Gå til innhold

Ram kombinasjoner og NF7 S ver2.

Babelfisken

Anbefalte innlegg

Har i dag 2 x 256 PC3200 av merket TwinMos. Kjører i dag på 400MHz og 2 2 2 5 settings.

Har tenkt å utvide og spørsmålet er vel kort og godt om jeg kan legge till mer minne og bruke de gamle brikkene og beholde dual channel. Mange "og" det der :p

Dersom det er mulig, må jeg forholde meg til størelse? 1.5MB er mer fristende enn 1MB men da er jeg kanskje over i single channel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du i tillegg plasserer én 512MB-brikke i den enslige sloten, vil du få 1GB fullt balansert dual channel - det blir tilsvarende 2x512MB.

3x512MB vil også gi dual channel på to av brikkene, og man vil ikke tape noe ytelse på det. Hvordan det blir å kombinere 2x256 med 1x1GB er jeg usikker på, men det er uansett verdt å minne om at nForce2 ikke liker mye minne.

Merk også at command rate bare kan endres vha å flashe inn en modifisert BIOS, fordi denne innstillingen ikke kan endres i BIOS. Modifiserte BIOSer er å anbefale, selv om de sikkert er ganske vanskelige å få tak i nå for tiden.

Om man får dual channel eller ikke, er ærlig talt en lite interessant problemstilling på denne plattformen, fordi prosessorens bindeledd mot minnekontrolleren uansett ikke er høyere enn den teoretiske båndbredden til én kanal.

Lenke til kommentar
Hvis du i tillegg plasserer én 512MB-brikke i den enslige sloten, vil du få 1GB fullt balansert dual channel - det blir tilsvarende 2x512MB.

3x512MB vil også gi dual channel på to av brikkene, og man vil ikke tape noe ytelse på det. Hvordan det blir å kombinere 2x256 med 1x1GB er jeg usikker på, men det er uansett verdt å minne om at nForce2 ikke liker mye minne.

Merk også at command rate bare kan endres vha å flashe inn en modifisert BIOS, fordi denne innstillingen ikke kan endres i BIOS. Modifiserte BIOSer er å anbefale, selv om de sikkert er ganske vanskelige å få tak i nå for tiden.

Om man får dual channel eller ikke, er ærlig talt en lite interessant problemstilling på denne plattformen, fordi prosessorens bindeledd mot minnekontrolleren uansett ikke er høyere enn den teoretiske båndbredden til én kanal.

:ermm: command rate? enlighten me :)

Visste ikke dual channel hadde så liten virkning på nForce2. Vel vel.

Ettersom den heller ikke liker mye minne er kanskje 1GB det jeg bør strekke meg mot. Det blir jo billig også å bare supplere med en 512 brikke :)

La for resten merke til at manualen sier at kortet ikke støtter mer enn 2MB PC3200 minne mot 3GB PC2700

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
:ermm:  command rate?  enlighten me  :)

Command rate, eller Command Per Clock, er en kontroller-timing som behandler prosessorens forespørsler. Oppsummert kan man si at større mengde = dårligere effektivitet/stabilitet. For å endre denne på nForce2-kort må man finne en modifisert BIOS, og flashe inn en annen hver gang. Bare uoffisielle BIOSer kommer med 2T command rate, som kan være nødvendig når man bruker 1GB eller mer. Men hvis man ikke overklokker bør 1GB kjøre fint. Command rate har stor betydning for stabilitet og ytelse, men det er ikke dermed sagt at man taper på å øke mengden.

Visste ikke dual channel hadde så liten virkning på nForce2. Vel vel.

Det har liten effekt, men AMD-systemer er ikke avhengige av høy båndbredde :)

Ettersom den heller ikke liker mye minne er kanskje 1GB det jeg bør strekke meg mot. Det blir jo billig også å bare supplere med en 512 brikke :)

Jepp, det vil være en grei løsning på kort sikt. Men jeg vil nevne at f.eks. kombinasjonen 2x256 og 1x512l ikke vil gi dualchannel på nyere systemer.

La for resten merke til at manualen sier at kortet ikke støtter mer enn 2MB PC3200 minne mot 3GB PC2700

Tja, disse grensene er vel ikke absolutte. Med tanke på at Command Rate ikke er tilgjengelig i BIOS, er de dataene ganske optimistiske uansett. Det står også i manualen at man får 6,4GB/s båndbredde, noe som ikke er gyldig i praksis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...