Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gøy oppgave: hvordan formatere windows xp?

Anbefalte innlegg

Hvordan formaterer eg windows XP uten å legge inn noe nytt OS. Eg skal nemlig installere en Linux-programvare som ikke kjører med en disk som er partisjonert, altså må installeres FØR windows XP installeres.

Eg har nemlig kjøpt ny barebone og skal installere InstantOn, for de som har hørt om det.

Er veldig takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og det får eg ikkje gjort, fordi windows er på den ene partisjonen eg har. Når eg prøver å delete denne fra installasjons CD-en (windows XP) så får eg beskjed om at på den partisjonen er det setup-filer som ikke kan slettes og eg får ikkje slette denne partisjonen. :hmm:

format c:

det er det eg vil. vekk med alt. ut. vekk!

men får det ikkje til. windows er for sikkert på alle bauger og kanter. skal ikkje kunne slette noke som du egentlig ikkje vil. dei veit ikkje ka eg vil*!

Lenke til kommentar

umm..hvis du booter fra win xp cd og velger install på ny skal du få opp partisjons konfig...der kan du fjerne alle partisjoner om du vil (ihvertfall på xp pro).

Og de linux distribusjoner jeg har vært borti lar deg slette alle og opprette partisjoner tom. "primary" partisjon hvor du kan installere windows etterpå.

Nå er jeg langt fra noen linux ekspert men har gjort dette med suse/grob loader, og linux må på først siden MS ikke støtter linux, mens linux lar deg opprette fat/ntfs partisjoner.

Lenke til kommentar

Eg har xp Pro.

Eg og har blitt fortalt at linux-distribusjoner lager partisjoner. MEn at det er viktig at de installeres før MS har laget noen partisjoner. For denne linux-distribusjonen sletter ikke partisjoner. Hadde aldri trodd at det skulle vere så vanskelig å formatere en harddisk, men kanskje tipset om å koble harddisken til en annen pc kan hjelpe meg. Akkurat nå ser eg ingen annen utvei.

Kan det spille noen rolle om eg formaterer harddisken og legger in FAT-filsystem, i stedet for NTFS?

Lenke til kommentar

Hvilke instruksjoner? Det er ikkje akkurat slik at windows veileder meg frem til formatering av partisjon hvor MS operativsystem kjører, uten å reinstallere i samme slengen. Motarbeidet føler eg meg. Brukervennlig er windows, men akkurat nå føler eg det som om de behandler alle som små unger som ikke vet sitt eget beste, dermed må de skjerme oss fra å formatere harddisken for da mister vi alt vi har lagret! Det er jo det eg vil. eg vil ta ett steg tilbake og begynne forfra fra der eg hadde satt sammen komponenetene i PCen og skulle til å installere OS. FØR det vil eg nemlig legge inn en Linux distribusjon som gjør at eg på min barebone kan spille av CD/DVD uten å laste OS.

takk for all hjelp hittil, eg føler meg nærmere en løsning, men håper at det finnes en annen måte :p

Lenke til kommentar
Det kan høres ut som du prøver å kjøre installasjonsprogrammet fra Windows? Poenget er at man må boote fra CDen. Da vil det se slik ut:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/Inst...stallxppro1.htm

Se på punkt 4. der fjerner du partisjoner.

Til punkt 4 kommer eg. Eg kommer så langt at eg kan velge å delete den eneste partisjonen som er laget etter en vanlig installasjon av windows. Men når eg trykker d=delete så får eg ikkje opp skjermbilde under punkt 5, eg får bare beskjed om at dette får eg ikkje lov til enter=continue. Det er mulig eg ikkje forstår deg. Kan det være NTFS som er problemet? Må eg ha FAT system som det er brukt i den linken som du postet?

Lenke til kommentar

NTFS skal vel ikke ha noe med saken å gjøre, dette har jeg gjort mange ganger uten problemer med sletting av partisjoner. Når du booter med Win-CDen, går du vekk fra alt som heter reparering og sånt, og velger å innstallere på nytt. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at i vinduet ved punkt 4, skal man kunne slette partisjoner som man vil. Det er ihvertfall det jeg har gjort mange ganger.

Jeg kjører NTFS og XP Pro, og har gjort dette med flere harddisker og maskiner opp gjennom åra. Aldri noe problem med å slette/opprette partisjoner med Win-CD.

Lenke til kommentar
Brukervennlig er windows, men akkurat nå føler eg det som om de behandler alle som små unger som ikke vet sitt eget beste, dermed må de skjerme oss fra å formatere harddisken for da mister vi alt vi har lagret!

Litt artig egentlig, fordi "barnehagen" Windows XP virker litt vel avangsert for endel brukere som skulle vært over barnehagestadiet nå :p

Faktisk så gjøres dette ganske enkelt med DISKPART, diskpart er en mer avangsert verson av gamle fdisk. Diskpart er tilgjenglig i windows kommandolinjen, WinPE eller i recovery consolet.

Microsoft har "gjemt" informasjon om dette på sine nettsider, tenke seg det, hvem kunne komme på å lete der :roll:

For informasjon om Recovery Console og Diskpart:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...123120121120120

EDIT: No offence

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Eg er ingen avansert bruker. Eg støtter meg på gode kompiser som hjelper meg med avanserte ting. De har ikke kunnet hjelpe hittil. Dette problemet skulle ikke være avansert, men eg har tydeligvis ikke sett på denne løsningen, og heller ikke blitt anbefalt det på noe forum før. Men eg håper virkelig at det kan hjelpe meg for det er alt eg vil.

Skal prøve det etter jobb idag :D

Lenke til kommentar

har hatt likt problem før. Det det endte opp med var at jeg måtte laste ned et program fra microsoft sine hjemmesider for å lage boot-disketter for windows xp pro. Da slipper du unna problemet med at setup-filene ligger på harddisken.

Dette var det eneste som funket for meg.

Lenke til kommentar

Faktisk så gjøres dette ganske enkelt med DISKPART, diskpart er en mer avangsert verson av gamle fdisk. Diskpart er tilgjenglig i windows kommandolinjen, WinPE eller i recovery consolet.

Eg må si at eg med glede kan fortelle at det du anbefalte civilix ikke funker. Eg får akkurat samme melding som om eg booter installasjons CD-en til windows og velger å installere en ny windows og ikke velger repair.

Noen bedre forslag civilix?

No offence

Endret av baffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...