lokken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Har registrert at det egentlig ikke er noe som heter "Sata2". MEN - det må jo være noen nye features på diskene som kalles Sata2 (er vel bl.a. ncq og hotswap - kalles vel egentlig for SATA 300). Det som da er interessant er følgende: Hvilke hovedkort fins i dag med SATA-kontrollere som støtter funksjonene som fins på disse såkalte "Sata2" diskene (SATA 300). Selv om alle SATA-kontrollere støtter diskene som omtales som "Sata2", så er det vel ikke vits i å betale ekstra for en disk med aldri så mye innebygde nye finesser dersom en ikke har en kontroller som støtter disse. Endret 24. august 2005 av lokken Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 300 mb/s overføringshastighet er mer teoretisk per i dag, og ncq er mer myntet på servere som har kontinuerlig disk-aktivitet. Vanlig hjemmebruk vil ikke fullt utnytte potensiale i ncq. Jeg vil si meg enig i at det er lite poeng å betale ekstra for en harddisk som støtter dette hvis en ikke allerede har kontroller for det, dog de aller fleste disker i dag som kommer med denne såkalte "sata2" teknologien koster ikke noe ekstra. Virker som det begynner å bli standard å implementere dette. Til og med den nye S-ATA Maxtor DiamondMax10 disken min med 16mb cache klarer ikke mer enn 133MB/s overføring på maks. Den mangler fortsatt 17MB/s for at den skal holde hva den lover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå