Gå til innhold

Skal teste stille vifter, men hvilke?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må vel bli uten kabinett, siden det er avhengig av hvordan kabinettet er og hvor vifta står, blir kanskje mer rot av det. men du kan jo sjekke ut om viftegrillen øker støynivået (monter bakerst i ett kabinett. Og teste med ulike utforminger på grillen om du har lyst.

 

(er forskjellige i de felste kabinetter, og så får du kjøpt en del)

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det er veldig nødvendig å teste både med og uten kabinett. Kan ikke skjønne at noen vifte skulle lage mer vibrasjonsstøy enn andre. Må være små unøyaktigheter i produksjonen i så fall.

 

Ellers er det viktig å ikke blande sammen Papst med Pabst. Pabst er jo som kjent et av de bedre ølmerkene over dammen :lol:

mens Papst er en meget god vifteprodusent.

Lenke til kommentar
Flow bør du vel kunne få et sammenligningsgrunnlag på ved å blåse opp in stor søppel-pose av den tynne sorten?

 

Vanskelig å få noke tall på denne, men du får ca. tid det brukes. Vil kunne få sortert ka som blåser mest, og så kan ein jo sammenlinke om rekkefølgen blir lik som det specs skulle tilsi..og evnt. avvik/forskjell i tid?

, stor/liten?

 

Blir det kun testing av 120mm versjoner, eller vil du kikke på andre størrelser og?

 

Btw. SilenX uten t :)

Jeg skal se hva jeg får til med flow, men kan ikke garantere no på den fronten, skulle ønske jeg hadd litt bedre utstyr for å teste dette :(. Ellers blir det nok bare 120mm, av den enkle grunn at de egneer seg best for stile kjøling. (og at jeg ikke akn teste alle vifter i hele verden heller)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er helt enig i at en skal prøve å vlåse opp søppelsekker med viftene for å finne ut hvem som har mest/minst flow for en søppelsekk vil ettersom den blir fylt opp prøve å få lufta ut igjen på grunn av tyngden av sekken og når den blir enda fullere og sekken blir stram vil den fjøre (tenk ballong).

 

At en vifte kan flytte mye luft i et kabinett som har mange steder lufta kan komme ut igjen (eventuelt luft som suges ut med en annen vifte) betyr ikke at den er egnet til å blåse opp en sekk.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er helt enig i at en skal prøve å vlåse opp søppelsekker med viftene for å finne ut hvem som har mest/minst flow for en søppelsekk vil ettersom den blir fylt opp prøve å få lufta ut igjen på grunn av tyngden av sekken og når den blir enda fullere og sekken blir stram vil den fjøre (tenk ballong).

Ja, selve sekken vil yte motstand slik at man heller ikke vil få en "ren" luftstrøm inn i den. På en annen side: Motstanden vil i prinsippet være den samme for alle viftene(selv om motstanden vil favorisere "kraftige" vifter.).

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Skal jo ikkje blåse til den sprenges da?:) Pose av den tynne typen, f.eks. la den bli nesten full... ingen mostand/ballong-effekt da.

 

Men, er enig i at det blir vanskelig..kanskje best å holde seg til støymålingen.

 

Atwindsor. 120mm viftene blir til seriøs kjøling, dei fleste bruker da 80mm til vanlig bruk? Kanskje viktigere å teste 80mm enn 120?

 

Eg har testet ut 120mm og 80mm her no.. 80mm viftene er merkbart meir stille og flytter nok luft for mitt bruk.. i boksen min holder det fint med et par 80mm sjølv med 3ghz prescott p4 som lager godt med varme++.... 120mm bråker meir uansett pga. at dei flytter meir luft, langt meir enn det som er behov for hos meg. Sjølve viftestøyen fra 120mm er ok, men lufta som flyttes lager lyd..;)

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Skal jo ikkje blåse til den sprenges da?:) Pose av den tynne typen, f.eks. la den bli nesten full... ingen mostand/ballong-effekt da.

 

Men, er enig i at det blir vanskelig..kanskje best å holde seg til støymålingen.

 

Atwindsor. 120mm viftene blir til seriøs kjøling, dei fleste bruker da 80mm til vanlig bruk? Kanskje viktigere å teste 80mm enn 120?

 

Eg har testet ut 120mm og 80mm her no.. 80mm viftene er merkbart meir stille og flytter nok luft for mitt bruk.. i boksen min holder det fint med et par 80mm sjølv med 3ghz prescott p4 som lager godt med varme++.... 120mm bråker meir uansett pga. at dei flytter meir luft, langt meir enn det som er behov for hos meg. Sjølve viftestøyen fra 120mm er ok, men lufta som flyttes lager lyd..;)

Det spørs vel litt på bruksområde, dvs hvor stort kabinettet er, men jeg ser det på det som en hovedregel at større vifter gir mindre støy per luftmengde flyttet, fordi de roterer saktere. Dessuten vil jeg tro at det er enfordel, turbulensstøy-messig, at luften er fordelt utover et større område. På stock-hastighet blir det såklart endel forskjeller i lyden, men skal også kjøre litt undervolting. (man kan volte ned en gjennomsnittlig 120mm og fortsatt ha vel så god flow som en 80).

 

Men en 80mm-test er kanskje også på sin plass, men jeg tror jeg isåfall tar en egen test. Har litt lyst til å se hvordan dette går før jeg tar alllt for mye vann over hodet ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at få sider på nettet tester vifter(eller i det minste gjøre det sikkelig).

 

Først og fremst, en vifte er ikke god ut i fra om den støyer eller ikke, eller hvor mange CFM den pumper ut frittstående. Det er mange andre faktorere som spiller inn også, den viktigste etter mitt syn være motrykksegenskaper.

 

F.eks. kan en silentX vifte være et godt valg som en kabinettvifte hvor den ikke har noen motstand. Men vil fungerer dårlig brukt på en radiator av den litt tykkere varianten der motrykkssegenskapene til viften spiller en mye viktigere rolle for god ytelse. Det er nemlig "tung" å dytte eller dra luft gjennom en radiator, og en vifte med dårlige mottrykkegenskaper vil nesten ikke dra noe luft gjennom ribbene.

 

Det er en grunn til at radiatorer ofte blir leverte med litt tykkere og kraftigere vifter, de har rett og slett bedre motrykksegenskaper som gjør dem mer egnet for denne typen oppgaver.

 

Med andre ord, skal man teste vifter fullt ut, så kan man ganske enkelt ikke bare sette dem opp på bordet, blåse opp en pose eller måle støynivået for å oppnå riktige resultat. Man må nesten ha en egen "vindtunnel" for å kunne teste dem sikkelig.

 

Selvsagt, en liste med dB målinger vil kunne gi brukeren mer info ang en vifte, men jeg håper det er flere en meg som velger vifter ut i fra litt andre egenskaper en kun støy ;)

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at få sider på nettet tester vifter(eller i det minste gjøre det sikkelig).

 

Først og fremst, en vifte er ikke god ut i fra om den støyer eller ikke, eller hvor mange CFM den pumper ut frittstående. Det er mange andre faktorere som spiller inn også, den viktigste etter mitt syn være motrykksegenskaper.

 

F.eks. kan en silentX vifte være et godt valg som en kabinettvifte hvor den ikke har noen motstand. Men vil fungerer dårlig brukt på en radiator av den litt tykkere varianten der motrykkssegenskapene til viften spiller en mye viktigere rolle for god ytelse. Det er nemlig "tung" å dytte eller dra luft gjennom en radiator, og en vifte med dårlige mottrykkegenskaper vil nesten ikke dra noe luft gjennom ribbene.

 

Det er en grunn til at radiatorer ofte blir leverte med litt tykkere og kraftigere vifter, de har rett og slett bedre motrykksegenskaper som gjør dem mer egnet for denne typen oppgaver.

 

Med andre ord, skal man teste vifter fullt ut, så kan man ganske enkelt ikke bare sette dem opp på bordet, blåse opp en pose eller måle støynivået for å oppnå riktige resultat. Man må nesten ha en egen "vindtunnel" for å kunne teste dem sikkelig.

 

Selvsagt, en liste med dB målinger vil kunne gi brukeren mer info ang en vifte, men jeg håper det er flere en meg som velger vifter ut i fra litt andre egenskaper en kun støy ;)

Jepp pritorian, jeg er smertlig klar over det du sier, og eg skulle ønske jeg hadde utstyret til å teste det, men om ikke annet, så får folk et bilde av det reelle støynivået viftene i mellom. Og selv om dette er ufullstendig, så er det ihvertfall (forhåpentligvis) korrekt, og en infobit folk kan bruke i leting etter en ny vifte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det fungerer på flere 1000rpm, men jeg husker jeg satte opp et system på en laserlab som kunne målt hastigheten på vifta.

 

Enkelt forklart er at man plasserer vifta mellom laseren og en detektor, og tar inn signalet på et oscilliscop. Med litt trigging kan man ganske lett lese av hastigheten på vifta. Problemet er støy, og jeg tviler på at det lar seg gjøre med veldig høye hastigheter.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en meget interessant test.

 

Kjør på med søppelsekk om det lar seg gjennomføre, om det ikke gir nøyaktige resultater så gir det i allefall et førsteinntrykk.

