Gå til innhold

Skal teste stille vifter, men hvilke?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en hygglig PM fra vendur.no i dag, med tilbud om å få tilsent en silentX-vifte for å teste den ut. Så da tenkte jeg, hvorfor ikke teste endel stillegående 120mm-vifter og lage en liten sak av det på ok.no/hw.no. Det mangler jo sjelden på gode tips fra brukerene her etter at artikeler er skrevet, så jeg tenkte jeg skulle være litt på forskudd, å be om tips.

 

Selve målingene tror jeg skal gå greit, har både måler og et relativt godt egnet rom. Men jeg trenger inspill på et par ing.

 

1. Hvilke vifter? Disse to er sikre: SinlentX og Nexus, jeg vil gjerne ha tips til andre stillegående 120mm.

 

2. Hva bør måles? Planen min er å måle støyen ved forskjelig voltnivåer, på de forskjellige viftene, viftene kobler jeg til en vifteløs strømforskyning, for å minnimere bakgrunnstøy. Hva med RPM på forskjellige voltnivåer, bør dette være med? Og hvordan måle det på en "støyfri" måte. Er det noen vits å måle både i friluft og inne i en kasse? (forskjeller blir det jo, men vil dette føre til andre rekkefølger i plasseringen?) Jeg innbiller meg at forskjellen i forplantet vibrasjon er neglisjerbar, men øsnker innspill også der.

 

3. Flow, har aldri målt flow, kan det la seg gjøre på en grei måte uten så mye utstyr, eller skal jeg bare anta at fabrikkens tall er riktig, og kun måle støynivået?

 

Tips og ønsker mottaes med takk, så håper jeg at det blir en bra og interessant test av det hele.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, ja god idé! Har savnet en god test og sammenligning av disse "SilenX" viftene. Har selv 120mm utgaven og var overhodet ikke imponert. Den så helt identisk ut med en ADDA vifte som jeg hadde fra før, men SilenX'en blåste merkbart svakere(ergo mer stillegående).

 

1. Hva med å slenge med en Papst og ADDA vifte i testen dersom du har mulighet til det?

2. I min idealtest hadde det vært ønSkelig med eget måleutstyr for måling av RPM. Jeg har ikke alltid like stor tiltro til den hastigheten som blir avlest fra viften selv. Men slikt utstyr er sikkert ikke lett å få tak i...

3. Aner ikke hvordan man måler flow på en enkel måte. Første tanke er å måle hvor lang tid det tar å "blåse opp" en stor tynn pose, men det er ikke sikkert det er noen god idé. En annen måte (som dog bare vil måle relativ flow viftene seg imellom), vil kanskje være å å blåse mot en slags vingeprofil av papir. Desto større flow desto høyere vil vingen løfte seg seg... :shrug:

Lenke til kommentar
Hmm, kan ikke umiddelbart se noen webshapper i landet som selger ADDA, så det kan muligens bli vansklig, men papst er lagt til i ønskelisten.

 

AtW

ADDA-viftene følger jo med lian li kabinettene som standard, du finner sikkert en donor til en liten test. Jeg for min del har gitt bort mine, ellers hadde jeg absolutt vært behjelpelig. Flott tiltak forresten, blir spennende!

Lenke til kommentar
Hmm, kan ikke umiddelbart se noen webshapper i landet som selger ADDA, så det kan muligens bli vansklig, men papst er lagt til i ønskelisten.

 

AtW

hvist jeg ikke tar feilo så selger microplex disse viftene ta en tit der, mens du først er i gang på microplex så kan du jo høre om du får låne dere 120mm vifter med leds, samme hvilke av den du velger. De viftene finnes også uten leds ta en tit der da vel

Lenke til kommentar
Balanseringen av viftene kan nok være litt vanskeligere å måle, kommer ikke på noe instrument som egner seg til akkurat dette.

 

Selv om en vifte ikke lager mye støy, vil vibrasjonene fra en dårlig balansert vifte forplante seg i resten av kabinettet. Har opplevd store variasjoner mellom de forskjellige merkene her.

