Barcelona Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei sann. Holder på å lage meg ei hjemmeside, og bruker Frontpage(gjør det,ja!!!),. Siden består av tabeller, og jeg har etter tidligere råd kopiert opp index-siden i x-antall sider. Siden består av like elementer, det er kun hovedtabellen som endrer seg fra side til side. Problemet mitt er at i 2 av tabellene så skriver jeg inn nyheter og aktuelt, og disse endrer seg jo i takt med nye nyheter. Hvordan får jeg gjort det slik at jeg slipper å endre hver side hver gang. Har fått beskjed om å lage ei tekstfin (.txt), og deretter skrive inn <?php include("meny.txt") ?>. men hvor i skriptet 8html-siden)legger jeg inn php-koden? Og er det noen som sitter på andre løsninger? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 For det første: Har du kalt sidene dine sidenavn.php ? Hvis du kaller dem sidenavn.html/sidenavn.htm vil ikke php virke. Ja, den måten du forteller om er en måte. En annen måte er å bruke et noe mer "avansert" includescript. Disse finnes det mange av. Hovedproblemet med å kopiere sidene x-antall ganger er at du får en sinnsyk jobb den dagen du skal redesigne eller forandre en enkel ting som feks en lenke eller epostadresse. Du kan jo starte med å lese denne lenka. Lenke til kommentar
Barcelona Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Kan jeg bare endre filpreferansene fra .html til .php uten andre former for endringer? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Ja. De gamle lenkene dine vil så klart ikke fungere. Disse peker til *.htm og ikke *.php, sant.. Edit: Og du legger koden der du vil at innholdet i txt-filen skal vises. Endret 23. august 2005 av Ingardj Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hei Barcelona, det er ikke meningen og få deg til å virke dum, men er du sikker på at serveren som du skal bruke støtter PHP? Fikk ikke inntrykk av det i innlegget ditt. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) men hvor i skriptet (html-siden)legger jeg inn php-koden? Og er det noen som sitter på andre løsninger? En liknende løsning, om Ingardj var inne på, er å bruke et mer avansert include-script. Kort fortalt, bruker du en såkalt GET-variabel, som står i sidens URL. Eksempel: index.php?side=gjestebok. Her har side-variabelen verdien gjestebok. Include-scriptet henter inn riktig innhold til en side, ved hjelp av denne variabelen. Om side-variabelen er linker, kommer undersida "linker" fram. Fordelen er at resten av fila, det vil si logo, menyer, annen info, bare eksisterer i én fil. Innholdet ligger i separate filer. Følgelig: Meny og andre elementer trenger du bare å endre i én fil. For å svare på det første spørsmålet, så kommer innholdet fra meny.txt akkurat der hvor du har koden. Altså legger du menyen over i meny.txt, sletter menyen fra index.php, og legger til koden der menyen var før. Endret 24. august 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå