Gå til innhold

Forvirring rundt Nikon 80-200 objektiver


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt forvirret rundt Nikons 80-200mm objektiver. Jeg ser på Nikon.no og i prisguiden her på akam.no, og kan noen forklare meg forskjellene på følgende objektiv?

 

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D - skyvezoom?

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED - ringzoom?

Nikon Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D IF-ED - ?

 

 

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D med har skyve zoom istede for roterende ringzoom

 

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED - har i tillegg til ringzoom ED glass som er nikons spesialglass

 

Nikon Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D IF-ED - har i tellegg til spesialglass og ringsom IF som er inner fokus (objektivet beveger seg ikke utenpå når en fokuserer) og AF-S som er stillegående og rask fokusmotor Silent Wave Motor.

 

Edit: leif

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for et suverent og enkelt svar. Jeg har en liten stund nå sett etter et godt 70/80-200mm objektiv til mitt D70 og kom over annonser på foto.no der følgende objektiver selges:

 

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D: Brukt, 1996-modell, skyvezoom. 4000kr

 

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED: Tydeligvis nytt i følge personen, som ikke besvarer mine spørsmål om gratanti/kvittering, serienummer og evt. et bilde. 4500kr i orginal forpakkning.

 

Har sistnevne 'lydløs' fokus og fast lengde på objektivet ved fokusering? Har en Nikkor 70-300mm F4-5.6 G som har en forferdelig treg og ikke lydløs. Er litt sjenerende blandt folk, og ikke minst lengden ved zoom og fokusering (sitat fra en bekjent: herregud for en 'hæstkukzoom' du har fått deg :dribble: ).

 

Har bursdag nå på lørdag og det ville jo være helt herlig med et skikkelig teleobjektiv som bursdagsgave fra min kjære og meg selv, til meg selv :whistle:

 

Har snuset på Sigma's 70-200mm F2.8 EX DG HSM før, og begynner å lure om det er et bedre valg....

 

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D med har skyve zoom istede for roterende ringzoom

 

Nikon Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED - har i tillegg til ringzoom ED glass som er nikons spesialglass

 

Nikon Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D IF-ED - har i tellegg til spesialglass og ringsom IF som er inner fokus (objektivet beveger seg ikke utenpå når en fokuserer) og AF-S som er stillegående og rask fokusmotor Silent Wave Motor.

 

Edit: leif

ikke glem at ringzoomen og af-s versjonen har stativfeste(noen av skyvezoomene også)

Lenke til kommentar
Har sistnevne 'lydløs' fokus og fast lengde på objektivet ved fokusering?

Ja, sistnevnte har fast lengde på objektivet ved fokusering, og meget stillegående og rask fokus. Har den ikke selv men har bl.a. testet flere 300mm AF-S og kan bekrefte at det ikke er i nærheten av støynivået på 70-300 ED 4-5,6

 

Har snuset på Sigma's 70-200mm F2.8 EX DG HSM før, og begynner å lure om det er et bedre valg....

Har sett litt på dette alternativet jeg og, men har ikke helt funnet ut hvor god den er optisk i forhold til nikon sine som jo skal være meget gode

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...