Gå til innhold

Canon 430EX blitz

Anbefalte innlegg

Samtidig som Canon slipper 5D, kom de også med to nye objektiver og den nye blitzen 430EX, som ettersom hva jeg forstår skal erstatte 420EX? Klarer dog ikke å lese de store forskjellene utifra pressemeldingen, annet enn noe høyere ledetall. Men leser at den vil automatisk gjenkjenne cropfaktoren på kameraet, og tilpasse seg etter dette. Gjelder dette også for 420EX på et 350D?

Har fått en meget god pris på en tilbehørspakke til mitt 350D, inkl. 420EX, men dersom denne blitzen ikke tar hensyn til cropfaktoren, ville jeg si at jeg har mye å vinne på å vente på 430, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Canons 420 kjenner ikke igjen cropfaktor, så den har bredere dekning enn hva man faktisk har bruk for med f.eks. 20D. Imidlertid tror jeg dette (mis)forholdet er det samme med alle Canonblitsene, muligens med unntak av 580, denne kjenner jeg ikke til.

Ser at det er opptil flere andre grunner til å vente, 40 % raskere oppladningstid kan bety en del dersom du ofte bruker blits som hovedlys (tar ca. 6 sek med 420) og display bak - litt usikker på hvor mange funksjoner man kan styre derfra dog, det er litt uklart på de sidene jeg har sett om den blitsen så langt).

Alternativt, om du ikke vil vente er Sigmas 500 DG Super desto mer funksjonsspekket, sterkere og billigere (selv om den heller vel ikke tilpasser seg "effektiv brennvidde").

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker disse sidene, så er det mange forskjeller mellom 430EX og 420EX.

http://www.canon.com.au/products/cameras_l...dlite430ex.html

http://www.canon.com.au/products/cameras_l...dlite420ex.html

Nevner noen, for 430 mot 420:

- Guide number 43 mot 42.

- Automatisk gjenkjenning av crop-faktor på nyere kameraer. Litt usikker på hva dette gjør med GN-nummeret (1,6x ?)

- E-TTL II mot E-TTL.

- Autozoom and fargetemperatur utveksles fra kameraet til blitsen.

- AutoFokus-lampe som støtter opp til 9 AF-punkter.

- Manuelle innstillinger (dette har ikke 420)

- LCD-display for info.

- Integrert lysspreder for 14mm vidvinkel.

- Valgmulighet for avfyring av blits når lukkeren stenges.

430EX koster nok noe mer, men tror du får en vesentlig bedre blits funksjonsmessighvis du venter.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jankee.. Du skriver : "En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen"

...

Jeg fikk med meg hovedinnholdet med en gang. Dette er en post som gjelder Canon 430EX blitz. Og jeg fant den interessant siden dette er et helt nytt produkt som ingen egentlig har fått prøvdt ennå.

Etter å hå lest linken til "dårlig bruk av emnetitler" Oppfatter ihvertfall ikke jeg det slik at dette emne var noe å slå ned på. Det er jo enkelt og greit... Her kan folk diskutere denne blitzen... Det er er nytt produkt.

Det enkle er ofte det beste :thumbup:

Lenke til kommentar

Når jeg så emnetittelen "Canon 430EX blitz" forventet jeg å finne akkurat den tråden jeg fant, bortsett fra klagen fra moderatoren...

(Trodde jeg var på et foto-forum, men begynner å bli usikker når data-moderatorene ikke skjønner hva brukerne diskuterer her.) [blir jeg utestengt nå?]

Når det gjelder denne blitsen venter jeg spent på en test. Jeg vil kjøpe blits før februar, men er ennå ikke sikker på om det blir Canon eller Sigma.

Lenke til kommentar

jeg tror Jankee havde en dårlig weekend - han postede det indlæg i næsten alle igangværende debatter mellem lørdag aften og søndag kl. 05 se her Jankee´s iindlæg på det sidste.

(skal til lapland, så mon ikke jeg kan leve med lidt karantæne

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

430EX dekker vidvinkel til 24mm, men en kan montere et spredninspanel som gir dekning til 14mm. Ditt objektiv bruker utsnittet 16-35mm på bildebrikken, så det skulle være bra. Omtrent midtveis på utzooming kan du ta spredningspanelet av.

(15mm på din 10-22). Blitsen gjenkjenner cropfaktoren på kameraet men er usikker på om den gjenkjenner bruk av spredningspanelet.

Lenke til kommentar

Så stengte me denne.

Berre produktnavnet er og kjem aldri til å vere ein god emnetittel.

Viss ein ser litt vidare der ein sitter men 10-20 tråder som alle heiter det same, korleis kan forumet då hejlpe uerfarne brukarar som har problem med produktet.

For det eneste som skjer er at erfarne brukarar begynner å svar med "men søk da, dette har vi svart på før". Og begynner å klage på dei dumme unge brukarane.

For øvrig så seier jo ikkje emnetittelen om kva tråden handler om anna enn eit spesifikt produkt,

Er det:

1) Kor å få tak i det?

2) Spesifikke innstillinger?

3) Tekniske problem?

4) Kjøpsanbefaling?

5) Erfaring med produktet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...