Civilix Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Faktisk så gjøres dette ganske enkelt med DISKPART, diskpart er en mer avangsert verson av gamle fdisk. Diskpart er tilgjenglig i windows kommandolinjen, WinPE eller i recovery consolet. Eg må si at eg med glede kan fortelle at det du anbefalte civilix ikke funker. Eg får akkurat samme melding som om eg booter installasjons CD-en til windows og velger å installere en ny windows og ikke velger repair. Noen bedre forslag civilix? No offence nå kunne jeg kommet med det fine sitatet: "90% av problemene sitter mellom skjermen og stolen", men det skal jeg ikke gjøre. Jeg kjørte akkurat en test på en virtuell pc som viser at det går helt fint ved å bruke recovery console og diskpart(Den kommer med noen advarsler, men leser du teksten finner du ut hva for taster du skal trykke). Skriv opp mer detaljert hva du gjorde, så skal vi se om vi finner problemet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Skal DISKPART kunne gjøre noe som du ikke kan gjøre med de andre metodene som her er nevnt? Det virker som det ligger en 'sperre' et sted, og da påvirkes antagelig DISKPART likedan. Det finnes svært mange verktøy som skal kunne brukes til bare å fjerne en partisjon. UBCD er allerede nevnt, der finnes fler FDISK utgaver, samt Ranish. Alle disse bør fungere. Lenke til kommentar
baffen Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Eg startet windows setup. trykte r for recovery c... tastet noe om hvilken partisjon eg ville reparere. eg har jo kun 1 så det valget var enkelt. brukte help for å finne riktig kommando. og fant ut at eg skulle skrive diskpart delete. da kom eg inn i en meny som ligner på en DOS-ifisering av en av windows-installasjonsmenyene. der stod det: f: partitioned space 238 tusen ett eller annet MB unused partition 8 MB trykker eg d for delete på den partisjonerte delen så får eg beskjed om at den inneholder setup-filer som trengs videre i installasjonen så eg får ikkje utføre kommando. eg vet at eg skal igjennom noen valg for å slette partisjoner, men disse får eg ikkje. eg trykker d, får beskjeden om at eg ikkje kan slette og kan kun trykke enter og da går eg tilbake i menyen. det rare er at eg heller ikkje får create noen nye partisjoner! eg skjønner lite. Lenke til kommentar
baffen Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Skal DISKPART kunne gjøre noe som du ikke kan gjøre med de andre metodene som her er nevnt? Det virker som det ligger en 'sperre' et sted, og da påvirkes antagelig DISKPART likedan. Eg har nettopp erfart at diskpart ikke gjør noe annet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Har funnet noe som indikerer at XP sitt setup program ikke vil fjerne ennhver partisjon. Du må bruke andre verktøy, f.eks FDISK. If setup returns a message the partition contains the setup files and cannot be deleted use the info from this link: Delete NON-DOS Partition http://www.michaelstevenstech.com/cleanxpinstall.html Lenke til kommentar
baffen Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 JAAAAAA! Eg fekk det til. Ka som skjedde med windows CD-en veit eg ikkje, men eg prøvde en siste gang. Satte i Windows CD-en reboota maskina. Setup loada og eg valgte "Set up Windows XP now, press ENTER" som så mange ganga før. trykte F8 for å godta masse BS. Eg valgte at eg ville legge inn en fresh windows, som eg har gjort så mange ganga før og prøvde så å delete partisjonen, som eg har gjort så mange ganga før. Men denne gangen gikk det??????!!!! Eg fikk spm om eg var sikker på at eg ville slette. JA. og så trykte eg L for å delete. Helt utrolig! MEN grunnen til at Linux distribusjonen ikkje funktet var at en innstilling i BIOS hadde hoppet tilbake?? en instilling i BIOS skal gjøre slik at LInux-distribusjon godtar SATA disker. Thats it! Takk for hjelp Lenke til kommentar
schwami Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Som referanse til andre som får problemer: Last ned Knoppix, en live-linux cd der du får tilgang også til NTFS partisjoner. Knoppix Lenke til kommentar
Ske1eton Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Har fått til dette etter en "heng" under inst. av xp hvor det ikke nyttet hverken det ene eller det andre ved å laste ned SAM LINUX MINI LIVE CD og startet med den.... (Ved å la denne live cden starte pcen kan du gå inn å korrigere maskinvare som har låst seg eller xp som er trøblete...)Klikk på ikonet til høyre for midten(nederst)tror det står mandrake og noe), skriv ROOT og få tilgang til maskinvaren. Da er det bare å formattere(clean) og vips har du en HD uten partisjoner Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Er det så vansklig å formatere en harddisk? Kan ikke huske å hatt så store problemer selv... Endret 26. august 2005 av SpACEmaN Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Siden du spør ... Nei, det er ikke vanskelig. Normalt vil slike feil ikke skje. Men det er noen millioner kombinasjoner av utstyr og omstendigheter, derfor skjer det av og til uforutsette ting. Det er også normalt at for etthvert problem så er det ofte mange forskjellige løsninger, og det som er en enkel løsning for noen vil være veldig sært for andre. Lenke til kommentar
glad Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 bruk cfdiks i feks archlinux lastes ned fra www.archlinux.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå