Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Reell hastighet i trådløst g-nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er normale hastigheter man oppnår:

b: 5-6 Mbps

a: 18-22 Mbps

g: 18-22 Mbps

Det vil si at du ligger i nedre del, men altså i normalen.

Edit:

Jeg legger inn dette bildet så vet jeg hvor jeg har det :-)

post-61-1125528954_thumb.jpg

Endret av Panter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
husk at 54mbit er begge veier totalt alså så vil si du får max kan få 27,5mbit(teoretiske). uten kryptering slår du på kryptering så går den ned ca 10%.

Så MED kryptering (f.eks WEP128), så får du toppen 2,7mbit!? ..altså 10% av 27,5, som er halvparten av 54 mbit?! :ermm:

Lenke til kommentar
Så MED kryptering (f.eks WEP128), så får du toppen 2,7mbit!? ..altså 10% av 27,5, som er halvparten av 54 mbit?!  :ermm:

Nainainai :p

Tror det han mener er at hvis du skrur på kryptering så vil hastigheten synke MED 10 prosent, ikke TIL 10%...

Dessuten er dette en sannhet med modifikasjoner.

WEP-kryptering vil på nyere aksesspunkt ikke redusere hastigheten nevneverdig. Dette gjelder som regel også for WPA-AES. WPA-TKIP vil som regel redusere ytelsen noe, men i mange tilfeller ikke spesielt mye.

Edit: En test av Asus WL-500G som HW.no utførte i 2003 viste at hastigheten ble redusert dramatisk ved bruk av WPA-TKIP krypterting. Dette skal være noe forbedret i nyere firmwareversjoner.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Jeg oppnår ca 2,2 MB/s (selv med utmerket signalstyrke), og synes at dette er litt lite?

Kjører Windows 2000 på både den trådløse og den kabelede enheten. Bruker Asus WL500g.

Oppnår 2,5 MB/s (målt med DU Meter) mellom min Linksys WRT54G og et 3Com PCMCIA-kort. Dette med WPA2-sikring (AES+TKIP). Merka ingen nevneverdig forskjell med dette og ingen sikring.

Lenke til kommentar

Så, hvilket hastighet burde jeg få med dette oppsettet her;

Bærebar; NetGear WG511T, som skal ha 108 Mbps (men ikke Super G, hva nå enn det betyr, siden jeg ikke har den routeren den krever til det..)

Stasjonær; Jensen Wireless USB adapter, som har 11 Mbps.

ROUTER; Jensen Wireless Broadband Router. (Ikke link til produktet, da det sikkert er ute av produksjon. Men, leser litt i manualen og det står; Wireless Ethernet 802.11b access point. 4 port 10/100 Mbps. Hvis dere ønsker at jeg skal sjekke etter noe mer, så bare spør..

ISP; Telenor ADSL 4000/400

Burde ikke nedlastingshastigheten mitt fortsatt ligge på 4000 kbps? Og ikke max 2400 som jeg får nå!?

Og, hvorfor, når jeg sender filer fra bærebar til stasjonær, går det forbanna(!!) treigt?? Dvs ca på 300 til 400 kbps?!

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Så, hvilket hastighet burde jeg få med dette oppsettet her;

Bærebar; NetGear WG511T, som skal ha 108 Mbps (men ikke Super G, hva nå enn det betyr, siden jeg ikke har den routeren den krever til det..)

Stasjonær; Jensen Wireless USB adapter, som har 11 Mbps.

ROUTER; Jensen Wireless Broadband Router. (Ikke link til produktet, da det sikkert er ute av produksjon. Men, leser litt i manualen og det står; Wireless Ethernet 802.11b access point. 4 port 10/100 Mbps. Hvis dere ønsker at jeg skal sjekke etter noe mer, så bare spør..

ISP; Telenor ADSL 4000/400

Burde ikke nedlastingshastigheten mitt fortsatt ligge på 4000 kbps? Og ikke max 2400 som jeg får nå!?

Og, hvorfor, når jeg sender filer fra bærebar til stasjonær, går det forbanna(!!) treigt?? Dvs ca på 300 til 400 kbps?!

Takk for hjelp!

Du vil oppnå 2-3Mbit med 11b. Med 4Mbit internett bør du enten bruke kabel eller 11g.

Lenke til kommentar
11Mbit, først dele på to, så ta bort overhead og 'moms'.

Da blir det dessverre bare 2-3 igjen ;)

Det er helt feil. Det er ingen automatikk i å dele på 2.

Se tabellen i post 2. Den kommer fra 3Com, de vet hva de snakker om.

Jeg har brukt både a, b og g og det stemmer bra med mine egne erfaringer også.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...