 

Og naturligvis kan en vifte være bedre egnet til å stå ett sted enn et annet sted, men det er uansett ikke noen grunn til å ikke teste hvordan viftene er sammenlignet med hverandre i identiske omgivelser.

 

Hvis en vifte er 30% mer stillegående i et testoppsett enn en annen, har jeg iallefall ikke noen grunn til å tro at den andre er et bedre kjøp.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hei AT, databutikken.com har ADDA, du kan jo høre med de om de vil sende deg en vifte.

 

For min del er det ADDA, Papst og Vantec som er det viktigeste merkene.

 

Skal du måle airflow så kan du gjøre det på en billig og ikke altfor foolproof måte ved å først sette en trakt på viften, og så et delvis eller helt gjennomsiktig rør med en fin grill i bunnen oppå trakten igjen. Så slipper du en isoporbit oppi røret og måler hvor mange RPM vifta må kjøre på for å løfte isoporbiten X centimeter. Du vil ikke få et absolutt tall, men du får jo vist i forhold til hverandre hvor effektiv viften er pr RPM på det mottrykket. Ved å variere tykkelsen på røret/trakten kan du også variere mottrykket og finne ut hvilke som passer best på en heatsink/radiator.

 

Dersom du ikke har lyst til å bruke penger på et slikt rør i f.eks acryl kan du bruke papp og klippe ut en "målingstripe" som du erstatter med plast. Blankt bokpapir burde være lett å få tak i disse skolestarttider.

 

vifte.JPG

OBS! Tegnet uten trakt.

Lenke til kommentar

Ser fram til en interessant test!

 

Noen forslag i tillegg til det andre har nevnt:

- Gjør test etter midnatt (evt når du vet det er stille), i et rom med minimalt med resonans (tepper på gulvet, gardiner igjen etc) og mål lydnivået i rommet (helst 17-18 dBA)

- Test 1m og 45 grader ut (opp)

- Kanskje teste ved bruk i kabinett (1m, 45 grader ut på baksiden av kabinettet f.eks)

- Test 5V, 7V og 12V, og mål den faktiske spenningen du benytter

- Har du muligheten til å skaffe flere vifter av samme type, test forskjellige konfigurasjoner! F.eks: 1 vifte, 1+1 (blåse ut+inn, 2 vifter), 2+2

-Din "subjektive" opplevelse av lydbildet

 

Et retorisk spørsmål: Er den beste viften den med lavest støy per CFM?

 

For å bestemme seg for hvilke vifter man skal ha bør man spørre seg:

- Hvor mye kjøling trenger jeg?

- Hvor mye støy tåler jeg?

 

Å måle dBA er bare en side av saken. Det er ikke bare "mengden" av lyd som spiller en rolle, men også kvaliteten på lyden, det være seg frekvensen, "fargen", vibrasjon, repetisjon, osv. Derfor er jeg veldig interessert i din subjektive oppfatning av lyden! :)

 

Min erfaring er at den "perfekte" viften for meg er en kombinasjon av 2+2 der alle kjører 5v i stedet for f.eks. 2 vifter med 7v/12v. Men dette varierer jo veldig fra person til person, og den eneste måten å finne det ut på er å teste ut konfigurasjoner i ditt eget kabinett og oppsett, i rommet PC-en står i, med hva man har på gulvet, i avstander PC-en er fra vegger, osv.

 

Lykke til!

 

(FAQ om lydnivå)

Endret av fAke_
Lenke til kommentar

Utrolig bra tiltak!

Jeg sitter allerede med en hel gjeng Nexusvifter, så jeg håper de kommer godt ut :p

Må si det var vanskelig å finne fram blant alle de forskjellige produsentene, har bla. hørt at SilenX jukser, så det blir gøy å se hva du kommer frem til.

Det eneste store problemet jeg ser er dette med CFM da det er veldig dumt om en vifte som oppgir feil CFM vinner pga. lite støy...

 

Ellers hadde det kanskje vært gøy om du kunne tatt opp støyen sånn at vi kan få høre?

Lenke til kommentar

fAke_ beskrev et par gode målemetoder.

 

Hvis du i tillegg til å måle på kjente punkter klarer å måle etterklangstiden i rommet, kan man beregne lydeffektsnivået som (iallfall for meg) sier litt mer enn kun et nivå målt i et ukjent rom.

 

Jeg ville også foretatt 5 målinger: 1 på hver side av kabinettet (1 m avstand fra kabinettet og med en høyde på halvparten av kabinetthøyden) samt 1 m over kabinettet. Kun viften sviver, selvfølgelig.

 

Men du (ATWinsor) som NTNU-student kan kanskje få låne det ekkofrie rommet på Elektro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...