AKIRAx77 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg er den stolte eier av en Maxtor onetouch II 300 GB som har gått ad dundas. Pratet med butikken jeg kjøpte den i, og de sier jeg må levere den inn for så å få en ny. Naturlig nok er jeg nå veldig skeptisk til Maxtor og vil strengt tatt ikke ha en slik disk fra dem. Dog lurer jeg på om noen andre her på forumet har vært i en lignende situasjon. Byttet disken. Hva har så skjedd med den? Har Maxtor plukket ut en bunke som de VET funker å gi til oss som er brent av ilden. Eller spiller vi lotto med dataene våre igjen ved å få en ny? Kan jeg kreve fra nettbutikken at jeg får penger tilbake eller et tilsvarende produkt fra noen andre siden jeg overhode ikke har lyst på Maxtor? Heve kjøpet er vel etter 30 dager..så det har jo utgått....men disken er under ett år gammel. AKIRA Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Når du leverer den inn for 3 gang så kan du heve kjøpet. sorry, men det er reglene. Så hvis den ryker 2 ganger til så har du en sak. Men prøv og holde den nye kjøllig så skal det nok gå bra, ikke legg masse bøker og papirer, klær og sånt på den når den er i gang. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Den har bare stått rett opp og ned på en pult. Ikke noe som dekker den. Den bare daua!! AKIRA Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Sånt skjer dessverre. Og det gjelder alle disker av alle merker, selv om enkelte modeller kanskje har mindre feilrate enn andre. Ihvertfall ikke noe vi forbrukere får tydelig innsikt i. Enkelte tilfeller som IBMs 75-serie eller hva det nå heter, har det kommet klart frem at det var noe dritt som "ikke var beregnet å stå på i mer enn 8 timer daglig" (uttalelse fra IBM). Kort sagt tror jeg ikke Maxtor er så mye dårligere enn andre. Men når det gjelder eksterne harddisker generelt, har man et ekstra risikopunkt i selve Firewire/USB-->IDE-overføringen. En disk, enten den er intern eller ekstern, kan fysisk daue, motorikken går ad dundas (lesearm, motor osv). På eksterne disker har du ihvertfall tre ekstra elementer som gjør at en disk kan bli defekt: - Strømforsyning: Ustabil eller bare helt død - Kontroller-elektronikk. Som sagt Firewire/USB-->IDE-overgangen som kan ryke. Ved disse to tilfellene er disken inni sannsynligvis OK. Dersom det er veldig viktige data det dreier seg om, kan man bryte garantien, og åpne diskkabinettet, for å så montere harddisken internt. - Det siste punktet er generell mer fysisk kontakt. Selv om en ekstern disk stort sett står på et sted, blir den flyttet mer på enn en intern disk. Og når disken sitter inni har akkurat samme sårbare motorikk og elektronikk, sier det seg selv at eksterne disker er mer utsatt for skade. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Sånt skjer dessverre. Og det gjelder alle disker av alle merker, selv om enkelte modeller kanskje har mindre feilrate enn andre. Ihvertfall ikke noe vi forbrukere får tydelig innsikt i. Enkelte tilfeller som IBMs 75-serie eller hva det nå heter, har det kommet klart frem at det var noe dritt som "ikke var beregnet å stå på i mer enn 8 timer daglig" (uttalelse fra IBM). Kort sagt tror jeg ikke Maxtor er så mye dårligere enn andre. Men når det gjelder eksterne harddisker generelt, har man et ekstra risikopunkt i selve Firewire/USB-->IDE-overføringen. En disk, enten den er intern eller ekstern, kan fysisk daue, motorikken går ad dundas (lesearm, motor osv). På eksterne disker har du ihvertfall tre ekstra elementer som gjør at en disk kan bli defekt: - Strømforsyning: Ustabil eller bare helt død - Kontroller-elektronikk. Som sagt Firewire/USB-->IDE-overgangen som kan ryke. Ved disse to tilfellene er disken inni sannsynligvis OK. Dersom det er veldig viktige data det dreier seg om, kan man bryte garantien, og åpne diskkabinettet, for å så montere harddisken internt. - Det siste punktet er generell mer fysisk kontakt. Selv om en ekstern disk stort sett står på et sted, blir den flyttet mer på enn en intern disk. Og når disken sitter inni har akkurat samme sårbare motorikk og elektronikk, sier det seg selv at eksterne disker er mer utsatt for skade. Endelig en som virkelig kommer med en god og nøytral forklaring, og ikke det vanlige "nn produsent" er bare dritt, velg ditt og datt. Som du så riktig påpeker, forekommer det feil i blant på eksterne disker fra alle produsenter. Grunnen til at Maxtor kanskje ofte blir nevnt her, er kanskje pga at de har solgt flest enheter her i Norge. De er jo stadig på tilbud, og kan fåes så og si over alt, i motsetning til andre typer. I det store utland, ser man ikke dette så tydlig, men der finner du klager på de fleste av produsentene. Jeg har nå 4 eksterne disker (alle fra Maxtor) og har hatt den eldste i ca to år nå. Fortsatt ingen problemer, men jeg slår dem kun på når jeg bruker dem, og ellers er de avslått...så kan selvsagt ikke sammeligne med disker som står på 24/7 eller mange timer hver eneste dag. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har hatt 2 maxtor extern disker, den jeg fikk i retur fra den forrige, er nå også tatt kvelden. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 vet jeg er sen, men produkterfaringene i prisguiden har fortalt oss om dette problemet en god stund. Du kan jo spørre om du kan få en annen disk om du betaler mellomlegget Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Var en stor tråd om MANGE som hadde problemet med extern maxtor, jeg er en av de. De har et jevli stort problem med externe harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå