Gå til innhold

Forskjellen på varmt og kaldt vann

smetho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

svaret er at varmt vann inneholder mere energi til å få atomene til det stoffet som skal vaskes bort til å danne mere friksjon mellom atomene og løser seg dermed mere opp... Vannet er nok det beste løsemiddelet i naturen fordi det reagere med lite stoffer..(altforfortskrevetas).

Fornøyd?

El skal du gjøre noe mere nyttig ikveld og kanskje få igang livet litt...? :p

Det falt pladask i hodet på deg ja? Les kjemi! har nettopp bynt med 2KJ på vgs nå!

hadde 6 i naturfag fra AA GK forresten :whistle:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Har med løselighet å gjøre. Ta f.eks fett. Fett trenger en del energi for å løse seg opp, og varmt vann har mye mer energi enn kaldt. Derfor løser det seg fortere opp.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror også at overflatespenningen i varmt vann er lavere enn i kaldt. Men dunno dette. Overflatespenningen senkes hvertfall hvis man har såpe i vannet!

Lenke til kommentar
Vel, det er vel rett og slett kjemi. Løselighet varierer med temperaturen. Det handler vel om at elektronene i vannet er mer aktive i høy temperatur og dermed gjør at vannet klarer "å reagere" med vaskemiddel og smuss.

Det var akkurat det jeg skulle si, bare på en litt dummere måte. :p

Lenke til kommentar

nollie si slikt blir bare å kaste stein i glasshus.

Alle stoffer reagerer ulikt under forskjellige temperaturer. et eksempel på reaksjoner er div kokepunkter og frysepunkter. Alt her i verden lar seg påvirke av temperatur. jeg tror at når stoffet du skal fjærne varmes opp settes aktiviteten i elektronene opp altså bindingene blir svakere og stoffet lar seg lettere absorbere.

Noe jeg lurer på er hvorfor varme smaker så mye bedre og kulde av og til smaker bedre.

altså hvorfor er cola best kald og kaffe best varm?

Lenke til kommentar
Noe jeg lurer på er hvorfor varme smaker så mye bedre og kulde av og til smaker bedre.

Kommer vel egentlig an på hva du er vant til?

nja... vil ikke si meg helt enig der

Hvilke andre grunner kan det være? Vi er født og oppvokst med at kaldt vann er best. Og at kaffen smaker vondt når den er kald, fordi den i utgangspunktet er varm.

Iskaffe er da godt? Det er fordi den heter ISkaffe, og det er meningen at den skal drikkes kald :p Dermed smaker den godt kald. :p

Det kan jo også ha noe å si med at hvis vi f.eks har trena, så er kaldt vann best for å kjøle ned koppen, mens når vi drikker kaffe er det enten for å våkne, eller for kos. Varmt=kos. Kaldt=kjøling

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Kommer vel egentlig an på hva du er vant til?

nja... vil ikke si meg helt enig der

Tror nok sosohal har "mest rett".. Jeg har reist en del ganger til Asia, og der foretrekker de bla. å drikke varmt vann når det er hett ute. Ikke fordi at de må koke vannet, men fordi de liker dette best, og at det er ansett som usunt for magen/helsen å drikke kaldt vann. Derfor har de vanndispensere i hjemmene med kaldt og varmt vann. De varme vannet drikker de, og det kalde bruker de i matlagingen. Selv fikk jeg grøssninger første gang jeg var der, og ba om et glass vann. Jeg forventet et forfriskende glass med kaldt vann i det varme været, men da jeg satte det mot leppene var det varmt! Det tok en stund før jeg ble vant med varmt vann, og de siste gangene jeg har vært der synes jeg det er ok å drikke det. Øl og leskedrikker serveres dog kalde, og kaffen er varm :p , men dette er vestlige drikker som mest nytes av den unge delen av befolkningen. De gamle holder fortsatt på sine varme drikker av hensyn til helsa.

Lenke til kommentar
Hvorfor er egentlig varmt vann mer effektivt å vaske/skylle med enn kaldt? Tenker på en vitenskaplig forklaring, ikke at "slik er det bare" :) Er nok et dumt spørsmål, men har aldri helt funnet ut hvorfor det er slik.

Varmt vann er mer effektivt en kaldt vann fordi jo høyere vanntemperaturen er, dess større blir farten og bevegelsesenergien til vannmolekylene. Så når du skyller noe med varmt vann vil kreftene fra vannmolekylene lettere bryte bindingene i det du vil løse opp pga. høyere bevegelsesenergi.

Lenke til kommentar
Vannet er nok det beste løsemiddelet i naturen fordi det reagere med lite stoffer..(altforfortskrevetas).

Dette er jeg ikke enig i. Vannet er det beste løsemiddelet i naturen fordi den har polaritet (vannmolekylet er en dipol). Dette vil si at vannmolekyler er satt sammen av hydrogenbindinger, der 2 hydrogenatomer+ binder seg til et oksygenatom- og gjør at det blir en pluss side og en minus side på vannmolekylet.

Du sier at det er det beste løsemiddelet fordi det reagerer med lite stoffer. Jeg er ikke helt sikker, men vil ikke det være bedre om det reagerer med mange stoffer? for når vannet løser opp noe er det jo fordi vannmolekylene løser opp stoffene og pakker de forskjellige ionene fra hverandre. F.eks hvis du putter NaCl i vann, så løser bryter vannmolekylene bindingene i saltet og pakker Na+ ionene og Cl- ionene inn fra hverandre.

Lenke til kommentar

Som -Mithrandir- sier så er vann et polart stoff med en dipol-til-dipol binding. Siden mange stoffer i naturen nettopp er slike, så er vann et godt løsemiddel. Vann kan bare løse opp polare stoffer, ikke upolare. Alkoholer derimot er bedre løsemidler fordi de både kan løse seg opp i polare OG upolare stoffer, fordi den har en polar del (OH-gruppen) av molekylet og en upolar del (hydrokarbonene).

Fett er forresten upolart, så vann løser ikke opp dette. Da må det såpe til.

Greit med litt repetering nå før 3KJ :whistle:

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar

Hvis vannet hadde reagert med mange stoffer ville bruksområdet dets vært mindre. Det er fordi hvis vannet skulle reagere og lage nye stoffer med mye av det det kom i kontakt med, kunne det f.eks ikke brukes til å vaske så mange ting som det kan.

Tenk hvis vann reagerte lett med metaller og dannet nye forbindelser. Da kunne vi ikke vasket ting av metall fordi det ble borte eller at vannet tærte på det (det skjer jo forsåvidt med jern o.l).

Men likevel, det finnes GANSKE mange stoffer som reagerer/løser seg opp i/med vann, så det er ikke noe å klage over :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...