Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp wlan til en campingplass

Anbefalte innlegg

Vi skal sette opp wlan på en campingplass, trenger å dekke et område med en diamater på rundt 600meter, 360graders dekningsvinkel. Eneste hindringer er noen trær her og der. Tenkte å kjøre en router (evt noe softwarebasert på en pc) og en 12-16dBi rundstråle-antenne til dette. Noen synspunkter på dette?

Det jeg sitter å funderer på er hvordan jeg bør legge opp aksessløsningen til dette wlanet, vil egentlig ha det til å fungere som et hotspot (noe ala flyplasser osv) hvor man med en gang for opp en side der man kan taste inn passord osv for så å få tilgang til nettet. En løsning jeg har sett på er denne. Noen erfaringer med dette?

Så en annen ting; vi har både fastboende og gjester som skal bruke det samme nettet, fastboende hadde det vært ideelt for hvis de bare trengte å taste inn brukernavn og passord rundt 1 gang i uken (samme passord som de alltid har tastet inn, bare bekrefte på ny) Gjester hadde jeg helst sett at for å få tilgang så må de opp i resepsjonen og få brukernavn og passord som kanskje varer i 24 timer.

Siste tingen jeg lurer på er hvordan lovgivningen er på dette området. Har vi lov å ta betalt for aksess til nettverket?

Er veldig åpen for forslag til hva som kan gjøres bedre o.l så kom med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående dekning så vil du aldri klare å dekke 600 meter med en rundstråle antenne om klientene ikke skal bruke ekstern retningsbestemt antenne. Løsningen her blir nok flere accesspunkt og koble disse sammen via WDS.

Når det gjelder autoriseringsmekanismen så vet jat at både D-Link og ZyXel har ferdige løsninger for sånn. Jeg ville gått for Zyxel sin løsning, siden jeg har mye dårlige erfaringer med D-Link sine produkter.

Lenke til kommentar
Maks lengde fra klient til aksesspunkt blir ikke mer enn 300meter.. Antenne blir stående på taket og har tilnærmet fri sikt

Har likevel min tvil om at du klarer å dekke hele området med en AP. Du må huske på at sikkert alle ikke skal sitte ute, folk skal kanskje sitte inne i campingvogner, campingbiler og eventuelt hytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...