelt dårlig kosthold kombinert med lite(les: ingen) trening kommer til å ta livet av flere mennesker enn noe annet. Vi begynner allerede nå å se resultatet av det i USA. Om man ikke får snudd på den trenden vil ting virkelig være ute av kontroll om f.eks 20 år.

Les denne:

http://www.sciam.com/article.cfm?articleID...0000&sc=I100322

Har ikke fått tid til å lese hele enda, men omtaler "fedmedøden" som kraftig overdrevet.

Lenke til kommentar
Les denne:

Har ikke fått tid til å lese hele enda, men omtaler "fedmedøden" som kraftig overdrevet.

Så bare ut som en unskyldning for å være feit og i dårlig form. Og det at genetikk gjør at veldig mange ikke klarer å holde en normal vekt finner jeg latterlig, greit at de kanskje blir fortere feite enn andre, men med et par timers trening om dagen vil det ikke være et problem for noen å ha det som betegnes som en normal vekt.

Du blir ikke født veldig overvektig heller og all annen forskning tilsier at dårlig kosthold og lite mosjon er det som fører til overvekt og ikke rein genetikk.

Min hypoteste, om du vil kalle det det, er at med normalt kosthold, par timer mosjon om dagen og inntak av normale mengder mat så kan ingen være overvektige.

Lenke til kommentar
Les denne:

Så bare ut som en unskyldning for å være feit og i dårlig form. Og det at genetikk gjør at veldig mange ikke klarer å holde en normal vekt finner jeg latterlig, greit at de kanskje blir fortere feite enn andre, men med et par timers trening om dagen vil det ikke være et problem for noen å ha det som betegnes som en normal vekt.

Du blir ikke født veldig overvektig heller og all annen forskning tilsier at dårlig kosthold og lite mosjon er det som fører til overvekt og ikke rein genetikk.

Min hypoteste, om du vil kalle det det, er at med normalt kosthold, par timer mosjon om dagen og inntak av normale mengder mat så kan ingen være overvektige.

Du blir ikke født veldig overvektig heller

Det kan diskuteres. 23 prosent av norske nyfødte veier over 4 KG. Som nyfødt kan det kalles unormalt tungt.

Lenke til kommentar
Det kan diskuteres. 23 prosent av norske nyfødte veier over 4 KG. Som nyfødt kan det kalles unormalt tungt.

Kan jo være riktig, men jeg ble født med en vekt på 4,3kg men det var på grunn av kraftig benbydning. Er 170cm i dag og veier 60kg blank. kall meg gjerne tung, men er ikke feit...:p

Lenke til kommentar

Kan jo være riktig, men jeg ble født med en vekt på 4,3kg men det var på grunn av kraftig benbydning. Er 170cm i dag og veier 60kg blank. kall meg gjerne tung, men er ikke feit...:p

Du regnes nok ikke som tung men mer som normal. jeg har faktisk samme tyngde og høyde.

Lenke til kommentar

Spørs hvor store babyene er da... er babyen 55 cm, så er det vel ikke noe unormalt med 4kg? Mulig norske babyer bare er store :p

Mener å huske at 75 prosent hadde normal høyde så det er fortsatt mang som blir født tunge. Disse babyene blir født med bred nakke og tykke armer. Hovedgrunnen er trolig at moren har usunn livsstil for det var bare 16 prosen som var tunge for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen er trolig at moren har usunn livsstil for det var bare 16 prosen som var tunge for 20 år siden.

Dette støtter da ikke opp under teorien om at noen bare er feite og ikke kan noe for det. Selvfølgelig har det noe å si hva mor spiste under svangerskapet. Hvis forelderene har levd en sunn livsstil får ikke de en feit unge.

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen er trolig at moren har usunn livsstil for det var bare 16 prosen som var tunge for 20 år siden.

Dette støtter da ikke opp under teorien om at noen bare er feite og ikke kan noe for det. Selvfølgelig har det noe å si hva mor spiste under svangerskapet. Hvis forelderene har levd en sunn livsstil får ikke de en feit unge.

Flesteparten av de overvektige barnene har foreldre som har hatt en usunn livsstil, men det er en del som har foreldre som spiser og trener normalt.

Det ligger en del i genene også. storebroren til vennen min har en BMI på 21.03 og han har norgesrekorden i burgerspising. Alle har ikke lik kropp og alle kan ikke være slanke ved å spise normalt og trene normalt.

