Gå til innhold

Rettigheter og garanti når HD tar kvelden.


Ever

Anbefalte innlegg

Hadde en 60 gig maxtor disk som ble innkjøpt rett før jul i fjor. Under ett år gammel med andre ord. Kjøpte den på en lokal databutikk her i Bergen.

 

For noen dager siden begynte den å fuske værre. Jeg mista kontakt med disken i windows, og gjenopprettet kontakten i disk manager. Der fungerte tilsynelatende da, men etter neste restart klarte ikke maskina å finne disken i BIOS.

 

Den begynte også å lage temmelig kraftige bankelyder, rytmiske "Dunk, dunk, dunk... pause... dunk, dunk dunk". Mistenkte først at dette var en form for diagnose/feilmeldingslyd. Men kom etterhvert fram til at det sikkert bare var konsekvensen av en eller annen mekanisk feil på disken.

 

Uansett, tok med meg kvittering og gikk til butikken der jeg kjøpte den. Spurte hva som skjedde nå, om de ville reparere den, eller bare gi meg en ny. Ville helst ha tilbake dataen, men kunne leve med garanti. (Masse hard-to-get musikk). De sa da at de kom til å sjekke disken der i butikken, og om de kom fram til at den var skadet, skulle de sende den til produsenten, og der ville de teste om den hadde blitt utsatt for fysiske støt eller overspenning. Butikken ga meg også regning for arbeidet, 590kr, som jeg må betale dersom disken ikke er ødelagt, eller ødelagt uten garantirett (Overspenning, fallskade). Jeg synes i utgangspunktet dette var en litt drøy pris for å plugge den i en maskin, boote, og putte den i en konvolutt.

 

Det jeg egentlig lurer på, er om denne formen for "begrenset garanti" (garanti med forbehold om servicearbeid utlegg), er tillatt. Hadde i utgangspunktet trodd at servicearbeidet ville bli dekket av garantien uavhenging av resultatet. I tillegg er jeg usikker på hva jeg har rett på dersom det viser seg at disken er "garantiverdig".

 

Kan jeg kreve at de prøver å reparere den, (få tilbake dataen min)? Om de ikke kan gi meg filene mine, kan jeg kreve pengene tilbake? Disken kostet 1795 når jeg kjøpte den, selv om den ikke er verdt på langt nær så mye nå. Er det gjeldene markedsverdi som dikterer garantisummen, eller er det kjøpssummen? Har jeg rett til å be om et annet tilsvarende produkt, for eksempel et annet merke? ( I og for seg en uaktuell problemstilling om jeg har rett til kjøpsverdien tilbake, da kjøper jeg bare en større og bedre disk en annen plass.) Hvor lang tid kan de bruke på å finne ut om den er under garanti eller ikke, og på å erstatte den?

 

Takker for all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene av mine 45GB IBM deskstar disker tok nettopp kvelden, og jeg leverte denne til forhandleren og ventet i et par uker på at IBM skulle "godkjenne" at den var ødelagt, og så sende meg en erstatningsdisk - gjerne større :grin:

 

Jeg ble derfor mildt sagt overrasket da de hadde reparert den! Hadde jeg vist det, ville jeg tatt vare på den andre IBM disken også for disse stod i RAID0 sammen. Da hadde jeg sannsynligvis unngått datatap også.

 

Kunne aldri falt meg inn at det var "lønnsomt" å reparere en harddisk til rundt 1000lappen slik som de masseproduseres, men de gjorde nå iallefall det...

 

Når det gjelder praksisen til den butikken du nevner, har jeg aldri hørt noe lignende. Så lenge skaden dekkes av garantien, så skal du kun levere fra deg disken hos forhandler og hente den når den er reparert/erstattet. Du skal ikke betale noe som helst for at de skal teste den.

 

Men finner de derimot ut at disken har en skade som faller utenfor garantien, da kan de kreve at du skal betale for den tiden de har brukt på feilsøking.

 

Men du har da vel verken sluppet den i golvet, eller kobla den på et bilbatteri så denne tror jeg nok er bænkers :smile:

 

Redigert: Du har ingen krav på at data skal "reddes" fra disken din. Da må du evt. kontakte Ibas for hjelp, men det er sjelden lønnsomt - hadde jeg mista hovedoppgaven min ville jeg vurdert det.

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-08-09 02:20 ]

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe ny 60 gb disk for 590 så det er jo helt lattelig i utgangspunktet.

 

Men hvis dem ikke har noen grunn annet enn at dem har sett på den og sendt den videre så forlanger 590 kr er uakseptabelt.