Hmm, så kanskje jeg skal kjøre en test med et gammelt kabinett, og bare en vifte i, og se om dette har nevneverdi innvirkning på resultatene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Balanseringen av viftene kan nok være litt vanskeligere å måle, kommer ikke på noe instrument som egner seg til akkurat dette.

 

Selv om en vifte ikke lager mye støy, vil vibrasjonene fra en dårlig balansert vifte forplante seg i resten av kabinettet. Har opplevd store variasjoner mellom de forskjellige merkene her.

Vil bare si at det kan ordnes med pakninger ;)

 

jeg hørte om en som la tygd tygis mellom skruene ov vifta, ifølge han så funka det

Lenke til kommentar
Balanseringen av viftene kan nok være litt vanskeligere å måle, kommer ikke på noe instrument som egner seg til akkurat dette.

 

Selv om en vifte ikke lager mye støy, vil vibrasjonene fra en dårlig balansert vifte forplante seg i resten av kabinettet. Har opplevd store variasjoner mellom de forskjellige merkene her.

Vil bare si at det kan ordnes med pakninger ;)

 

jeg hørte om en som la tygd tygis mellom skruene ov vifta, ifølge han så funka det

Du kan gjerne legge både pakninger og bruke gummioppheng, men du blir ikke kvitt all vibrasjonen med dette :no: Det hjelper bare til en viss grad..

 

Men nå har jeg kanskje et litt annet forhold til støy fra PC enn de fleste normale brukere ;)

Lenke til kommentar
Balanseringen av viftene kan nok være litt vanskeligere å måle, kommer ikke på noe instrument som egner seg til akkurat dette.

 

Selv om en vifte ikke lager mye støy, vil vibrasjonene fra en dårlig balansert vifte forplante seg i resten av kabinettet. Har opplevd store variasjoner mellom de forskjellige merkene her.

Vil bare si at det kan ordnes med pakninger ;)

 

jeg hørte om en som la tygd tygis mellom skruene ov vifta, ifølge han så funka det

Du kan gjerne legge både pakninger og bruke gummioppheng, men du blir ikke kvitt all vibrasjonen med dette :no: Det hjelper bare til en viss grad..

 

Men nå har jeg kanskje et litt annet forhold til støy fra PC enn de fleste normale brukere ;)

Jeg er ganske opptatt av stly jeg også, men jeg klarer ikke neg uten overklokking :love:

 

Ingen av viftene mine er på over 16 dB

, bortes fra skjermkortvifta som bråker noe inni h******, men den skal snart buttes med en pasiv kjøler :dribble:

 

Den eneste kjøleren som passer er en zalman chipsetkjøler, har et lowprofile kort som suger, for det er andre hull på det en å vanlige skjermkort :thumbdown:

 

Kjøpte en unødvendig atric coler nv silence 1 som ligger og råtener bort :mad: tror ikke jeg får solgt den :hrm:

Lenke til kommentar
kan vi få en oppsumering av hvilke viter du skal teste?

 

Klare ikke og holde oversikten nå :ohmy:

 

Orker du og ta deg bryet og sette opp en oversikt?

Ok, disse er på "sikker"-listen (såfremt noen butikker vil donere de bort).

 

SilentX

Nexus

Pabst

Mist

 

Kanskje:

 

Panaflo

Sunon

NortQ

Thermaltake

Coolermaster

 

Kan egentlig ikke skjønne hvorfor jeg ikke skal teste disse også, såfremt jeg får tak i de. Kan jo bli litt mye, men burde ikke ta alt for lang tid, om jeg nøyer meg med dbA-målinger.

 

Hvordan er det, synes dere jeg bør prøve å teste med og uten kabinett, eller er det bortkastet tid?

 

AtW

Lenke til kommentar

Flow bør du vel kunne få et sammenligningsgrunnlag på ved å blåse opp in stor søppel-pose av den tynne sorten?

 

Vanskelig å få noke tall på denne, men du får ca. tid det brukes. Vil kunne få sortert ka som blåser mest, og så kan ein jo sammenlinke om rekkefølgen blir lik som det specs skulle tilsi..og evnt. avvik/forskjell i tid?

, stor/liten?

 

Blir det kun testing av 120mm versjoner, eller vil du kikke på andre størrelser og?

 

Btw. SilenX uten t :)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...