Gå til innhold

ATA 33 på splitter ny PLEXTOR W4012A???

Anbefalte innlegg

Har IBM DTLA307045 45 GB HD som master på IDE1.

Har koblet opp min nye Plextor-brenner som master på IDE2, som slave på samme IDE har jeg DVD (Pioneer DVD-116).

I tillegg har jeg 2 stk IBM IC35L060 60 GB HD koblet opp mot IDE3 (kjører ikke noe RAID på controlleren).

Problemet er at jeg får kun ATA33 på CD-brenneren min som står som master, mens DVD-spilleren gir ATA66. Jeg har selvfølgelig 80-leders ATA100-kabel på IDE2.

Noen som har gode råd om hvordan få master på IDE2 opp på ATA66??

Mvh

VikingS6

[ Denne Melding var redigert av: VikingS6 på 2002-08-08 23:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet (i den grad det kan kalles et problem :smile: ) er vel det faktum at hverken nye eller gamle CD-brennere eller CD-romer støtter så høye hastigheter at noe mer enn ATA33 er nødvendig. Derfor er nok alt sånn som det skal være. :smile:

Lenke til kommentar

Det blir vel slik da at både dvd og brenneren kjører på ATA33.

siden det er den minste som setter farten etter det jeg vet?

Just admit you're a freak :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-08-08 23:53 ]

Lenke til kommentar

Brenneren din er vel den mest krevende av de to når den leser på 48x. Det er 48x150kB/s=7,2MB/s. Siden ATA33 kan gi 33MB/s skulle det ikke være noe problem i det hele tatt.

Hvis du hadde koblet brenner og en ATA100-disk på damme kabelen så ville det heller ikke vært noe problem. Brenneren vil få 33MB/s når den brukes og disken vil få 100MB/s.

Lenke til kommentar

Men er det noen fornuftig forklaring på hvorfor en helt ny Plextor CD-brenner har ATA33, mens den noe eldre DVD-spilleren kjører ATA66 ??

Brennere bør jo stå som master, og det er vel brenneren som yter kun 33, ikke "IDE2-master-pluggen" som legger begrensninger.

Har et Abit KT7-Raid HK med 768 MB ram og en noe sliten og tilårskommen AMD T-bird 900MHz.

Takker for fine svar - problemet er altså ikke noe problem likevel.

(Men jeg er så jæv... opphengt i HVORFOR????) :???:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 00:26, VikingS6 skrev:

Men er det noen fornuftig forklaring på hvorfor en helt ny Plextor CD-brenner har ATA33, mens den noe eldre DVD-spilleren kjører ATA66 ??

Brennere bør jo stå som master, og det er vel brenneren som yter kun 33, ikke "IDE2-master-pluggen" som legger begrensninger.

Har et Abit KT7-Raid HK med 768 MB ram og en noe sliten og tilårskommen AMD T-bird 900MHz.

Takker for fine svar - problemet er altså ikke noe problem likevel.

(Men jeg er så jæv... opphengt i HVORFOR????) :???:

Det er vel ganske enkelt pga. av det Simen1 sa, brenneren kan ikke overføre mer data enn det den overfører på 48x lesing, altså 48*150 KB/s som er 7200 KB, altså ca. 7 MB/s. ATA33 kan overføre maks 33 MB/s, altså langt over det brenneren kan overføre. Derfor bruker den bare ATA33. :smile:

Grunnen til at DVD-romen din bruker ATA66, vil jeg tro er at man ikke ganger med 150 KB/s når det er snakk om DVD-spillere eller -brennere. Da bruker man i stedet 1,35 MB/s, og hvis du ganger dette tallet med speeden på DVD-romen din, f.eks. 16x, vil du få et tall som er langt nærmere den teoretiske makshastigheten på ATA33. Derfor vil jeg tro at produsentene har valgt og være på den sikre siden, og bruke ATA66. Dette er jeg ikke 100% sikker på, men det hørtes da ganske sannsynlig ut? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...