Gå til innhold

Køb af godt digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Skal snart have udskiftete mit gamle Nikon F70 spejlreflekskamera med et godt digitalkamera..

Læste i Digital Foto (9/2005) en test af ultra-zomm-digitalkameraer, som Canon PowerShot S2 IS vandt...det overvejer jeg at købe. ALternativer kunne være Panasonic Lumix, Nikon Coolpix 8700, Sony Cybershot DCS H1, Knica-Minolta Dimage Z5 og lignende.. her nævnes f.eks. Sony'en som et bedre alternativ http://www.akam.dk/artikkel/18328

Ser meget fedt ud (5 megpix, 12x optisk zoom osv..)

Har efterfølgende checket flere mere grundige tests på nettet og der har været lidt kritik af især korn/"noise" ved højere iso-værdier..

Jeg lægger især vægt på høj billedkvalitet og kraftig zoom.. (fritids- og rejsefotografering).

Canon'en har også video/lyd-optagelse osv, men er det ikke muligt at finde et kamera med lignende specifikationer (min. 5 mio.pixels, 8x optisk zoom eller derover, antishake).. som er BEDRE RENT BILLEDMÆSSIGT (støj, fortegninger osv.)? Jeg har egentlig ikke brug for alt det smarte video-halløj og vil hellere undvære og have bedre foto-kvalitet..

PS: Det skal ikke være digitalt SLR, da jeg ikke gider bøvle med linser og stor kamerataske..

PS: Uerfaren med digitalfoto: Lad os sige jeg tager et billede af f.eks. en bjergudsigt i højeste opløsning med et 5 megapix-kamera... hvor stort vil jeg kunne få det udskrevet/fremkaldt (til væggene hjemme) før kvaliteten bliver for ringe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej,

Jeg har lige bestilt et Nikon Coolpix 8700 i Tyskland. Kameraet er jo udgået, og sælges meget billigt i Tyskland (ca. 430 euro).

Der er mange forretninger, som kan findes på søgemaskinen idealo.de (svarer til edb-priser.dk)

mvh

Kim

Lenke til kommentar

Hej Uffe

PS: Canon'en understøtter heller ikke raw-format... er det vigtigt?

Ikke medmindre du ønsker optimale redigeringsmuligheder bagefter. Du kan se denne artikel om, hvad RAW kan som JPEG ikke kan: RAW - det digitale negativ. Men for at gøre en lang historie kort så er RAW-format de rå ubehandlede data lige fra billedsensoren. Der er altså ikke tilføjet ekstra skarphed, lavet justering af farver m.m. Alt det skal du selv gøre. Derfor navnet det digitale negativ.

Har efterfølgende checket flere mere grundige tests på nettet og der har været lidt kritik af især korn/"noise" ved højere iso-værdier..

I min test af dette kamera kritiseres Sony H1 for høj ISO-støj ved ISO 400, men du vil få svært ved at finde et kompaktkamera som har lav ISO-støj ved ISO 400 - har du de ambitioner hedder det spejlrefleks, og så er vi over i en helt andet boldgade, og den gade er du jo ikke interesseret i at spille bold i. :-)

Jeg noterer mig også, at www.dcresource.com i deres test af dette kamera mente, at ISO 400 var god nok til at lave mindre prints, hvis man brugte støjreduktionessoftware: "ISO 100 looks much like ISO 64, while ISO 200 is still very usable. I'd say you could probably make smaller-sized prints at ISO 400 using noise reduction software like Noise Ninja or the like."

her nævnes f.eks. Sony'en som et bedre alternativ

"Jeg skriver ikke nogen sted i min test, at Sonyen er et bedre alternativ, men påpeger, hvilke områder de to kameraer har deres styrke på. For Sonyens vedkommende er det lav billedestøj sammenlignet med Canon S2 samt at det på de langt de fleste områder er hurtigere." Og alene pga den hurtigere autofokus vil jeg personligt foretrække Sony H1, men det er jo udelukkende et spørgsmål om mine personlige præferencer.

På Olympus.dk's hjemmeside har de været så venlige at lave en table over dette:

Printstørrelser

Bemærk at disse tal kun er vejledende. Meget afhænger af optikkens kvalitet og mængden af billedstøj.

Håber det hjælper dig lidt videre.

Mvh

Jens Hansen

Redaktør

Akam.dk

Lenke til kommentar

PS: Hojberg, overvejer selv at købe i f.eks. Tyskland, da nogle modeller er meget billigere der... Hvordan er det nu lige: ryger der noget told eller afgift på ved køb i udlandet?

Nej, som der står oven for er der ingen told. Fragten er ikke skræmmende (19 euro med UPS i mit tilfælde).

Det er ikke så almindeligt at betale med kredit-kort i tyske butikker som i danske. De fleste vil enten have en forudbetaling ved bankoverførsel eller efterkrav (som er dyrere).

En bankoverførsel kan laves som en EU overførsel, der er lovbestemt til at måtte koste 15 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...