 

Blir jo det samme som at dem selger deg en ødelagdt disk (den var jo det, eller sårbar-- med mindre du har drivi med noe uvanlig, det vet ikke jeg) og du sender dem til den for å klage så sier dem du får ny på garantien, men vi må ha timesbetaling for å ha sett på disken du kom med.

 

Blir den ikke ødelagdt uten fysisk eller over spenning og ting i samme gata, men noe du ikke kan noe for -- normal bruk -- er det vel normalt å få ny fra ordentlige bedrifter. IBM kan du jo sende diskene direkte inn til f.eks.

 

Eks: multicom selger en ibm disk som du senere får problemer med og sender dem til dem og dem ser på den men det er noe dem ikke finner ut av sender dem den videre til IBM som eventuelt gir ny disk blabla -- GRATIS --.

 

:. du skal ha ny disk mener jeg om den er ødelagdt fra innsiden, heh. Mener jeg. Du kan ikke lastes for dårlige produkter når dem ikke holder 1 år en gang .:

Lenke til kommentar

Hah så nettop nye posten hehe

 

Da kan jo viske ut alt der oppe, men det var så langt og fint :wink:

 

Sånn burde det blir da:

 

Dem sender den videre inn til Maxtor og dem sier feilen ikke er din skyld, sender en ny disk tilbake til shappa som du får -- GRATIS --..

 

Håpe du får ny flått disk HEHE

Maxtor e koslig tror jeg, men kanskje ikke den shappa du handla på :sad:

 

ei vet jej

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 02:43, PlacidDragon skrev:

Hvis disken IKKE er ødelagt, må du betale for arbeidet ja. Dette er vanlig overalt, i butikker såvel som webshoper.


Hvis det derimot ER noe galt med den, skal du selvsagt ikke betale en krone for å få ny (med mindre du forårsaket skaden).



 

Aj, jess.. du skulle posta før meg hadde jeg sløppi.. jeg er så klønete til å forklare hva jeg mener med surret HEHE.... sånn ca det jeg mente på masse linjer og to poster.. heh :smile:

 

_________________

Feel the power

 

Edit: nå blei jeg litt oppgitt over meg selv at jeg var så klønete.. hehe

 

[ Denne Melding var redigert av: aNti hero på 2002-08-09 02:55 ]

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Quote:



Den 2002-09-08 11:43, andreas76 skrev:


Har noen Maxtor disker selv, kan jeg kreve å få byttet dem i andre disker når de bråker som fly? Det står i Maxtor specen at de bruker silent tecnology...MY ASS..Så da bryter de jo løftet sitt om at de er stillegående vil jeg si.



 

Du burde ihvertfall prøve. Har selv en Maxtor 80GB med Silent Tech i serveren her på kontoret og den er helt stille. Eneste gangene vi hører den er når den leser eller skriver.

 

::Dan

Lenke til kommentar
Quote:


andreas76 skrev (2002-09-08 11:43):

Har noen Maxtor disker selv, kan jeg kreve å få byttet dem i andre disker når de bråker som fly? Det står i Maxtor specen at de bruker silent tecnology...MY ASS..Så da bryter de jo løftet sitt om at de er stillegående vil jeg si.



Du kan ikke det er eg redd, Det er jo ikke noe galt med dem de bare støyer litt for mye. Mine ibm disker bråker som 4 fly, Du kan dempe noe av støyen med dempe matter. Har gjort det og nå støyer de "bare" som et fly. :razz:
Lenke til kommentar

Du kan ikkje kreve at dei skal reparer hdden. Men vist produsenten bestemmer seg for å sende deg ein "serviced part" i retur. Betyr det ikkje at det er din disk... Dei REDDER ALDRI data som er på hdden. Eineste muligheten du har er IBAS vist du har masse penger vel å merke :smile:

IBM sender vanligvis tilbake "serviced part" som betyr at dei sender alle defekte diskene ned til asia og setter sammen dei delene dei "trur" virker. Disse diskene har ein større feilprosent enn nye disker og ein seriøs forhandler sender vanlegvis ut den disken dei får i retur fra produsenten ein eller to ganger. Får du feil på den disken du mottok fra dei meir enn det, så får du ein modell fra ein annen produsent vanligvis. Du kan også prøve å spør fint om du kan få ein annen produsents disk på grunn av problemene du har hatt med disken til den omtalte produsenten.

Men for prisoverslaget, dei har rett til å kreve det vist det ikkje er feil på hdd eller feilen er forutsaka av deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...