Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL] Blåskjerm Windows XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en enkel sak å få IRQL-skjermen på en stasjonær, da det ligger hundrevis av løsninger på nett (google), men når det kommer til bærbar så er det lite med hjelp å få. Alle online hjelpemidler online antar at det er komponent/ driver-feil, og at det er på en stasjonær PC :-/

 

Kansje jeg bare driter i hele greia og legger inn Mandriva igjen? :-D

Lenke til kommentar

Jeg like å le.

 

Feilmeldings-kodingen til Windows er lagd slik at du skal finne ut hvilke feil innen hvilken områder det er snakk om. Problemet er somsagt at jeg sitter med en bærbar, å da vil de problemene være på helt andre områder enn normalt.

 

Meningsløst å google blåskjermer? Nei, i de aller fleste tilfeller vil man finne en løsning på problemet ditt. Alt du trenger å vite er hvilke drivere, komponenter osv som det er noe galt med. Dette har skjedd opp til flere ganger opp gjennom tidene med mine stasjonære datamaskiner, å da har en guide hjulpet 3 av 4 ganger :-)

 

Det er heller ikke bare å feilsøke når det kommer opp, spesielt når det har med en 3D-acc. Hver gang man sjekker diagen på den vil maskinen krasje. Dermed blir et forum og google to helt naturlige valg :-)

Lenke til kommentar

Det som forårsaker alle blåskjermer er rett og slett at kjernen i operativsystemet ikke takler miljøet på den maskinen det kjører på-Det kan være drivere,programmer,hardware og diverse konfigurasjon som gjør dette.

 

Miljøet på hver enkelt maskin er naturligvis unikt og du vil derfor bare kunne løse problemet ved å se hva som forårsaker problemet på AKKURAT din maskin. Å google etter hva andre har gjort er derfor meningsløst.

 

Hver eneste gang en blåskjerm forekommer vil Windows da dumpe ut en del av det fysiske minnet og lagre det på harddisken slik at man da kan åpne denne minnedumpen og deretter gå gjennom Hvilken prosess forårsaket problemet? Hvilke drivere var lastet? Hva drev maskinen egentlig på med?

 

Å google en blåskjerm feks KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, blir derfor like nyttig som å google "Det er en feil med maskinen min, hva kan det være?"

 

Bare å konstatere at det har skjedd en feil uten at man vet hvilken feil eller hva som forårsaker den er fullstendig meningsløst og det vil bestandig være det.

Lenke til kommentar
Det som forårsaker alle blåskjermer er rett og slett at kjernen i operativsystemet ikke takler miljøet på den maskinen det kjører på-Det kan være drivere,programmer,hardware og diverse konfigurasjon som gjør dette.

 

Miljøet på hver enkelt maskin er naturligvis unikt og du vil derfor bare kunne løse problemet ved å se hva som forårsaker problemet på AKKURAT din maskin. Å google etter hva andre har gjort er derfor meningsløst.

 

Hver eneste gang en blåskjerm forekommer vil Windows da dumpe ut en del av det fysiske minnet og lagre det på harddisken slik at man da kan åpne denne minnedumpen og deretter gå gjennom Hvilken prosess forårsaket problemet? Hvilke drivere var lastet? Hva drev maskinen egentlig på med?

 

Å google en blåskjerm feks KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, blir derfor like nyttig som å google "Det er en feil med maskinen min, hva kan det være?"

 

Bare å konstatere at det har skjedd en feil uten at man vet hvilken feil eller hva som forårsaker den er fullstendig meningsløst og det vil bestandig være det.

 

Selvfølgelig er det riktig det du sier. Men om du får en STOP kode f. eks 0x0000008E er det veldig greit å google den, så får du vite at det er i retningen rammen som kan være noe gale med. Å begynne feilsøkingen derfra. Så å google bluescreen og feilkoder er ikke helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Stopkoden 8E er faktisk KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

På godt norsk kan man oversette dette til "Noe" gikk galt i kjernen.

Dette er det eneste selv den fremste dataekspert kan si om denne feilmeldingen da den kan skyldes alt mellom himmel og jord altså feil i hardware,drivere,os og programvare.

Man kan selv vurdere nytten av å vite at "Noe" gikk galt, er.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Stopkoden 8E er faktisk KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

På godt norsk kan man oversette dette til "Noe" gikk galt i kjernen.

Dette er det eneste selv den fremste dataekspert kan si om denne feilmeldingen da den kan skyldes alt mellom himmel og jord altså feil i hardware,drivere,os og programvare.

Man kan selv vurdere nytten av å vite at "Noe" gikk galt, er.

 

Må vel få frem poenget mitt litt tydligere. Men jeg er ikke uenig med deg, prøver ikke å si at det du forteller er feil. Jeg sier bare at å google en stop screen eller bluescreen ikke er meningsløst. Som oftest når noe går gale får man mange forskjellige bluescreen.

Om du får 0x0000008E og IRCQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan begge de tyde på problem med rammen.

 

Da har man hvertfall ett utgangspunkt, fjerne brikker, kjøre memtest osv. Så man ikke begynner å fikle med noe helt annet. Koden i stop screen'en (les: kan) sparer deg for tid.

Lenke til kommentar

Tvert imot en rask analyse med Windbg tar bare sekunder mens memtest osv tar fort lengre tid.

Bare for å henvise til statistikk fra Microsoft OCA (Online Crash Analysis) som har feilsøkt over 1 million blåskjermer. Så kan man se at blåskjermer skyldes:

 

70%-Driverfeil

15%-Ukjent (Minidumpen er for korrupt for analyse men er som regel drivere dette også.)

10%-Hardwarefeil (Disker,Minne,Grafikkort osv)

05%-Feil i operativsystemet.

 

Så man bør bestandig se det som sannsynlig at det er en driver som er kilden til at maskinen din kræsjer.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...