Edit poenget mitt med statestikken var å vise at mange blir født tunge ikke at det ikke har noe med hva moren spiser

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Les denne:

Par timer mosjon om dagen? Er du gal?

De aller fleste er jo ikke overvektige, og de aller færreste trener et par timer om dagen. Om jeg ser på de folkene jeg kjenner så er det mange som bruker 4+ timer ved pc/tv hver dag, spiser usunt og aldri trener. Men som alikevel er i normalt god form og langt fra overvektige.

Så lenge man ikke slafser burger, spiser masse godteri på hverdager, drikker brus hver dag og tar seg en gå/sykkeltur til venner i ny og ne så skal de aller fleste holde seg i grei form.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Så lenge man beveger seg en del hver dag, og holder seg unna de største matsynderene (McDonalds osv.) er veldig mye gjort.

Da læreren vår fortalte om hennes USA-tur(er), fortalte hun at selv om butikken ikke lå lengre enn 400 m fra huset, kjørte amerikanere allikevel. Det sier vel kanskje litt om holdningene der bort.

Lenke til kommentar

Jeg bare må få lov til å legge til; om man holder seg i "grei form" på den måten du beskriver, så har vel ingen vondt at hvertfall 0,5 - 1 time mosjon per dag, og å leve litt sunnere enn de pleier. Den værste konsekvens av dette er at man kommer i "god form".

Man må også legge merke til at begrepene god / grei form endrer seg ettersom snittet av folket gjør det. Det som var "i god form" i gamle dager, rent styrke/utholdenhetsmessig utklasser gjerne "i god form" i dag. (da snakker vi ikke om profesjonelle idrettsutøvere, men en tilfeldig valgt representant for befolkningen, som lever et normalt liv, har en normal jobb, osv.)

Lenke til kommentar
Da læreren vår fortalte om hennes USA-tur(er), fortalte hun at selv om butikken ikke lå lengre enn 400 m fra huset, kjørte amerikanere allikevel. Det sier vel kanskje litt om holdningene der bort.

Jeg kjenner folk her på bygda som kjører 100m for å hente posten :ohmy:

Lenke til kommentar

Mye uvitende ungdom her ser jeg. :yes:

Det er stor forskjell på hvor mye forskjellige folk trenger å være aktiv for å være slanke. Det er mange som kan trene flere timer i uka, og likevel være overvektig. Og samtidig langt sprekere og i bedre form enn andre som ikke trener i det hele tatt, spiser hva de vil og er tynne.

Det er lett å være tynn når man er tjue år. Men når man passerer tredve og begynner å bli førti så skjer det en god del med kroppen. Og mange vil merke at det skal ganske mye mer til enn å spise sunt og ta trappen i stedet for heisen for å holde seg slank.

Lenke til kommentar
Les denne:

Så bare ut som en unskyldning for å være feit og i dårlig form...

Og derfor var det ikke verdt å lese den? Vel, da tok du feil. Artikkelen tok for seg hva som var grunnlaget til påstanden om at fedme er en epidemi som dreper tusenvis av mennesker. De påpekes at det statisktisk materiale er tolket feil og at medisinske anbefalinger ikke var basert på noe vitenskapelig. For, som det nevnes i artikkelen, det er ikke gjort studier på om personer som er feite og har helseproblemer blir kvitt helseproblemene ved å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Og derfor var det ikke verdt å lese den? Vel, da tok du feil. Artikkelen tok for seg hva som var grunnlaget til påstanden om at fedme er en epidemi som dreper tusenvis av mennesker. De påpekes at det statisktisk materiale er tolket feil og at medisinske anbefalinger ikke var basert på noe vitenskapelig. For, som det nevnes i artikkelen, det er ikke gjort studier på om personer som er feite og har helseproblemer blir kvitt helseproblemene ved å gå ned i vekt.

Leste hele artikkelen og sa ikke noe sted at det ikke var verd å lese.

Folk som trener bra og er i grei form blir ikke overvektige, så enkelt er det. Hvis noe annet hadde vært tilfellet så hadde vi hatt mange flere overvektige for et par generasjoner siden.

JBlack:

Hvis man trener skikkelig 2 timer per dag, så kan jeg umulig se hvordan noen kan være overvektige uten å være det på forhånd. Hvis foreldre aktiviserer barna(noe som de burde gjøre), så blir de ikke overvektige.

Det er mulig folk fremdeles vil få helseproblemer selv om de har gått ned i vekt, men da har de i hvert fall ikke problemer med å gå opp en trapp.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...