Gå til innhold

Utfordrer Intel til duell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De kunne jo sendt inn et beta system av Montecito og vaska gulvet med AMDs DC brikker, men som sagt de har allerede avslått: http://www.theinquirer.net/?article=25632

Nå er det vel x86 (server) det er snakk om her. Men det er forbausende at de velger SPEC siden "syntetiske tester med blodtrimmede kompilatorer ikke har noe å gjøre med virkelig ytelse".

Hadde kanskje trodd de ville valgt å stille med FX i stedet for serverprosessorer siden den gjør det bra i SPECint og SPECfp. Antakelig er det ett ledd i strategien for å bli stueren innenfor servermarkedet som gjør at de velger å utfordre med Opteron.

Lenke til kommentar
Ting som gjør testen umulig å gjennomføre til begge parters tilfredsstillelse er:

* Umulig å finne nøytrale "dommere" som begge er fornøyde med

Ikke så umulig å finne nøytrale dommere! Mora mi har hverken hørt om AMD eller Intel, så hun skulle være ganske nøytral i den saken :!:

Lenke til kommentar
ALLE datainteresserte vet jo at amd stikker av med seieren i det aller fleste programmer... Snart vet resten av verden det også! :cool:

Det er vel det som er poenget her. Å få øynene opp for en del Intel-fans som er intel-fans av gammel vane uten at de har oppdatert seg noe særlig de siste årene.

En slik utfordring kan slå begge veier (før den er gjennomført): Enten tolker markedet som at AMD er forferdelige arrogante eller at det er et artig og utradisjonelt påfunn

Ja, det er nok ganske søkt å vente til det tidspunktet i historien der AMD leder mest over Intel, og sparke de mens de ligger nede.

2) Hvorfor har AMD det plutselig så travelt med å bevise noe? Redd for nært forestående lanseringer?

AMD has challenged Intel to settle the question once and for all
Men nå skal de altså ha denne duellen, da, som en gang for alle skal avgjøre hvem som er best. Og vinneren vil bli husket som vinner.
Jeg tørr nesten å vedde på at Intel aldri kommer til å gå med på dette. Men vist dem gjør det, så blir jo det spennende.
Aldri og aldri.. Vent til 2. halvår 2006 til de lanserer "Concoe". DA kan det hende de svarer :!:
Lenke til kommentar

2) Hvorfor har AMD det plutselig så travelt med å bevise noe? Redd for nært forestående lanseringer?

AMD has challenged Intel to settle the question once and for all

hehe ante meg at det var noe slikt vi snakket om. Det er jo egentlig samme trikset som Intel flyter på for tiden. "Alle" tror de er best fordi slik har det vært. Tror nok AMD må belage seg på å lede både mer og over lengre tid før de kan forvente å bli oppfattet som best. Intel har jo bygd opp dette omdømmet over flere tiår, og det kan virke som om de har til hensikt å forsterke det. Sykt mye R&D som er i inngangen til avsluttningsfasen nå. Ryktene går jo på at de slo på stortromma med 45nm prosessen selv om der var krefter som ville spare penger på den.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ting som gjør testen umulig å gjennomføre til begge parters tilfredsstillelse er:

* Umulig å finne nøytrale "dommere" som begge er fornøyde med

Ikke så umulig å finne nøytrale dommere! Mora mi har hverken hørt om AMD eller Intel, så hun skulle være ganske nøytral i den saken :!:

Hehe... Som benchmark kan hun kanskje legge kabal på begge maskinene og se hvilken hun først får til å gå opp... :cool:

Lenke til kommentar

Sun hadde også en morsom stand utenfor IDF:

suncoff.jpg

For dem som ikke skjønte den så refererer Sun her til Intel "Paxville" som altså kommer først senere i år. Jeg lurer på om det er Java-kaffe som de tilbyr gratis? :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Begge firmaene har sikkert testet hverandres produkter ut og inn, så jeg regner med at de vet godt hvem som sitter på det beste produktet. Sier Intel nei så har på en måte AMD vunnet, ivhertfall PR-krigen, og vil helt sikkert få masse fordelaktig omtale. Tviler også på at AMD ville ha gått ut med dette hvis de ikke var sikre på å vinne.

Lenke til kommentar

Dum utfordring krever dumt svar?

Derfor bør Intel levere en P-M ULV eller en Celeron til AMD for denne duellen, så kan de få bryne seg litt på konklusjonen :) Evnt en Pentium D 820, så kan de få bruke så mye tid de vil til å forklare folk hvorfor en CPU med to kjerner ikke er en Dual Core CPU, tviler på PR avdelingen får noen enkelt oppgave å grave frem noe saklig her... Selvsagt kan sikkert Intel møte opp med en dual core P-M klokke til 3GHz og kicke skikkelig "ass" :)

Problemet med slike ting som dette er at det ofte ikke ender opp som god PR for noen...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Klart dette er bare en PR-jippo (og faktisk ikke dum heller). Men noen duell blir det nok aldri (med unntak av de stadige duellene på diverse nettsteder).

Tror som flere her at AMD ville gått seirende ut (i dag), og at de var temmelig sikre på at Intel ikke ville ta opp hansken. Om Intel hadde tatt den, er jeg faktisk ikke sikker på om AMD hadde stått ved duellen. Alle her vet godt at spørsmålet om hvem som yter best ikke kan avgjøres for evig og alltid, om 3 mnd, 6 mnd, 1 år kan forholdet ha snudd seg radikalt. Og da kan det som var en seier fort gi motsatt effekt.

Ellers skuffer hw.no meg. Oppslag om duellen har dere, men mer interessante observasjoner fra IDF glimrer med sitt fravær (PS. Intel har alt kommentert duellen). Er lenge siden (i timer) siden Otellini hadde sin keynote, og som faktisk gikk på webcast (her må jeg rette meg selv- den gikk ikke åpent på webcast. Kommer vist etterhvert. Jeg har sett noen utdrag via meget uofisiell kilde).

Men AMD har vist kreativ PR.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Ellers skuffer hw.no meg. Oppslag om duellen har dere, men mer interessante observasjoner fra IDF glimrer med sitt fravær (PS. Intel har alt kommentert duellen).

Stussa litt på dette jeg også. Her er det en event hvor det legges frem detaljer om det meste verdens største chip produsent har tenkt å lansere den neste tida og alt de har fått med seg er at SiS lanserer et brikkesett til PM. HW.no skal ha at det nok var vanskelig å finne denne relativt uvesentlige nyheten oppi alt PR styret. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...